SME

Samosprávny kraj chce odľahčiť zaťaženie ciest

Na Slovensku sa v posledných rokoch zvyšuje podiel nákladnej cestnej dopravy na úkor železničnej. Bratislavský samosprávny kraj to v oblasti Záhoria pociťuje najmä tým, že kamióny, ktoré prepravujú cement z Rohožníka do bratislavských betonární, zaťažujú

cesty druhej a tretej triedy. Po nich totiž chodia, kým sa dostanú na diaľnicu smerom do Bratislavy, pričom niektoré často chodia po súbežných cestách, aby sa vyhli plateniu diaľničných poplatkov. Zhoršuje sa tým kvalita regionálnych ciest, ako aj kvalita života obyvateľov v záhorských obciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Tieto cesty nie sú uspôsobené pre ťažké kamióny, preto je potrebné nákladnú prepravu postupne presúvať na železničné trate," tvrdí predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein, ktorý je tiež predsedom predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti. Jej väčšinovým vlastníkom (51 %) je kraj.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že železničná nákladná preprava sa využíva najmä na dlhšie vzdialenosti, Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť plánuje poskytovať prepravné služby aj na kratšie trasy. "Napríklad aj z továrne Holcim v Rohožníku do bratislavských betonární," povedal Filistein.

Bratislavský trh v oblasti prepravy cementu je jedným z najvýznamnejších na Slovensku. Ročne sa tu prepraví 150- až 200-tisíc ton. Väčšina cementu sa však do hlavného mesta zatiaľ vozí po cestách v smere od Patrónky do betonární v Petržalke, na Žabom majeri alebo pri prístave. "Tým sa silne zaťažujú mestské komunikácie."

Na tratiach Rohožník - Viedeň a Rohožník - Bratislava sa črtá aj spolupráca s rakúskym prepravcom LTE, ktorý vozí cement z Rohožníka do Viedne. "Dohodli sme sa na spolupráci s tým, že nákladnú dopravu do Bratislavy a do Viedne by sme si istým spôsobom mohli podeliť," hovorí Filistein.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný stav na trhu s nákladnou dopravou podľa neho do veľkej miery spôsobuje cenová politika Železníc SR, ktoré si účtujú vysoké poplatky za použitie dopravnej cesty. "Na Slovensku stojí jeden vlakový kilometer v prepočte 5 až 6 eur, kým v Rakúsku je to medzi jedným až dvomi eurami. Železniční prepravcovia majú drahé vstupy, čo v konečnom dôsledku robí cenové ponuky cestných dopravcov v súčasnosti zaujímavejšími." DAN SLÁDEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 52 079
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 996
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 984
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 033
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 994
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 807
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 99 074
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 730
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 485
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 141
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 780
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 113
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 746
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu