J. Hipš: Mladí chcú veci ovplyvňovať

Zhovárali sme sa s JURAJOM HIPŠOM, vedúcim kancelárie Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica.

Kto prišiel s myšlienkou zorganizovať Deň nenakupovania?

„Tento deň vznikol v roku 1992 v Kanade. S iniciatívou prišiel pracovník reklamnej agentúry, ktorý chcel vyjadriť svoj odpor proti neustálemu tlaku na zvyšovanie konzumného životného štýlu. Po roku 1992 sa akcia rozšírila do ďalších krajín. Na Slovensku je Deň nenakupovania súčasťou nášho výchovno-vzdelávacieho projektu Učíme sa vnímať, myslieť a konať, ktorý má zvýšiť občiansku angažovanosť mladých ľudí.“

Myslíte si, že sa Deň nenakupovania stretne s pochopením?

„Neviem. Ľudia veľmi nechápu, o čo nám ide. Myslia si, že sme proti nakupovaniu bežných vecí. Ale o tom to nemá byť.“

O čom teda?

„Dnes prevláda názor, že čím viac človek vlastní, tým je hodnotnejší. My chceme upozorniť na to, že život sa dá žiť aj inakšie. Voľný čas nemusíme tráviť v hypermarketoch, ako sa to stáva módou. Cieľom ľudského života by nemalo byť neustále stupňovanie spotreby. A hypermarkety vyvíjajú tlak, aby ľudia kupovali stále viac, lebo tým rastú ich zisky. Nezáleží im na tom, či tovar, ktorý predávajú, je z Bratislavy, alebo z Venezuely, rozhodujúca je cena. Doprava výrobkov cez pol planéty životnému prostrediu určite neprospieva.“

Kto akciu pripravil?

„Robíme ju so študentmi stredných škôl, s ktorými dlhší čas pracujeme. Oslovili základné školy. O životnom prostredí im prednášajú naši členovia v rámci iných hodín - na fyzike hovoríme o energii, na chémii o ozónovej diere. Veľa času sme venovali diskusiám o tom, čo to je konzumný životný štýl. Akciou sme chceli študentom ukázať, že nie sú celkom bezmocní, že môžu aspoň vyjadriť svoj názor.“

Čo si o aktivitách detí myslia ich rodičia?

„Nie sú nadšení. Objavujú sa názory, že hypermarkety sú výborné, lebo je tam lacnejšie. Málokto sa zamýšľa, aký majú dopad na životné prostredie a na správanie ľudí.“

JANA MARTINKOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  4. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  5. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  6. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  7. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  8. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  9. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  10. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 968
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 922
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 275
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 874
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 531
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 990
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 207
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 061
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 614
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 3 202