SME

Lanovku na Kolibu chce samospráva obnoviť

Samospráva Nového Mesta chce v spolupráci s mestom zrekonštruovať chátrajúcu lanovku zo Železnej studienky na Kolibu. "Ak sa nám to podarí, bude to lanovkový Rolls Royce," povedal starosta Nového Mesta Richard Frimmel na utorkovom rokovaní miestnej ...


Lanovka by pri ideálnych podmienkach mohla byť v prevádzke o rok. FOTO SME - ARCHÍV



Samospráva Nového Mesta chce v spolupráci s mestom zrekonštruovať chátrajúcu lanovku zo Železnej studienky na Kolibu. "Ak sa nám to podarí, bude to lanovkový Rolls Royce," povedal starosta Nového Mesta Richard Frimmel na utorkovom rokovaní miestnej rady.

Ako zdôraznil starosta Frimmel, vložené investície sa nikdy nevrátia, ale náklady na prevádzku by mali byť kryté vstupným. "Celková suma za rekonštrukciu lanovej dráhy sa zatiaľ presne určiť nedá," povedala hovorkyňa Nového Mesta Valéria Reháčková. Len výkup pozemkov sa odhaduje na približne 20 miliónov korún. Samotná rekonštrukcia by mala stáť asi 40 miliónov. Časový horizont sprevádzkovania lanovky odhadujú na jeden rok.

Samosprávu teraz čaká majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov. "Naša mestská časť a mesto sa dohodli, že spoločne odkúpia pozemky od súčasného vlastníka, ktorým je spoločnosť Zápodoslovenský zdroj. Tá je teraz v likvidácii, na konkrétnej cene sa budú musieť dohodnúť so správcom konkurznej podstaty," hovorí člen miestnej rady Andrej Krabáč. Časť prostriedkov na rekonštrukciu sa dá získať aj z eurofondov určených na rozvoj cestovného ruchu.

"V súčasnosti sú na pôvodnej dráhe lanovky iba nosné stĺpy a základy dvoch staníc - dolnej a hornej. Po odkúpení pozemkov bude treba stanice kompletne zrekonštruovať, natiahnuť nové laná a kladky, vybudovať novú trafostanicu a elektrické vedenie, a tiež zrekonštruovať existujúce sedačky a dokúpiť nové." Lanovka by sa mala po rekonštrukcii prevádzkovať celoročne.

Rovnaké zariadenia lanovej dráhy, ktorých výrobcom je Transporta Chrudim, dodnes fungujú na vrchu Zobor v Nitre, na Martinských holiach či vo Vrátnej doline. "Hodinová kapacita dvojsedačky na Kolibe bola 560 osôb za hodinu, čo v Bratislave bude ešte dlho stačiť. V dobe výstavby bola norma zaťaženia vyššia ako dnes, takže aj z tohto pohľadu je rekonštrukcia pôvodnej lanovky reálna."

Schátraná budova reštaurácie Snežienka, od ktorej kedysi premávala sedačková lanovka na Kolibu, leží na konci areálu Železnej studienky. Z bývalého obľúbeného cieľa víkendových prechádzok sú dnes iba ruiny. Lanovka posledný raz vyviezla turistov na Kolibu v roku 1990, odvtedy sú tu len staré laná a hrdzavejúce sedačky.

Autor: DAN SLÁDEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu