V meste funguje dvanásť sanitiek prevádzkovaných zdravotníkmi, svoju sanitku majú aj hasiči. Od štvrtka lieta k pacientom z bratislavského letiska aj nový vrtuľník Agusta. FOTO TASR - VLADIMÍR BENKO
pacienta bola takmer päťsto korún. Ak bude mať kraj záujem, môžeme na výjazdy poskytnúť auto aj s vodičom," hovorí Viliam Dobiáš, poverený riadením Záchrannej a dopravnej zdravotníckej služby v meste. V Košiciach zrušili pohotovostné výjazdy k deťom už pred niekoľkými rokmi.
Lekári k chorým deťom domov už v rámci pohotovosti chodiť nebudú, služba prvej pomoci pre deti sa zatiaľ bude poskytovať len ambulantne. Celú noc budú lekári na Kramároch a v poliklinike Ružinov. "Stále sme v štádiu rokovaní, výjazdy by sme chceli obnoviť do dvoch mesiacov," povedala lekárka samosprávneho kraja Oľga Veselá.
V Bratislave k akútne chorým a zraneným vyrážajú záchranárske posádky v dvanástich sanitkách. Už mesiac fungujú v meste dve záchranárske služby, štátna Záchranná a dopravná zdravotnícka služba pôsobí s deviatimi posádkami v prvom, druhom a piatom okrese, tretí a štvrtý má s tromi sanitkami na starosť súkromná IRS. Obe záchranné služby sú napojené na spoločný dispečing, ďalšie súkromné spoločnosti by zatiaľ pribudnúť nemali. K haváriám a požiarom jazdí aj jedna sanitka, ktorú majú k dispozícii hasiči.
Zrušenie monopolu má podľa ministerstva zdravotníctva donútiť záchranné služby správať sa ekonomicky a viac šetriť. "Riešenie by mal ale priniesť až nový zákon o záchranných službách. Kým sa nezmení spôsob financovania poisťovňami, nedajú sa očakávať ani výsledky. Zatiaľ máme paušály na počet obyvateľov plus odjazdené kilometre. Po novom by poisťovne mali platiť paušál na počet posádok, ktorý určí ministerstvo," hovorí Dobiáš. Teraz sa často stáva, že tri sanitky IRS sú vyťažené a na ich území musia zasahovať štátne. "Podľa súčasnej legislatívy za tieto zásahy nemáme nárok na úhradu, preplatia nám len odjazdené kilometre. Takže asi pätinu práce IRS robíme za nich zadarmo," vysvetlil Dobiáš. Aj keď je štátna zdravotnícka služba zadlžená a ani firma IRS zatiaľ zisky nedosahuje, autá sú v pomerne dobrom stave. Štátne sanitky sú značky Volkswagen, IRS jazdí na Fordoch a Mercedesoch. Staré Škody 1203 využívajú na prepravu pacientov.
Od štvrtka lieta z bratislavského letiska aj vrtuľník Agusta patriaci záchrannej službe Air transport Europe. Vrtuľník v záchrannej úprave môže odviezť jedného ležiaceho pacienta a troch zdravotníkov. S moderným navigačným a zdravotným vybavením by mal poskytovať rýchle služby ľuďom v bezprostrednom ohrození života. Vrtuľník má dolet 800 kilometrov a môže letieť rýchlosťou vyše 280 km/h. MARTIN KÓŇA
Sanitku stále môžete zavolať na čísle 155 alebo 16155. Obe záchranky majú spoločný dispečing, ktorý im prípady prideľuje podľa miesta. Tieto čísla budú fungovať do roku 2007. Potom budeme sanitku, ale aj policajtov či hasičov vytáčať jednotným číslom 112. Leteckú záchrannú službu môžete privolať na čísle 18 155.