Lucia Jašková ako Anička - šepkárka a Martin Hronský ako Martin. FOTO - MATÚŠ OĽHA
"Keď nepríde Mohamed k hore, musí prísť hora k Mohamedovi," zhodli sa tvorcovia Slovenského komorného divadla z Martina a vybrali sa na turné po slovenských mestách. Ich predstavenie Nový život podľa Jozefa Gregora Tajovského, ktoré malo premiéru v Martine v januári, uvidia diváci Astorky v pondelok o 19.00.
"Od začiatku sme pristupovali k Tajovskému partnersky, s úctou, ale bez prehnanej piety, ktorá by nám bránila do textu zasiahnuť," hovorí o modernej úprave klasiky dramaturgička divadla Monika Michnová. "Aj keď môže výber hry a autora vyznievať archaicky, žiadne kroje sa na scéne neobjavia," ubezpečil riaditeľ divadla Andrej Hrnčiar.
Zaujímavý kľúč režiséra Doda Gombára a dnešný jazyk však nebránia dodržaniu typického príbehu. Svadbe z rozumu a sprenevere peňazí konkuruje druhá dejová línia - premena človeka na herca.
Menej uvádzaný Tajovského titul Nový život je riešený formou oprašovačky, čo je v divadelnom slangu skúška už od premiérovanej inscenácie bez divákov, ktorá sa po dlhšom čase vracia na javisko. Martinčania nám tak poodhalia zákulisie prípravy inscenácie a zavedú nás na scénu uprostred skúšania. Nečakaná situácia však zmení charakter hry - najdôležitejšia herečka, predstavujúca hlavnú postavu, nepríde. Zastúpiť ju teda musí šepkárka (v podaní Lucie Jaškovej). Tá prekvapivo pozná texty naspamäť a čoskoro v nej divadelný kolektív objaví skrytý talent.
"Herci, prechádzajúci z roly divadelníkov do postáv a späť, stierajú hranice medzi profesionálnymi vzťahmi a osobnými, civilné ovplyvňuje pracovné," opisuje umelecký šéf Komorného divadla a herec Miloslav Kráľ.
Titul oživil repertoár už 60-ročného divadla a pritiahol na mäkké sedadlá aj mladého diváka. "Predstavenie nebolo jednoznačne pozitívne prijaté, ale dá sa povedať, že Nový život zaujal mladú a strednú generáciu," komentuje situáciu Michnová.
Okrem Tajovského tento rok pripravili Martinčania ďalšie zaujímavé lahôdky v podobe premiér - hru Meteor od Dürrenmatta, Talentovaného pána Ripleyho v réžii Mariána Amslera alebo Zabudni na Hollywood Mira Gavrana. Všetky si tak vďaka novej, nadregionálnej filozofii divadla môžu vychutnať aj Bratislavčania, v Astorke bude Komorné divadlo hrávať pravidelne.
DOROTA KRÁKOVÁ