Cyklisti a korčuliari na Prístavnom moste majú po zotmení prechod sťažený, lávky totiž nie sú vhodne osvetlené. Svetlá by však mali mať na bicykloch aj samotní cyklisti. FOTO SME - PAVOL MAJER
Lávky pre chodcov a cyklistov na Prístavnom moste fungujú ako prepojenie rekreačných hrádzí po oboch stranách Dunaja, ale aj ako spojnica Petržalky a Ružinova. Hlavne v letnom období po nich premáva množstvo ľudí na korčuliach i na bicykloch. Ľudia ich však bezpečne využívajú iba cez deň, v nočných hodinách je tu totiž tma. "Po zotmení na moste nie je takmer nič vidieť. Dokonca keď som tade naposledy šiel, narazil som bicyklom na nejaký výčnelok. Keďže ide o oficiálny cyklistický chodník, myslím si, že by mal byť osvetlený," hovorí rekreačný cyklista Peter Pavílek.
Problémom je, že Prístavný most je diaľničný, takže nie je majetkom mesta, ale Slovenskej správy ciest. "Nám patria len nájazdy na lávku z oboch brehov, ktoré máme osvetlené," hovorí Štefan Malinovský z magistrátneho oddelenia cestného hospodárstva.
Podobný problém s osvetlením je aj na lávke mosta Lafranconi, tiež v správe Slovenskej správy ciest. Údržba cyklolávok totiž zo zákona nie je v náplni organizácie. Podľa Juraja Fürsta zo správy ciest správu cyklistických lávok sa snažia previesť na mesto, na magistráte však podobné žiadosti vraj nemajú. Problém na lávkach je hlavne s vandalmi, ktorí ničia drahé nové svietidlá. Správa ciest preto už do opráv osvetlenia odmieta investovať.
Tmavá lávka môže byť aj nebezpečná. "Neevidujeme tu nejaký zvýšený počet trestných činov, skôr nejaké zranenia alebo ukradnuté kanálové poklopy. Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že nedostatočné osvetlenie môže priťahovať rôzne kriminálne živly," hovorí Alena Toševová z krajského policajného riaditeľstva.
Lávky na Novom a Starom moste, ktoré sú v správe magistrátu, sú osvetlené. "Treba však upozorniť, že každý cyklista, ktorý jazdí potme, má mať na bicykli vpredu aj vzadu svetlo," dodal Malinovský.