
Výstava Labyrint sveta a raj srdca Nikolaja Feďkoviča je od 16. októbra inštalovaná v Galérii Michalský dvor na Michalskej 3.
„Žijeme v časoch, keď sa môže stať všetko,“ povedal raz fantasta 19. storočia Jules Verne. O niečo neskôr sa citát stal akýmsi laitmotívom obrazov slovenského maliara žijúceho v Nemecku Nikolaja Feďkoviča (1945). Jeho výstava v Galérii Michalský dvor s názvom Orbis Pictus je naozaj miestom, kde sa môže stať všetko. Feďkovičovo Slovo v obrazoch má totiž poetickú vôňu a príchuť nezakaleného tajomstva. Akoby povedal jeho duchovný spriaznenec Paul Klee - odkrýva neviditeľné.
Slovami kurátora výstavy Fera Horvata: „Feďkovičovi nejde o realistické zachytenie skutočnosti, ale o prienik pod kožu vecí a javov. A v tom, rovnako ako aj v autorovej technickej virtuozite, spočíva sila Feďkovičovej umeleckej osobnosti. Jeho obrazy sa nám prihovárajú výtvarnou skratkou, akýmsi filmovým jazykom, v ktorom sa realita prelína so snom.“
Výstave dominujú obrazy z posledných troch rokov. „Pripravoval som sa na ňu až tak, že som si v lete unavený povedal, už nikdy viac žiadna výstava. Budem šťastný, ak v ľuďoch vyvolá pozitívne emócie,“ povedal na adresu svojho diela maliar.
Nikolaj Feďkovič odišiel v lete 1989 do Nemecka, kde dnes pôsobí ako docent na súkromnej Rhein-Sieg Kunst Akademie v meste Hennef neďaleko Kolína nad Rýnom. Naposledy sa slovenskej kultúrnej verejnosti predstavil v rokoch 1995 - 1996, keď sa v Galérii mesta Bratislavy pod názvom Labyrint sveta a raj srdca stretla jeho výstava s pozoruhodným ohlasom. V oblúku piatich rokov sa aj prostredníctvom názvov z diel iného pútnika - Jána Amosa Komenského - vracia na Slovensko.
Fantázia Nikolaja Feďkoviča je nabitá emóciami. Nie je to však rieka bez brehov, ale zvuk v kvalitnej forme. Emocionálny vzlet je korigovaný tvorivým pravidlom. Koľko citovej investície sa vloží do obrazu, toľko citového vkladu vyžiari na diváka. Je to neúprosný zákon v súčasnom svete, v ktorom chcú byť produkty úspešné za každú cenu. Feďkovič o tom vie. Aj preto citlivo dávkuje svoju emóciu. Bez pátosu, ale s maximálnou intenzitou.
FOTO SME – MILADA ČECHOVÁ