
Ľudia si často skracujú cestu medzi Tescom a Carrefourom na Panónskej ceste a preliezajú aj zábradlie. Hoci sa tu môže jazdiť maximálne šesťdesiatkou, nie všetci vodiči rýchlosť rešpektujú. Najmä v noci potom dochádza k dopravným nehodám, aj smrteľným. FOTO SME - PAVOL MAJER
Na prílev veľkých hypermarketov Bratislava nebola pripravená. Starý územný plán s nimi nerátal. Tak sa stalo, že veľké obchodné centrá, ktoré mali stáť na okrajoch mesta, sú dnes v jeho vnútri.
Ich najboľavejším miestom je doprava. Najznámejšia je dvojica Carrefour a Tesco na Panónskej ceste. Nadchod spájajúci tieto dva hypermarkety je ďaleko a ľudia s nákupnými taškami prebiehajú cez cestu. Autá okolo chodia naozaj rýchlo a došlo tam už k smrteľným úrazom. Situáciu vyriešili znížením povolenej rýchlosti z 80 km/h na 60 km/h. O umiestnenie pri Panónskej ceste má v súčasnosti záujem aj Baumax. Ten však nechce finančne prispieť na vyriešenie dopravy okolia.
Investor často mesto nerešpektuje
Ani nákupné a zábavné centrum Aupark vedľa Sadu Janka Kráľa sa celkom nevyrovnalo s dopravou. Jeho fungovanie ukáže, či chýbajúce spojenie Auparku so Starou Viedenskou povedie ku kolíziám. Vari najvykričanejším prípadom je Billa na Bajkalskej. Ani nie pre dopravu a umiestnenie v centre. Oddielu TJ Vinohrady totiž zobrala najlepšie futbalové ihrisko v Bratislave. Pracovníci magistrátu z oddelenia územného plánovania povedali, že vzniku týchto domov nemohli zabrániť. Rovnako nemohli ovplyvniť architektúru budov. V stavebných povoleniach mesto vraj dáva tvrdé podmienky, ktoré však investor nie vždy rešpektuje. Pokutovanie alebo nejaký postih neexistuje. Do Národnej rady sa kedysi pripravoval zákon, ktorý by dal obciam kompetenciu obmedziť množstvo veľkých obchodných prevádzok podľa druhu sortimentu. Nikdy sa na prerokovanie nedostal.
Hypermarkety pred vstupmi do mesta
Teraz je vraj mesto na tlačiacich sa investorov pripravené. Architekti z magistrátu vybrali na výstavbu veľkých obchodných zón lokality pri vstupoch do mesta. Jedným z nich je Lamačská brána v lokalite Františkovho majera. Bude tam nákupné centrum a výstavba bude siahať až do blízkosti krematória. Ako potvrdil Martin Arpáš z oddelenia územného plánovania mesta, investora zaviazali, aby pred krematóriom vysadil park a nenarušil funkciu krematória.
Ďalším je vstup zo strany Zlatých pieskov. Bude tam Shopping Park Soravia a Tesco. I keď na magistráte naplánovali, že by sa malo stavať vo väčšej vzdialenosti od rekreačného areálu, investor ich prekvapil. Potichu skúpil pozemky hneď vedľa areálu.
„Architekti, ktorí v Bratislave umiestnili už niekoľko hypermarektov, väčšinou dajú investorovi informácie o pozemkoch. Na mesto prichádzajú s konkrétnymi skicami a s odkúpenými pozemkami. V niektorých prípadoch sme ich odmietli, najmä keď chceli stavať v okolí Jaroveckého ramena. V iných prípadoch sa dohadujeme,“ povedala šéfka mestských architektov Marta Šímová. Investori chcú stavať v blízkosti diaľničných ťahov alebo hlavných ciest.
Zvonku takmer všetky hyper- a supermarkety vyzerajú ako unifikované škatule. Tieto budovy majú životnosť okolo 30 rokov. Ak stratia zákazníkov, demontáž budovy a dlaždicových parkovísk bude ľahká.
V súčasnosti sa spracúva zámer využiť na stavbu nákupného centra aj okolie letiska, ktorý predložia mestským poslancom. Výstavbu nákupnej zóny na Kaťušinej lúke, s naplánovaným Tescom, zatiaľ poslanci neschválili pre nedoriešenú dopravu.