SME

Lanovku na Kolibu chce samospráva obnoviť

Samospráva Nového Mesta chce v spolupráci s mestom zrekonštruovať chátrajúcu lanovku zo Železnej studienky na Kolibu. "Ak sa nám to podarí, bude to lanovkový Rolls Royce," povedal starosta Nového Mesta Richard Frimmel na utorkovom rokovaní miestnej ...

Lanovka by pri ideálnych podmienkach mohla byť v prevádzke o rok. FOTO SME - ARCHÍV

Samospráva Nového Mesta chce v spolupráci s mestom zrekonštruovať chátrajúcu lanovku zo Železnej studienky na Kolibu. "Ak sa nám to podarí, bude to lanovkový Rolls Royce," povedal starosta Nového Mesta Richard Frimmel na utorkovom rokovaní miestnej rady.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako zdôraznil starosta Frimmel, vložené investície sa nikdy nevrátia, ale náklady na prevádzku by mali byť kryté vstupným. "Celková suma za rekonštrukciu lanovej dráhy sa zatiaľ presne určiť nedá," povedala hovorkyňa Nového Mesta Valéria Reháčková. Len výkup pozemkov sa odhaduje na približne 20 miliónov korún. Samotná rekonštrukcia by mala stáť asi 40 miliónov. Časový horizont sprevádzkovania lanovky odhadujú na jeden rok.

SkryťVypnúť reklamu

Samosprávu teraz čaká majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov. "Naša mestská časť a mesto sa dohodli, že spoločne odkúpia pozemky od súčasného vlastníka, ktorým je spoločnosť Zápodoslovenský zdroj. Tá je teraz v likvidácii, na konkrétnej cene sa budú musieť dohodnúť so správcom konkurznej podstaty," hovorí člen miestnej rady Andrej Krabáč. Časť prostriedkov na rekonštrukciu sa dá získať aj z eurofondov určených na rozvoj cestovného ruchu.

"V súčasnosti sú na pôvodnej dráhe lanovky iba nosné stĺpy a základy dvoch staníc - dolnej a hornej. Po odkúpení pozemkov bude treba stanice kompletne zrekonštruovať, natiahnuť nové laná a kladky, vybudovať novú trafostanicu a elektrické vedenie, a tiež zrekonštruovať existujúce sedačky a dokúpiť nové." Lanovka by sa mala po rekonštrukcii prevádzkovať celoročne.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnaké zariadenia lanovej dráhy, ktorých výrobcom je Transporta Chrudim, dodnes fungujú na vrchu Zobor v Nitre, na Martinských holiach či vo Vrátnej doline. "Hodinová kapacita dvojsedačky na Kolibe bola 560 osôb za hodinu, čo v Bratislave bude ešte dlho stačiť. V dobe výstavby bola norma zaťaženia vyššia ako dnes, takže aj z tohto pohľadu je rekonštrukcia pôvodnej lanovky reálna."

Schátraná budova reštaurácie Snežienka, od ktorej kedysi premávala sedačková lanovka na Kolibu, leží na konci areálu Železnej studienky. Z bývalého obľúbeného cieľa víkendových prechádzok sú dnes iba ruiny. Lanovka posledný raz vyviezla turistov na Kolibu v roku 1990, odvtedy sú tu len staré laná a hrdzavejúce sedačky.

Autor: DAN SLÁDEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 30 273
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 631
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 427
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 540
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 795
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 359
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 632
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 435
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 772
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 760
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 797
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 414
  7. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 064
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 847
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu