"Pokúša sa o všeličo, nevyhľadáva nikoho, snaží sa vyniknúť, nesnaží sa vyučovať, neustále poučujúci stáva sa neznesiteľným, stáva sa nepotrebným," hlásajú pozvánky na výstavu akademického maliara Bohdana Jelínka v galérii Focus. FOTO SME PAVOL MAJER
Ako by sme reagovali, keby sa na nás namiesto reklám pozerali z predajných plôch výtvarné diela? Návštevníci galérie Focus na Štúrovej 9 si takýto nezvyčajný pocit môžu vyskúšasť na vlastnej koži.
Expozícia akademického maliara Bohdana Jelínka pod názvom Užité umenie predstavuje digitálne upravené snímky - pohľady na známe budovy alebo verejné priestranstvá. Zlepšujú ich diela tohto extravagantného výtvarníka. Vedľa "reálnej" fotografie je vždy inštalovaná aj graficky zmenená. Umenie sa tak spolu s propagačnými heslami typu "Užité je náš cieľ a odhodlanie" ocitá v povedomých exteriéroch, akými sú podhradie či manderlák, alebo medzi panelákmi v Petržalke na miestach klasických billboardov. Vernisáž sprevádzalo rozdávanie autorových vlastných zarámovaných diel prekvapeným prítomným a už tradične netradičný príhovor.
Počas celého trvania výstavy sa bude v miestnosti vysielať televízny dokument, ktorý Jelínek nakrútil v spolupráci so svojimi bývalými žiakmi, študentmi marketingovej komunikácie. Problémy úžitkovej tvorby sa snaží s množstvom irónie a potrebného nadhľadu divákom priblížiť pomocou simulovaných rozhovorov. "Všetci sa zhodneme, že peniaze nemôžu mať v spoločnosti prioritné postavenie," pripomenie s kamennou tvárou Jelínek, aby následne mohol z televíznej obrazovky zahrať respondenta ankety, sadajúceho si do luxusného auta. "Určite je plno dôležitejších hodnôt ako materiálne, ale momentálne mi nič nenapadá," stihne povedať ešte predtým, ako na ňom zabuchne dvere.
Vďaka krátkemu filmu napríklad aj okná na aule Univerzity Komenského na Šafárikovom námestí dostanú žiarivejšie farby, keď sú na ne doslova vystrelené Jelínkove maľby.
Bohdan Jelínek sa narodil v Brne, vyštudoval AVU v Prahe. Žije a pracuje v Bratislave. Výstava Užité umenie bude počas celého apríla spájať dve sféry Jelínkovej pôsobnosti - oblasť umenia a jeho nedávnu pedagogickú činnosť na Katedre marketingovej komunikácie UK v Bratislave.
DOROTA KRÁKOVÁ