Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
V Bratislave cestujú hromadnou dopravou ročne viac než tri milióny ľudí, služby MHD využíva až 70 percent Bratislavčanov. Vozidlá MHD najazdili v roku 1991 okolo 60 miliónov kilometrov, v roku 2000 to bolo 43 miliónov. Začiatkom 90. rokov malo 82 autobusov prekročenú životnosť, v roku 2000 stúpol počet nevyhovujúcich autobusov na 371. Najrýchlejším dopravným spojom je električka. Priemerný plat vodičov MHD sa pohybuje okolo 18 000 korún. FOTO SME – PAVOL MAJER
Cestujúcich Bratislavčanov denne trápi meškajúca a preplnená hromadná doprava, dopravný podnik trápia zase cestujúci vandali. Ich terčom sa stáva zariadenie vozidiel, vyvesené cestovné poriadky a v poslednom čase prichádza aj k fyzickým útokom na vodičov. Tí preto odmietajú jazdiť na nočných spojoch. Neznámym páchateľom prezlečeným za pracovníkov MHD sa dokonca podarilo ukradnúť celý automat na lístky vrátane betónového podstavca, hoci v zariadení nebolo viac než 12 000 korún. Zhruba pred tromi týždňami vykradli zlodeji v policajných uniformách budovu na Olejkárskej a dopravnému podniku spôsobili škodu za šesť miliónov. Pritom podnik každý rok končí s dlhom.
Vlani mu nestačila ani zvýšená dotácia od štátu vo výške 60 miliónov korún. Ako povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar, bolo to málo aj na vykrytie zvýšených cien pohonných hmôt. Peniaze zo štátneho rozpočtu v sume okolo 580 miliónov korún slúžia len na vyrovnanie ušlého zisku za poskytovanie študentských a iných zliav. Mesto dalo do mestskej hromadnej dopravy v minulom roku 285 miliónov korún a dopravný podnik minulý rok skončil so stratou 86 miliónov korún. Rozpočet dopravného podniku vylepšujú reklamné a propagačné materiály na vozidlách MHD – ročne je to okolo 5 miliónov korún – a pokuty za priestupky (okolo 20 miliónov korún).
Za desať rokov stúpol počet osobných áut v Bratislave o 42 percent, do roku 2005 by sa mal ešte zdvojnásobiť. Zápchy, ktoré sú v meste na dennom poriadku, tak môžu vyústiť do dopravného kolapsu. Východiskom by mohla byť dobre fungujúca hromadná doprava.
Ešte pred rokom vyhlásil primátor Jozef Moravčík, že vznikla pracovná skupina, ktorá má hľadať nové riešenia pre fungujúcu modernú mestskú dopravu. Jednou z ciest, ako zefektívniť dopravu, bola plynofikácia. Hovorí sa o nej už takmer štyri roky. Zatiaľ na plyn jazdí jeden autobus a ešte jeden by mal v budúcnosti pribudnúť. Úplnou plynofikáciou vozového parku sa dá ročne ušetriť okolo 140 miliónov korún. Doteraz dopravný podnik zaviedol nový tarifný systém, spolu s ním montáž palubných počítačov, ktoré sledujú úbytok paliva a dodržiavanie zastávok, čím sa znížila spotreba pohonných hmôt.