Po voľbách do vyšších územných celkov v praxi odštartuje reforma verejnej správy. Jej výsledkom by malo byť zrušenie okresných úradov, zmenšenie krajského úradu. Rozhodovanie o kraji sa presunie na 46 poslancov VÚC, mesto bude ako doteraz riadiť mestské .
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
FOTO SME – PROKOP SLOVÁČEK
Po voľbách do vyšších územných celkov v praxi odštartuje reforma verejnej správy. Jej výsledkom by malo byť zrušenie okresných úradov, zmenšenie krajského úradu. Rozhodovanie o kraji sa presunie na 46 poslancov VÚC, mesto bude ako doteraz riadiť mestské zastupiteľstvo – 80 poslancov a zastupiteľstvá 17-tich mestských častí – 439 poslancov.
Štátna správa v najbližších dvoch rokoch postupne odovzdá kompetencie vyšším územným celkom a mestu. Predstava, že už v novom roku 2002 nebudú existovať okresné úrady, je mylná. Zanikať budú po etapách, ako budú odovzdávať kompetencie samospráve. Termíny sú k 1. 1. 2002, 1. 4. 2002, 1. 7. 2002, 1. 1. 2003 a 1. 1. 2004.
Štát sa vzdá svojej pôsobnosti v oblasti dopravy, životného prostredia, všeobecnej vnútornej správy, sociálnej pomoci, školstva, zdravotníctva, kultúry a regionálneho rozvoja. Zákon definuje druh kompetencie, podrobnosti presunu necháva na dohodu medzi odovzdávajúcim a prijímateľom. Po voľbách do VÚC poslanci budú musieť schváliť svoj štatút a pravidlá, ako bude malý parlament s predsedom fungovať. Potom môžu napĺňať svoj volebný program.
Časť kompetencií dostane VÚC a časť obec, čiže mesto Bratislava. Čo z právomocí dá mesto mestským častiam, sa musí definovať v štatúte Bratislavy. Dnes mesto rokuje so starostami, výsledky zatiaľ nie sú. Krajský úrad bude spravovať živnostenské oddelenie, niektoré typy špeciálnych škôl a niečo dostane od ministerstiev.
Od 1. januára štát odovzdáva samospráve dopravu, matriky, regionálny rozvoj a cestovný ruch. Cestovný ruch je nová oblasť, ktorej sa na okresoch a na kraji nevenovali.
V praxi sa presun kompetencií začína inventarizáciou jednotlivých oddelení. Potom, napríklad v prípade matrík, sa mestu ponúknu zamestnanci s dokumentáciou a s peniazmi, ktoré na toto oddelenie okres dostal.
Či noví zriaďovatelia (mesto alebo VÚC) budú úrady riadiť iným spôsobom a či si nechajú aj bývalých štátnych zamestnancov a koľko, zostane iba na nich.
Krajské úrady nemôžu predať svoj majetok samospráve, môžu ho dať iba do výpožičky, alebo do nájmu VÚC.
Štátna správa i naďalej bude riešiť jej vymedzené kompetencie zákonom.
Ak starosta nechce
Ozvali sa aj hlasy, že samospráva majetok neprevezme, boľavé je najmä školstvo, ktoré trpí nedostatkom financií a zlým technickým stavom budov. „Na stretnutiach so starostami som často počul, že starosta odmietne prevziať školu. Neznamená to, že ak nepodpíše protokol, povinnosť nemá. Má a zodpovedá za ňu dňom účinnosti zákona. Možno sa budú podobné problémy riešiť súdom. Predpokladám, že pri zdravom rozume sa dotiahnu všetky detaily,“ hovorí prednosta krajského úradu Bronislav Longauer.
Zákon tiež dáva možnosť zriaďovať spoločné úradovne, čo zrejme mesto na začiatku využije aj pri občanmi toľko kritizovaných stavebných úradoch. Tie sa budú spolu s oddeleniami životného prostredia presúvať až 1. 1. 2003.
Keďže stavebný úrad dostane mesto, pri rozlohe Bratislavy logicky túto kompetenciu presunie na mestské časti. Tie, ak sa dohodnú, môžu zachovať dnešný stav piatich okresných oddelení, zjednodušene vymení sa len tabuľa na budove. (dro)