V centre mesta nie je nezvyčajné stretnúť cyklistu ani na najrušnejších chodníkoch. FOTO SME - PAVOL MAJER
Bratislava v hustote cyklistickej infraštruktúry zaostáva za inými európskymi mestami. Cyklotrasy sú hlavne v rekreačných zónach mesta - Petržalská hrádza či okolie Devína a Devínskej Novej Vsi, cyklistické prepojenie okrajových častí s centrom však nie je dostatočné. Problémy sú najmä v centre, kde sa cyklisti často dostávajú do stretu s chodcami. Kým v mestách ako Amsterdam, Brusel či Viedeň sú cyklisti absolútne uprednostňovaní, v našom meste bude budovanie kvalitných cyklotrás pri súčasnom tempe trvať ešte veľa rokov.
Vo všeobecnosti pohyb cyklistov upravuje zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Ten okrem iného hovorí, že iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú používať chodník, ak neurčuje niečo iné dopravná značka. Podľa tohto zákona by ľudia na bicykli mali jazdiť predovšetkým po cestičke pre cyklistov alebo pri pravom okraji vozovky. Realita je však často iná, a policajti cyklistov na chodníkoch často nepokutujú.
Cyklisti by nemali chodiť ani do Sadu Janka Kráľa. Podľa parkového poriadku je zakázané bicyklovať sa na zeleni. Z pohľadu Správy telovýchovných a rekreačných zariadení problémom centra naďalej zostáva absencia cyklotrás. Do popredia sa tak dostáva značenie pre cyklistov. "Centrálna mestská zóna je veľmi zložitý problém. Cykloznačenie je momentálne jediné riešenie, ktoré nám tam zostáva. Naším cieľom je aspoň usmerniť cyklistu do mesta. Tým, že je v centre obmedzená rýchlosť na 30 km/h, je problém čiastočne vyriešený," povedala Katarína Szabová, vedúca technického úseku STaRZ-u.
Správa telovýchovných a rekreačných zariadení momentálne v centre rieši problém spojenia Nový most - Starý most (po nábreží) - Štúrova - Americké námestie. Cyklotrasu cez problémový Starý most neschválilo mestské zastupiteľstvo, cyklista je tam normálnym účastníkom cestnej premávky. "Štúdia je v štádiu riešenia. Bohužiaľ, v tomto meste to cyklisti budú mať ešte dlho zložité. Ani vodiči ich nerešpektujú. Problémy sú aj na novovybudovanej cyklotrase pri Chorvátskom ramene v Petržalke. Mamičky s kočíkmi tam nadávajú, keď okolo prejde cyklista," pokračovala Szabová.
Mesto v tomto roku cyklotrasy v centre stavať nebude
Mesto plánuje v tomto roku prostredníctvom Správy telovýchovných a rekreačných zariadení vybudovať tri úseky cyklotrás. Prvý úsek povedie pozdĺž petržalského Chorvátskeho ramena od Romanovej ulice po prvé pešie premostenie ramena pred Draždiakom. Druhou trasou je Medzinárodná dunajská cyklistická cesta, ktorá povedie od Čistiarne odpadových vôd - Orechová. Je to pravobrežná strana Dunaja, kde treba urobiť druhú cestu tak, aby po jednej strane mohli jazdiť cyklisti a po druhej korčuliari. Tretí úsek povedie od Mosta Lafranconi cez Líščie Nivy po štadión ŠKP v Dúbravke. Celkovo sa v tomto roku vybuduje jedenásť a pol kilometra cyklistických trás, ktoré pribudnú k doterajším 32 kilometrom. Celková dĺžka cyklotrás tak dosiahne 43,5 kilometra.
Správa telovýchovných a rekreačných zariadení sa snaží vyriešiť aj ďalšie problémové úseky. Z Rače do mesta a z Podunajských Biskupíc cez Vrakuňu a Ružinov do mesta. "Chceli sme riešiť hlavnú cyklotrasu z Rače až do mesta, dopravný inšpektorát je ale proti. V jeho záujme je, aby cyklotrasy boli vedené po samostatných telesách," dodala Szabová.
Ak budú peniaze, budú ďalšie trasy
Nová cyklotrasa by mala tento rok vyrásť aj vo Vrakuni. Podľa plánov má viesť po ľavom brehu Malého Dunaja od Popradskej ulice popod Hradskú ulicu a vrakunský lesopark na novovybudovanú cestu smerom k Ústrednej čističke odpadových vôd. Vrakunská samospráva vyčlenila z tohtoročného rozpočtu na jej výstavbu 600-tisíc korún.
Ak zvýšia peniaze, je v pláne napojiť ju na cyklotrasu z Ružinova predĺžením chodníka vedľa Gagarinovej ulice od mimoúrovňovej križovatky s Mierovou až po ružinovský cintorín. Projekt je ale zatiaľ vo fáze prípravy. Chýba totiž ešte stanovisko Povodia Dunaja, ktoré však so stavbou predbežne súhlasilo. (ds, mk, sv)