Vzducholoď Zeppelin NT je o niekoľko metrov dlhšia než Boeing 747. Do vzduchu sa vzniesla presne 100 rokov od chvíle, keď sa nad hladinu Bodamského jazera vzniesla prvá pokusná vzducholoď grófa Ferdinanda von Zeppelina. Zeppelin NT môže vyletieť až do výšky približne dva a pol kilometra a nosnosť lode je takmer dve tony. Dnes sa presunie do Slovinska. Snímka zachytáva dopĺňanie paliva. FOTO SME - PAVOL MAJER
Od posledného víkendu sa Bratislavčania častejšie pozerali na oblohu - v pravidelných intervaloch totiž nebo nad mestom križovala vzducholoď. Bohužiaľ, nedošlo na tých, ktorí si chceli kúpiť lístky, išlo iba o propagačnú akciu súkromnej spoločnosti BMW. Od soboty do stredy urobila vzducholoď asi tridsať letov nad mestom. Dnes sa plavidlo presunie do slovinskej Ľubľany, odkiaľ poletí v rámci reklamnej akcie cez Juhosláviu do Bulharska, Turecka a na Ukrajinu.
Vzducholoď sa s najväčšou pravdepodobnosťou do Bratislavy tak skoro nevráti. Na svete existujú len tri moderné vzducholode. Tú, ktorú sme mali možnosť vidieť nad mestom, prenajímajú na reklamné účely, ďalšia lieta na vyhliadkových trasách nad Nemeckom, tretiu si kúpili na podobné účely Japonci. Jazda vo vzducholodi nie je lacnou záležitosťou, hodinový výlet nad Nemeckom vyjde jedného pasažiera v prepočte na trinásťtisíc korún.
Vzducholode boli v preprave začiatkom minulého storočia dlho konkurenciou lietadlám, ťažším ako vzduch. Od ich využívania sa úplne upustilo po tragédii vzducholode Hindenburg v roku 1937, keď od elektrickej iskry vybuchol vodík v balóne a vzducholoď zhorela. "Súčasné vzducholode sú absolútne bezpečné, lebo ich plníme nehorľavým héliom. Aj keby sa pokazili všetky motory, vzducholoď jemne pristane na zemi," hovorí nemecký pilot plavidla. Takmer osemdesiatmetrová vzducholoď s kabínou pre trinásť ľudí môže dosiahnuť rýchlosť 120 kilometrov za hodinu, nad mestom lietala bežnou 80-kilometrovou rýchlosťou. (mk)
Na vzducholoď boli na svoju škodu zvedaví aj vodiči
Rannú špičku na Moste SNP skomplikovala havária, do ktorej sa zaplietlo šesť áut. Vyše hodiny bol pre hromadnú kolíziu pojazdný len jeden pruh smerom do mesta, zápchy sa tvorili už od nákupného centra Aupark. "Autá idú ráno po moste pomerne nahusto. Keď predo mnou auto prudko zastalo, lebo nabúralo do predchádzajúceho, nestihol som už zabrzdiť. Musím sa priznať, že som sa v tom momente úplne nesústredil, lebo som sa pozeral na vzducholoď," hovorí jeden z vodičov zapletených do havárie. (mk)