Hlavná stanica, jej okolie a Predstaničné námestie sú problémovou lokalitou mesta. Mesto preto v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky iniciovalo zmenu koncepcie predstaničného priestoru a vybudovanie novej železničnej haly. Zanedbaná hlavná stanica má získať nový výzor a poskytovať služby cestujúcim tak ako podobné uzly medzinárodnej a diaľkovej dopravy v Európe. V predstaničnom areáli by mal podľa investičného zámeru pribudnúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.
Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej stanice je už spracovaný a je k dispozícii na verejné pripomienkovanie. V súčasnosti ho posudzuje ministerstvo životného prostredia.
Víťazom verejnej urbanisticko- -architektonickej súťaže, ktorá prebehla v roku 2000, bol architektonický ateliér MARKROP z Bratislavy. Pôvodný návrh bol postupne dopracovaný do dnešnej podoby v spolupráci s londýnskou spoločnosťou CHAPMAN TAYLOR. Investorom projektu je spoločnosť IPR Slovakia.
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice, so železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z roku 1848, upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou.
Investičný zámer rieši zásadnú prestavbu hlavnej stanice ako najdôležitejšej železničnej stanice Bratislavy pre medzinárodnú a diaľkovú dopravu. Zabezpečené majú byť nadväzne aj ostatné dopravné a funkčné väzby v predstaničnom priestore. Cieľom je vytvorenie reprezentatívneho a atraktívneho centra mesta. Po prestavbe celého územia má v tomto priestore byť obchodné centrum, v rámci ktorého budú aj priestory určené na kultúrno-spoločenské akcie, dve administratívne centrá, hotelové zariadenia a nová staničná hala.
Súčasťou zmeny Predstaničného námestia budú aj zmeny v systéme dopravy. Navrhované je vytvorenie nového dopravného napojenia z Pražskej ulice na Žabotovu a zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom do Štefanovičovej ulice a vytvorenie nového centrálneho terminálu pre električky, autobusy a trolejbusy. Električková trať bude premiestnená pod pešiu pasáž v prevádzkovom tuneli so zastávkami vo vstupnej i koncovej časti centra. Súčasťou centra budú aj nové parkové plochy a stromoradia.
JANA PARKROVÁ