Ojedinelou príležitosťou je pozrieť si v Pálffyho paláci súčasne s dielom Vincenta Hložníka aj Bojnický oltár. "Máloktoré dielo má taký pohnutý osud ako Bojnický oltár," hovorí kurátor Ján Papco. V roku 1933 zlodeji ukradli päť vrchných z desiatich obrazov polyptichu. Spodných päť bolo z bezpečnostných dôvodov ihneď po krádeži prevezených do Bratislavy. "Bola to najväčšia krádež u nás až do súčasnosti," konštatuje Papco.
Večer 27. augusta sa nechali dvaja zlodeji po prehliadke zatvoriť na Bojnickom zámku. Zlanili do kaplnky, v ktorej diela umiestnil gróf Pálffy. Ukradli päť obrazov. Zabalené v deke ich niesli 8 kilometrov. Keďže začalo svitať, zakopali ich do zeme. Napokon ich prepravili k stolárovi do Nitrianskeho Pravna, kde ich hrúbku stolár stenčil o polovicu, aby neboli také ťažké. Našli sa až po dvoch rokoch, keď sa istý väzeň preriekol, že vie, kde sú ukryté. Všetkých desať obrazov potom putovalo na reštaurovanie do Prahy.
Závet grófa Pálffyho, podľa ktorého umelecké diela z jeho pozostalosti majú zostať na svojom pôvodnom mieste, sa opäť naplnila až 15. decembra 1995. Po zložitých rokovaniach Česi súbor obrazov vrátili na Slovensko.
Bojnický oltár, dielo majstra Nardiho di Cione z obdobia talianskeho trecenta (14. storočie), opustil kaplnku zámku odvtedy len raz. Pred rokom putovala horná časť obrazov do Pisy. Teraz sa celý súbor tabuľových malieb po viac ako 70 rokoch vracia nakrátko do Bratislavy. (mi)
(Viac o Bojnickom oltári v denníku na 26. strane.)