SME

Ochranári chcú most inde

Bratislavský samosprávny kraj bude postup pri plánovanej stavbe cestného mosta z Devínskej Novej Vsi do rakúskeho Marcheggu koordinovať s ochranármi. Vyplýva to zo záverov minulotýždňového rokovania odborníkov.

Na postavení mosta cez rieku Moravu sa na jar minulého roka dohodli minister dopravy Pavol Prokopovič, predseda samosprávneho kraja Ľubo Roman a predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll. Rakúski a slovenskí ochranári s tým však nesúhlasia. Budúci cestný most by mal totiž podľa pôvodného zámeru stáť na nevyužitých pilieroch vedľa súčasného železničného mosta. Tie sa však nachádzajú na chránenom území nivy Moravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predseda krajskej dopravnej komisie Roman Filistein však povedal, že medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom zatiaľ nie je definitívne stanovená presná lokalita, kadiaľ most povedie. "Kraj si najprv nechá v dotknutej oblasti vypracovať vyhľadávaciu štúdiu na určenie lokality pre most," povedal Filistein. Štúdia podľa neho určí, aké riešenie bude ekologicky najvýhodnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ochranárom podľa Ľubice Trubíniovej z bratislavského regionálneho ochranárskeho združenia chýba systémové dopravné riešenie celého bratislavského regiónu. "Pre nás je kľúčovou otázkou to, či je cestný most v tejto oblasti vôbec potrebný," povedala. Poznamenala tiež, že rakúske a slovenské prieskumy budúceho využitia mosta sa veľmi odlišujú. "Rakúšania odhadujú tisícosemsto áut denne, slovenská strana predpokladá v dlhodobom časovom horizonte až osemtisíc áut denne."

Podľa Trubíniovej je cestný most v blízkosti súčasného železničného naďalej pre ochranárov neprijateľný. "Ide o jedno z najzachovanejších území, na ktorom sa nachádzajú vzácne chránené mokrade. Takýchto území je v strednej Európe veľmi málo. Žijú tu viaceré ohrozené druhy rastlín a živočíchov." Poznamenala však, že ochranári nie sú proti vybudovaniu akéhokoľvek cestného mosta cez Moravu. Ten by však nemal stáť na ekologicky citlivom území. "Mohol by byť napríklad v Záhorskej Vsi."

SkryťVypnúť reklamu

Zástupkyňa ochranárskych združení z Marcheggu Barbara Grabnerová prezentovala názor, že Úrad krajinskej vlády Dolného Rakúska spomínané dopravné prieskumy umelo podhodnocuje. Dôvodom je podľa jej slov fakt, že podľa rakúskych zákonov sa pri dopravnej stavbe, ktorú by malo využívať do 2000 áut denne, nevyžaduje ekologický prieskum.

Dopravný generel (zásady dopravnej politiky) pre celý región je potrebný aj podľa slov Romana Filisteina. "V blízkej budúcnosti pripravíme jeho vypracovanie," povedal. (ds)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 169
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 852
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 305
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 262
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 174
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 891
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 848
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 923
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 652
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 211
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 771
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 490
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 116
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu