Dolnorakúsky najvyšší kontrolný úrad rozhodol, že stavba mosta z Devínskej Novej Vsi do rakúskeho Marcheggu cez rieku Moravu je ekologicky neprijateľná. Most by sa mal postaviť na pôvodných pilieroch cestného mosta, ktoré sú súbežné s existujúcim želežničným mostom.
FOTO TASR - ŠTEFAN PUŠKÁŠ
Slovenských ochranárov potešilo rozhodnutie najvyššieho kontrolného úradu rakúskej spolkovej repubiky Dolné Rakúsko, podľa ktorého je stavba mosta cez rieku Moravu medzi Slovenskom a Rakúskom ekologicky neprijateľná. Definitívne rozhodnutie o začatí stavby sa tak musí odložiť.
Dvojprúdový cestný most mali podľa pôvodného plánu dostavať na prelome tohto a budúceho roka. Mali sa pritom využiť súčasné piliere, ktoré stoja vedľa železničného mosta do Rakúska. Tým sa mala znížiť záťaž na životné prostredie.
"Je potešujúce, že kompetentné úrady si konečne začínajú uvedomovať, že doteraz podporovaný spôsob regionálneho rozvoja je v rozpore s medzinárodnými záväzkami oboch krajín pri ochrane nivy Moravy," hovorí Milan Janák z občianskeho združenia Daphne. Niva Moravy predstavuje podľa jeho slov jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe.
"Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska znižovania znečistenia vôd a prirodzenej ochrany pred povodňami." Rakúske lužné lesy sú totiž jedinými ramsarskými územiami (mokraďami) v krajine. Rakúsko sa na začiatku 80-tych rokov podpisom Ramsarskej konvencie zaviazalo chrániť obzvlášť významné mokrade na svojom území. Lužné lesy Dunaja a Moravy sú odvtedy jedinými ramsarskými územiami v Rakúsku, ktoré sú okrem toho zaradené aj v registri ohrozených mokradí.
Na slovenskom území je niva Moravy chránenou ramsarskou lokalitou od roku 1993 a v súčasnosti sa pripravuje jej zaradenie do siete Natura 2000 v gescii Európskej únie. "Cítime zadosťučinenie, lebo sme vždy poukazovali na to, že sa jedná o veľmi citlivý biotop," povedal Wolfgang Rehm, hovorca občianskej iniciatívy Marchfeld- -Marchegg.
Na stavbe mosta sa na jar minulého roka dohodli minister dopravy Pavol Prokopovič, predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubo Roman a dolnorakúsky krajinský hajtman Erwin Pröll.
Most mal slúžiť najmä obyvateľom Záhoria a severnej časti Bratislavy na jednoduchší a rýchlejší prechod do Rakúska. Jeho postavenie je však základným predpokladom budúcej úzkej spolupráce hospodárskeho parku Marchegg so závodom Volkswagen v Devínskej Novej Vsi. Na tomto území by totiž mal vzniknúť 44-hektárový priemyselný areál. V strednodobom pláne by sa tým mohlo vytvoriť až 3000 pracovných miest.
DAN SLÁDEK