Propeler cez Dunaj tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou premávať nebude. Pre ekonomickú náročnosť je otázna aj jeho budúcnosť. FOTO - ARCHÍV SME
osti Slovenská plavba a prístavy - Lodná osobná doprava. "Loď premávala naposledy pred dvomi rokmi od mája do septembra. V posledných sezónach prevádzky bola priemerná ročná strata okolo pol milióna korún," hovorí riaditeľ spoločnosti Marek Považan.
Podľa hovorcu primátora Milana Vajdu bolo prevádzkovanie kompy cez Dunaj možné len vďaka jednorazovým finančným príspevkom Starého Mesta a Petržalky. Loď nemala stabilný harmonogram, na plavbu sa vydala, ak sa nazbieral dostatok záujemcov. "Plavidlo má síce kapacitu dvesto miest, ale plávalo sa, aj keď bolo na palube desať-pätnásť pasažierov. Štvrtinová naplnenosť, 50 ľudí, bola skôr výnimkou," hovorí Považan.
Zaradeniu lode do prevádzky bráni jej zlý technický stav. "Rekonštrukciu potrebujú prakticky všetky časti okrem lodného telesa, treba opraviť kormidelňu, motory aj hriadele. Generálka by stála asi 3,5 milióna. Vedieme nejaké rokovania, ale zatiaľ zdroje na opravy nemáme," povedal Považan. Aj po oprave by však nastal problém s efektivitou prevádzky. Aby bola loď rentabilná, musel by lístok stáť 60 korún. "Pravdepodobne by o jazdu nebol záujem, trištvrtehodinová vyhliadková plavba po meste stojí dnes 90 korún," dodal riaditeľ lodiarskej spoločnosti.
História propeleru siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne kvôli kaviarňam a kúpalisku Lido na petržalskom nábreží. V posledných desaťročiach sa rodiny plavili propelerom do lunaparku, ktorý ale v týchto dňoch z územia pod Starým mostom definitívne zmizne.
Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod pôvodným menom Kamzík. Plavidlo katamaránového typu poháňajú dva dieselové motory, nie je však zatiaľ jasné, či sa nájdu peniaze na jeho generálku.