SME

Pre MHD nestačia ani milóny

Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov.


V Bratislave cestujú hromadnou dopravou ročne viac než tri milióny ľudí, služby MHD využíva až 70 percent Bratislavčanov. Vozidlá MHD najazdili v roku 1991 okolo 60 miliónov kilometrov, v roku 2000 to bolo 43 miliónov. Začiatkom 90. rokov malo 82 autobusov prekročenú životnosť, v roku 2000 stúpol počet nevyhovujúcich autobusov na 371. Najrýchlejším dopravným spojom je električka. Priemerný plat vodičov MHD sa pohybuje okolo 18 000 korún. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov. Tí preto odmietajú jazdiť na nočných spojoch. Neznámym páchateľom prezlečeným za pracovníkov MHD sa dokonca podarilo ukradnúť celý automat na lístky vrátane betónového podstavca, hoci v zariadení nebolo viac než 12 000 korún. Zhruba pred tromi týždňami vykradli zlodeji v policajných uniformách budovu na Olejkárskej a dopravnému podniku spôsobili škodu za šesť miliónov. Pritom podnik každý rok končí s dlhom.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani mu nestačila ani zvýšená dotácia od štátu vo výške 60 miliónov korún. Ako povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar, bolo to málo aj na vykrytie zvýšených cien pohonných hmôt. Peniaze zo štátneho rozpočtu v sume okolo 580 miliónov korún slúžia len na vyrovnanie ušlého zisku za poskytovanie študentských a iných zliav. Mesto dalo do mestskej hromadnej dopravy v minulom roku 285 miliónov korún a dopravný podnik minulý rok skončil so stratou 86 miliónov korún. Rozpočet dopravného podniku vylepšujú reklamné a propagačné materiály na vozidlách MHD – ročne je to okolo 5 miliónov korún – a pokuty za priestupky (okolo 20 miliónov korún).

Za desať rokov stúpol počet osobných áut v Bratislave o 42 percent, do roku 2005 by sa mal ešte zdvojnásobiť. Zápchy, ktoré sú v meste na dennom poriadku, tak môžu vyústiť do dopravného kolapsu. Východiskom by mohla byť dobre fungujúca hromadná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte pred rokom vyhlásil primátor Jozef Moravčík, že vznikla pracovná skupina, ktorá má hľadať nové riešenia pre fungujúcu modernú mestskú dopravu. Jednou z ciest, ako zefektívniť dopravu, bola plynofikácia. Hovorí sa o nej už takmer štyri roky. Zatiaľ na plyn jazdí jeden autobus a ešte jeden by mal v budúcnosti pribudnúť. Úplnou plynofikáciou vozového parku sa dá ročne ušetriť okolo 140 miliónov korún. Doteraz dopravný podnik zaviedol nový tarifný systém, spolu s ním montáž palubných počítačov, ktoré sledujú úbytok paliva a dodržiavanie zastávok, čím sa znížila spotreba pohonných hmôt.

MIRO GRMAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 447
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 815
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 929
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 839
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 5 380
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 134
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 728
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 2 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 012
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 491
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 268
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 421
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 16 544
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 403
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 140
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 4 809
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
SkryťZatvoriť reklamu