
FOTO SME - PAVOL MAJER
Prečo vznikol detský zbor?
„Mal slúžiť pre potreby redakcie, robiť komorné a koncertné nahrávky, vystúpenia. Slovenská redakcia vysielania pre deti a mládež mala veľmi dobré kontakty s pražskými kolegami, kde mali kvalitný detský zbor – dirigoval ho profesor Kulínsky. My sme nemali zbor podobných kvalít, chceli sme ho však vytvoriť. Typ padol na Ondreja Francisciho, výborného dirigenta detského zboru v Dome pionierov. Začiatky boli skôr pokusné, a pán Francisci nastúpil ako interný dirigent v roku 1953. Zbor sa vlastne vytvoril pre požiadavky školského vysielania. Robili sa nácviky ľudových i umelých piesní priamo cez éter. Zborové nahrávky sa často používali aj pri tvorbe rozprávok pre deti, navyše sa nahral základný repertoár, ktorý dovtedy chýbal.“
Spomínate si na začiatky?
„Pán Francisci bol dušou zboru nielen ako schopný dirigent, ale aj ako skladateľ. Čo skomponoval, to aj s deťmi nahral. Na jeho skladbách bola odchovaná celá generácia detských zborov na Slovensku. Usiloval sa aj o to, aby mladí a talentovaní ľudia dostali príležitosť. Ako pomocného dirigenta si prizval Ondreja Lenárda, vtedy ešte študenta 2. ročníka VŠMU, ktorý so zborom už vtedy nahral niekoľko skvostných skladieb. Dodnes sú v rozhlasovom archíve.“
V zbore začínali aj dnešné spevácke hviezdy. Ktoré?
„Pamätám sa na nežné a skromné dievčatko z vinohradníckej rodiny z Rače – Editu Gruberovú. Mala absolútny sluch a jemný hlások s obrovskými výškami, z ktorého sa vytvoril vo Viedni nádherný veľký soprán. V zbore začínala aj Magdaléna Hajóssyová a dvaja beťári – Jozef Benedikt a Dušan Jariabek.“
Akí skladatelia komponovali pre zbor?
„V podstate celá najstaršia generácia slovenských skladateľov, vďaka ktorým majú amatérske zbory dodnes čo spievať. Boli to Eugen Suchoň, Alexander Moyzes, Tibor Andrašovan, Bartolomej Urbanec, Dezider Kardoš. Nahovorili sme Eugena Suchoňa, aby napísal niečo pre náš zbor, tak vznikla mimoriadne pekná kompozícia Varila myšička kašičku a mnoho ďalších skladieb. Keď zbor prevzal Marián Vach, k starším skladateľom sa pridali mladší, ktorí svetové posuny v hudbe preniesli aj do detskej tvorby. Som veľmi šťastná, že detský zbor naďalej existuje, čo je zásluha terajšej dirigentky Janky Rýchlej.“
Akú mal zbor úroveň v porovnaní s inými domácimi a zahraničnými?
„Keď nastúpil na post dirigenta Marián Vach, náš zbor nemal konkurenta v celej republike. Bol široko-ďaleko a dlho najlepší. Svet bol vtedy rozdelený na dve časti a tak bol rozdelený aj rozhlas – na Eurovíziu – západnú časť – a OIRT – východný blok. V rámci krajín OIRT vznikla krásna tradícia festivalov. Aj tam sme patrili k špičke. Boli to hviezdne časy detského rozhlasového zboru.“
DOBROSLAVA MEDVECOVÁ