Súčasný stav predstaničného priestoru je síce nevyhovujúci, avšak lokalita je bohatá na zeleň a stromy. Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej stanice ráta s výrubom 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov štvorcových kríkov. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
nedal vypracovať územný plán zóny. Ten by umožnil verejnosti zapojiť sa do debaty o takej výraznej zmene vzhľadu lokality.
Proti zámeru sa vyjadrilo napríklad aj občianske združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj. "Nesúhlasíme s navrhovaným rozsahom výstavby v predstaničnom priestore a nesúhlasíme s likvidáciou stromov. Ich výrubom sa naruší klíma a psychologická pohoda prostredia."
Elena Príhodová, riaditeľka investorskej spoločnosti IPR Slovakia, reagovala na ohlasy proti výrubu stromov tým, že spoločnosť si nechala vypracovať inventarizáciu a zhodnotenie súčasnej zelene v predstaničnom priestore. Tvrdí, že na území sa nachádza veľké množstvo drevín v relatívne zlom zdravotnom stave. "Tento fakt budeme riešiť náhradnou výsadbou zelene v spolupráci s mestom a mestskou časťou Staré Mesto."
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice, železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z roku 1848, upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou. V areáli by mal podľa investičného zámeru pribunúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.
Združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj projektu vyčíta aj to, že sa zhorší prehľadnosť a skomplikuje organizácia predstaničného priestoru. Dôjde k neželanému kríženiu prevádzok a nárastu dopravy v lokalite aj širšom okolí. "Administratíva, veľké obchodné a zábavné centrum - supermarket, kinocentrum, diskotéka či bowling tu nemajú ako súčasť služieb pre cestujúcich žiadne opodstatnenie."
JANA PARKROVÁ
Magistrát vyhlásil spolu s investorom spoločnosťou IPR Slovakia verejnú urbanisticko-architektonickú súťaž na riešenie tohto areálu hlavnej stanice a Predstaničného námestia. Prvú cenu získal kolektív architektov Martin Kusý, Pavol Paňák, Nora Vranová, Mária Kusá, Martin Hruška a Richard Kereškényi.
Druhú cenu neudelili a na treťom mieste sa umiestnili tri súťažné kolektívy. "Investor si vyhradil právo rozhodnúť po súťaži o tom, ktorý z návrhov bude realizovaný," hovorí Eva Chudinová, hovorkyňa magistrátu. Do druhého kola teda postúpili návrhy umiestnené na prvých troch miestach a z nich IPR vybralo návrh ateliéru MARKROP.