SME

Električka z Petržalky začne jazdiť o štyri roky

Rýchloelektrička, ktorá by podľa najnovších plánov mesta definitívne mala nahradiť zamýšľanú výstavbu metra, by mala spojiť Petržalku s centrom do roku 2008. Magistrát chce v prvej fáze vybudovať trať z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Koľajnice ..

Rýchloelektrička, ktorá by podľa najnovších plánov mesta definitívne mala nahradiť zamýšľanú výstavbu metra, by mala spojiť Petržalku s centrom do roku 2008. Magistrát chce v prvej fáze vybudovať trať z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Koľajnice by mali viesť vo vyhĺbenom koridore, na prechod cez Dunaj využijú železničnú časť Starého mosta. Do konca mesiaca by mala byť známa štúdia o technickej spôsobilosti mosta pre električkovú trať. "Treba dobudovať druhé koľajisko, ale podľa čiastkových výsledkov bude most po rekonštrukcii vhodný," povedal námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. Električková trať by podľa jeho slov mala zefektívniť autobusovú dopravu v Petržalke, ktorá je "neekonomická a neekologická".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Električky by mali čiastočne odbremeniť mosty cez Dunaj, cez ktoré denne prejde vyše 200-tisíc áut. "Poslanci odsúhlasili výstavbu v decembri. Teraz prebiehajú prípravy, ktoré podľa zákona nemôžeme stihnúť skôr ako za dva roky. Stavať chceme začať v lete 2006 - ešte v tomto volebnom období. Ukončenie výstavby v roku 2008 je veľmi reálne," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Trasa električky bude viesť nezastavaným stredom Petržalky, kde urbanisti počítali s dráhou metra už desaťročia. Magistrát chce stavbu financovať sčasti aj z predaja okolitých pozemkov, malo by tu vyrásť nové centrum mestskej časti. Dve miliardy na výstavbu chce mesto získať zo štátneho rozpočtu, zvyšok musí financovať z vlastných zdrojov.

Vybudovanie osemkilometrovej trate bude stáť asi päť miliárd. Súčasne by sa mali upraviť aj existujúce radiály, hlavne trasa z Dúbravky a Karlovej Vsi, ktorá je najvyťaženejšia. Tento rok chcú na karloveskej radiále zrekonštruovať asi poldruha kilometra trate a vybudovať päť svetelných križovatiek. Nové rýchloelektričky by tu mali začať premávať už o dva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Električky budú jazdiť 80-kilometrovou rýchlosťou

Na novej trase by malo jazdiť asi 25 električiek. "Pôjde o viacvozňové vlakové súpravy, ktoré jazdia v desiatkach európskych miest, prevažne troj-, päť- a sedemvozňové," hovorí Karol Kolada.

Päťvozňová súprava by mala byť schopná prepraviť štyristo pasažierov pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu. Na magistráte majú už niekoľko ponúk od európskych výrobcov rýchloelektričiek, rozhodnutie však zatiaľ neurobili.

"Vypíšeme medzinárodný tender, v ktorom vyberieme najvhodnejší typ. Ide nám o to, aby boli električky tiché, nepišťali v zákrutách, aspoň časť vozňov by mala byť nízkopodlažná pre hendikepovaných a starších pasažierov," vysvetlil Kolada. Električky by mali mať aj kamerový systém proti vandalom. Cena jednej súpravy sa dnes pohybuje v rozmedzí 70 až 80 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo nie metro?

O výstavbe metra sa uvažuje už tri desaťročia, prípravy a plány už zhltli takmer miliardu korún, začiatkom 90-tych rokov sa dokonca začalo s výstavbou v okolí Janíkovho dvora. Pre riešenie dopravy formou rýchloelektričiek sa rozhodli kompetentní hlavne z finančných dôvodov. Vybudovanie električkovej trate z Petržalky do centra, úprava súčasných tratí a nákup nových vozidiel bude stáť okolo 12 miliárd. Vybudovanie metra by si vyžiadalo podľa výpočtov magistrátu 170 miliárd, ktoré mesto ani štát nemajú k dispozícii. (mk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 303
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 491
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 009
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 847
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 618
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 570
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 308
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 803
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 052
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 272
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 769
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 651
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 561
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 240
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 912
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťZatvoriť reklamu