SME

Pre MHD nestačia ani milóny

Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov.


V Bratislave cestujú hromadnou dopravou ročne viac než tri milióny ľudí, služby MHD využíva až 70 percent Bratislavčanov. Vozidlá MHD najazdili v roku 1991 okolo 60 miliónov kilometrov, v roku 2000 to bolo 43 miliónov. Začiatkom 90. rokov malo 82 autobusov prekročenú životnosť, v roku 2000 stúpol počet nevyhovujúcich autobusov na 371. Najrýchlejším dopravným spojom je električka. Priemerný plat vodičov MHD sa pohybuje okolo 18 000 korún. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov. Tí preto odmietajú jazdiť na nočných spojoch. Neznámym páchateľom prezlečeným za pracovníkov MHD sa dokonca podarilo ukradnúť celý automat na lístky vrátane betónového podstavca, hoci v zariadení nebolo viac než 12 000 korún. Zhruba pred tromi týždňami vykradli zlodeji v policajných uniformách budovu na Olejkárskej a dopravnému podniku spôsobili škodu za šesť miliónov. Pritom podnik každý rok končí s dlhom.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani mu nestačila ani zvýšená dotácia od štátu vo výške 60 miliónov korún. Ako povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar, bolo to málo aj na vykrytie zvýšených cien pohonných hmôt. Peniaze zo štátneho rozpočtu v sume okolo 580 miliónov korún slúžia len na vyrovnanie ušlého zisku za poskytovanie študentských a iných zliav. Mesto dalo do mestskej hromadnej dopravy v minulom roku 285 miliónov korún a dopravný podnik minulý rok skončil so stratou 86 miliónov korún. Rozpočet dopravného podniku vylepšujú reklamné a propagačné materiály na vozidlách MHD – ročne je to okolo 5 miliónov korún – a pokuty za priestupky (okolo 20 miliónov korún).

Za desať rokov stúpol počet osobných áut v Bratislave o 42 percent, do roku 2005 by sa mal ešte zdvojnásobiť. Zápchy, ktoré sú v meste na dennom poriadku, tak môžu vyústiť do dopravného kolapsu. Východiskom by mohla byť dobre fungujúca hromadná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte pred rokom vyhlásil primátor Jozef Moravčík, že vznikla pracovná skupina, ktorá má hľadať nové riešenia pre fungujúcu modernú mestskú dopravu. Jednou z ciest, ako zefektívniť dopravu, bola plynofikácia. Hovorí sa o nej už takmer štyri roky. Zatiaľ na plyn jazdí jeden autobus a ešte jeden by mal v budúcnosti pribudnúť. Úplnou plynofikáciou vozového parku sa dá ročne ušetriť okolo 140 miliónov korún. Doteraz dopravný podnik zaviedol nový tarifný systém, spolu s ním montáž palubných počítačov, ktoré sledujú úbytok paliva a dodržiavanie zastávok, čím sa znížila spotreba pohonných hmôt.

MIRO GRMAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 462
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 242
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 074
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 848
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 470
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 166
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 938
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 405
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu