Mestská organizácia Generálny investor Bratislavy plánuje dobudovať cestnú komunikáciu na Vlárskej ulici na Kramároch. Mala by tam byť cesta, po ktorej budú môcť premávať autá aj vozidlá MHD. Mesto plánuje Vlársku rozšíriť najmä v jej hornej časti, ktorá sa začína za viaduktom nad Magurskou. Horný úsek ulice je však na to úzky. Samospráva preto musí majiteľom tamojších rodinných domov za trhové ceny vyvlastniť malé časti pozemkov, na ktorých stoja ploty. Na rozšírenie hornej časti ulice mesto potrebuje na jej oboch stranách získať približne dva až tri metre z jednotlivých pozemkov. Zámer vykúpiť časti pozemkov schválilo mestské zastupiteľstvo.
Mnohí obyvatelia Vlárskej však s týmto zámerom nesúhlasia. Jeden z majiteľov rodinných domov vyjadril nesúhlas s týmto riešením priamo na zasadnutí zastupiteľstva. "Stavali sme tu naše domy koncom sedemdesiatych rokov, vtedy žiadny zámer rozšíriť ulicu a zaviesť na nej obojsmernú premávku neexistoval," povedal za obyvateľov Marián Hargaš. Podľa neho hrozí, že vodiči si budú tadeto skracovať cestu na Kolibu namiesto toho, aby použili pôvodnú cestu, ktorá sa začína na Podkolibskej ulici pri hlavnej stanici. "Vhodnejšie by bolo rozšíriť horný úsek Bárdošovej, ktorý je rovnobežný s hornou časťou Vlárskej a navyše je zastavaný iba z jednej strany." Marián Hargaš považuje tento zámer za zbytočné plytvanie peňazí. "Len majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov sa odhaduje na približne tridsať miliónov."
Na rokovaní vysvetľoval zámer mesta z odbornej stránky viceprimátor pre dopravu Karol Kolada. "Bárdošova ulica nie je vhodná na obojsmernú premávku. V súčasnosti tu jazdia v oboch smeroch len autá, a už to nám robí obrovské problémy."
Mesto má projekt rozšírenia a spojazdnenia Vlárskej ulice pripravený už viacero volebných období. "Most nad Magurskou, ktorý sa pre tento účel pred mnohými rokmi budoval, ešte stále nikam nevedie," skonštatoval Kolada. Táto časť Bratislavy podľa neho nevyhnutne potrebuje druhú prístupovú cestu. Komunikácia, ktorá sa začína na Podkolibskej ulici za železničným nadjazdom pri hlavnej stanici a končí sa na Jeséniovej, je totiž dnes jedinou cestou pre autá aj MHD. V prípade jej nevyhnutnej uzávierky by bola Koliba odrezaná od verejnej dopravy. Popri tejto ceste je navyše vedená jediná kanalizácia pre obyvateľov Koliby, ktorá dnes už nemá dostatočnú kapacitu. Na Vlárskej plánuje mesto vybudovať aj ďalšiu kanalizáciu pre obyvateľov Koliby a Kramárov.
Dobudovaná a rozšírená Vlárska ulica by mala ústiť na Kolibe na Jeséniovej, kde je konečná trolejbusov. Horný úsek ulice sa dnes končí pozemkom, ktorý prepojeniu s Kolibou zatiaľ stojí v ceste. Táto parcela je však majetkom mesta, terajší majiteľ ju má len dočasne prenajatú. Mesto na nej postaví posledný úsek vozovky na Vlárskej s dĺžkou približne 50 metrov.
Mesto bude vykupovať dotknuté časti pozemkov za trhovú cenu, ktorú určí posudok súdneho znalca.
DAN SLÁDEK