SME

Propeler už zrejme definitívne skončil

Ani toto leto sa Bratislavčania a návštevníci mesta nebudú môcť previezť na druhý breh Dunaja propelerom. Kompa nepremáva už od minulej sezóny, keď nájomca a prevádzkovateľ lode oznámil, že sa mu preprava ekonomicky neoplatí. Propeler je majetkom spoločn

Propeler cez Dunaj tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou premávať nebude. Pre ekonomickú náročnosť je otázna aj jeho budúcnosť. FOTO - ARCHÍV SME

osti Slovenská plavba a prístavy - Lodná osobná doprava. "Loď premávala naposledy pred dvomi rokmi od mája do septembra. V posledných sezónach prevádzky bola priemerná ročná strata okolo pol milióna korún," hovorí riaditeľ spoločnosti Marek Považan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa hovorcu primátora Milana Vajdu bolo prevádzkovanie kompy cez Dunaj možné len vďaka jednorazovým finančným príspevkom Starého Mesta a Petržalky. Loď nemala stabilný harmonogram, na plavbu sa vydala, ak sa nazbieral dostatok záujemcov. "Plavidlo má síce kapacitu dvesto miest, ale plávalo sa, aj keď bolo na palube desať-pätnásť pasažierov. Štvrtinová naplnenosť, 50 ľudí, bola skôr výnimkou," hovorí Považan.

SkryťVypnúť reklamu

Zaradeniu lode do prevádzky bráni jej zlý technický stav. "Rekonštrukciu potrebujú prakticky všetky časti okrem lodného telesa, treba opraviť kormidelňu, motory aj hriadele. Generálka by stála asi 3,5 milióna. Vedieme nejaké rokovania, ale zatiaľ zdroje na opravy nemáme," povedal Považan. Aj po oprave by však nastal problém s efektivitou prevádzky. Aby bola loď rentabilná, musel by lístok stáť 60 korún. "Pravdepodobne by o jazdu nebol záujem, trištvrtehodinová vyhliadková plavba po meste stojí dnes 90 korún," dodal riaditeľ lodiarskej spoločnosti.

História propeleru siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne kvôli kaviarňam a kúpalisku Lido na petržalskom nábreží. V posledných desaťročiach sa rodiny plavili propelerom do lunaparku, ktorý ale v týchto dňoch z územia pod Starým mostom definitívne zmizne.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod pôvodným menom Kamzík. Plavidlo katamaránového typu poháňajú dva dieselové motory, nie je však zatiaľ jasné, či sa nájdu peniaze na jeho generálku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 192
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 912
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 896
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 302
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu