V novej rubrike Právna poradňa vám chceme pomôcť s riešením vašich problémov. Môžete nám písať na adresu hajduchova@sme.sk alebo faxovať na číslo 5726 6660. Rubriku Právna poradňa nájdete v prílohe Bratislava vždy v pondelok.
„Cestovala som z Ukrajiny do Bratislavy autobusom. Pri vystupovaní na Mlynských Nivách som dostala namiesto dvoch kufrov, ktoré som odovzdala vodičovi autobusu pri nastupovaní na Ukrajine, len jeden. Namiesto druhého kufra zostal v autobuse jeden iný, ktorý sa na môj podobal, ale môj nebol. Vodič mi povedal, že sa stala chyba a vypýtal si moju adresu. Hoci sa to stalo v auguste, do dnešného dňa sa mi nikto neozval. Čo mám robiť ?“ Nataša K.
Za predpokladu, že prepravu čitateľky a jej batožiny vykonával slovenský dopravca, platí nasledovné: Z ustanovení Občianskeho zákonníka vyplýva, že ak sa batožina cestujúceho prepravuje oddelene od cestujúceho (napr. v oddelenom batožinovom priestore autobusu), je dopravca povinný zabezpečiť, aby bola batožina dopravená do miesta určenia najneskôr v rovnakom čase ako cestujúci. Dopravca pritom zodpovedá za stratu, odcudzenie, zničenie a poškodenie prepravovanej batožiny.
Pri strate batožiny je dopravca povinný cestujúcemu nahradiť cenu, ktorú mala stratená batožina v čase, keď ju prevzal. Právo na náhradu škody spôsobenej stratou batožiny musí čitateľka uplatniť u dopravcu do šiestich mesiacov odo dňa, keď ju prevzal, inak jej právo na náhradu škody zanikne.
Ďalšie nároky, ktoré čitateľke v súvislosti so stratou batožiny vznikli, môže upravovať prepravný poriadok dopravcu.
V danej situácii mala čitateľka ihneď po príchode do Bratislavy u dopravcu reklamovať stratu batožiny a vyžiadať si o tom písomné potvrdenie (absencia písomného potvrdenia však nevylučuje nižšie opísaný postup). Ak jej batožina neprišla ani dodatočne, musí si najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa keď batožinu dopravcovi odovzdala, uplatniť písomne u dopravcu právo na náhradu škody vo výške hodnoty stratenej batožiny. Ak jej dopravca škodu neuhradí, môže sa domáhať náhrady škody súdnou cestou. V prípade súdneho sporu bude musieť preukázať, že dopravcovi batožinu odovzdala (napr. dokladom o zaplatení za prepravu batožiny, alebo svedeckou výpoveďou) a preukázať hodnotu batožiny. Žalobu na súd musí podať do roka odo dňa uplatenia práva na náhradu škody u dopravcu, v opačnom prípade hrozí, že ak dopravca vznesie námietku premlčania, súd náhradu škody čitateľke neprizná.
Autor: BRAŇO VRBA advokát