J. Hipš: Mladí chcú veci ovplyvňovať

Zhovárali sme sa s JURAJOM HIPŠOM, vedúcim kancelárie Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica.

Kto prišiel s myšlienkou zorganizovať Deň nenakupovania?

„Tento deň vznikol v roku 1992 v Kanade. S iniciatívou prišiel pracovník reklamnej agentúry, ktorý chcel vyjadriť svoj odpor proti neustálemu tlaku na zvyšovanie konzumného životného štýlu. Po roku 1992 sa akcia rozšírila do ďalších krajín. Na Slovensku je Deň nenakupovania súčasťou nášho výchovno-vzdelávacieho projektu Učíme sa vnímať, myslieť a konať, ktorý má zvýšiť občiansku angažovanosť mladých ľudí.“

Myslíte si, že sa Deň nenakupovania stretne s pochopením?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Neviem. Ľudia veľmi nechápu, o čo nám ide. Myslia si, že sme proti nakupovaniu bežných vecí. Ale o tom to nemá byť.“

O čom teda?

„Dnes prevláda názor, že čím viac človek vlastní, tým je hodnotnejší. My chceme upozorniť na to, že život sa dá žiť aj inakšie. Voľný čas nemusíme tráviť v hypermarketoch, ako sa to stáva módou. Cieľom ľudského života by nemalo byť neustále stupňovanie spotreby. A hypermarkety vyvíjajú tlak, aby ľudia kupovali stále viac, lebo tým rastú ich zisky. Nezáleží im na tom, či tovar, ktorý predávajú, je z Bratislavy, alebo z Venezuely, rozhodujúca je cena. Doprava výrobkov cez pol planéty životnému prostrediu určite neprospieva.“

Kto akciu pripravil?

„Robíme ju so študentmi stredných škôl, s ktorými dlhší čas pracujeme. Oslovili základné školy. O životnom prostredí im prednášajú naši členovia v rámci iných hodín - na fyzike hovoríme o energii, na chémii o ozónovej diere. Veľa času sme venovali diskusiám o tom, čo to je konzumný životný štýl. Akciou sme chceli študentom ukázať, že nie sú celkom bezmocní, že môžu aspoň vyjadriť svoj názor.“

Čo si o aktivitách detí myslia ich rodičia?

„Nie sú nadšení. Objavujú sa názory, že hypermarkety sú výborné, lebo je tam lacnejšie. Málokto sa zamýšľa, aký majú dopad na životné prostredie a na správanie ľudí.“

JANA MARTINKOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 180
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 16 451
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 168
  4. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 7 879
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 984
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 770
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 379
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 239
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 691
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 237