však dielo, ktoré je i dnes "mladé" a nápadité. Je ním dielo dnes 90-ročného nórskeho umelca Hermana Heblera.
Meno Hermana Heblera je pre mnohých znalcov konštruktivizmu 20. storočia synonymom inovácie. Malevičov "nulový bod" sa v Heblerovej tvorbe transformuje do silnej abstrakcie umelca idúceho svojou cestou, rozvíjajúceho svoje vlastné výtvarné postupy.
Maliar a grafik Hebler v 60-tych rokoch minulého storočia pozdvihol sieťotlač v Európe na takú úroveň, že sa stala pre grafikov zaujímavou. Hebler sám pre svoj zámer dokonale využil prednosti sieťotlače ako jednoduchosť a precíznosť. Vzniknuté grafické formy tak korešpondovali s jeho formami maliarskymi a spoluvytvárali celistvé dielo.
Do roku 1970 vylúčil Hebler zo svojej tvorby figurálne a symbolické prvky. Jeho tvorba sa začala odvíjať a dodnes sa odvíja celkom v duchu konštruktivistických princípov - čoraz jednoduchšia forma a žiaden skrytý význam zobrazovaných tvarov. Len číra geometria, pozitívne a negatívne tvary dvoch či troch farieb. Napokon z jeho diel mizne aj ilúzia priestoru, zostáva len čistá plocha.
Hebler, podobne ako väčšina konštruktivistov, pracoval v sériách. Jeho štvorce postavené na špicu a trojuholníky vytvárajú napríklad dojem rotujúceho pohybu. Čo sa týka farebnosti, Hebler sa snaží o súlad, pričom čierna je rovnocenná s ostatnými farbami. Spolu s bielou spája jednotlivé kompozície a viaže geometrické tvary.
Heblerovým dielom bol nadšený Jorge Glusberg, umelec a umenovedec, podľa ktorého konštruktivistické umenie v každom človeku stimuluje vnímavosť umenia. "Vynikajúce serigrafie Hermana Heblera provokujú staré argumenty: použitie geometrických foriem nie je rozmarom, naopak, sú odvodené z umelcovej duše, sú to subjektívne vibrácie vo vzťahu k svetu, ľudstvu, univerzu."
Zaujímavým prvkom Heblerovej tvorby sú inštalované kompozície. Ešte aj pred rokom na výstave vo Fredrikstade prekvapil novými kompozíciami, ktorých konštrukcia sa rozpúšťa na farebné pásy s nejasným ohraničením. Hebler tak nazerá za hranice konštruktivistických zákonitostí a jeho dielo aj dnes predstavuje inteligentný prínos do súčasného umenia. (mi)
Herman Hebler (1911, Fredrikstade) je svetovo uznávaným predstaviteľom konštruktivizmu. Jeho dielo má pevnú kunsthistorickú pozíciu v dejinách umenia a v tradícii konštruktivizmu si zachováva svoj vlastný charakter. Hebler je zakladateľom nórskeho medzinárodného trienále v rodnom meste a členom mnohých medzinárodných porôt zahraničných bienále a trienále, čo mu stále zabezpečuje verejné uznanie.
FOTO - PER H. FORSBERG