SME

Každý Bratislavčan vyhodí 480 kíl odpadu

Každý obyvateľ Bratislavy vyprodukuje ročne 480 kilogramov odpadu. Minulý rok tak Bratislavčania vyprodukovali 216-tisíc ton komunálneho odpadu. Od budúceho roka vstúpi do platnosti nový zákon o odpadoch. Mesto momentálne pripravuje nové všeobecne záväzné


Hlavné mesto vypísalo verejnú súťaž na predaj pozemkov v Podhradí. Konečne sa aj najlukratívnejšia časť Bratislavy dočká zveľadenia. Podklady a podmienky verejnej súťaže si môžu záujemcovia vyzdvihnúť na magistráte do 20. novembra. Hodnota pozemkov ponúkaných v Pohradí sa odhaduje na 600 miliónov korún, v súťaži sa bude dávať prednosť aj najvyššej cenovej ponuke. Mesto si chce predajom pozemkov zlepšiť svoj rozpočet, ktorý je doteraz stratový. Viac o mestských pozemkoch na III. strane. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu


Každý obyvateľ Bratislavy vyprodukuje ročne 480 kilogramov odpadu. Minulý rok tak Bratislavčania vyprodukovali 216-tisíc ton komunálneho odpadu. Od budúceho roka vstúpi do platnosti nový zákon o odpadoch. Mesto momentálne pripravuje nové všeobecne záväzné nariadenie. Hlavným cieľom zákona je podľa Marty Gojdičovej z ministerstva životného prostredia odpady minimalizovať. Jedným z riešení, ktoré zákon podporuje, je recyklácia.

Vznikne autovrakovisko

Bratislava má už s recyklovaním skúsenosti. Od roku 1994 prebieha separovaný zber papiera, skla a kovov. O rok neskôr sa začalo s recyklovaním odpadov s obsahom škodlivín, ako sú akubatérie, žiarivky, pneumatiky alebo lieky.

Z 216 000 ton komunálneho odpadu (odpad z domácností, drobných stavebných úprav, čistenia parkov, ulíc, cintorínov) vyprodukovaného minulý rok sa podarilo recyklovať len štyri percentá – teda 3594 ton, väčšina – 117 000 ton skončila v spaľovni a 25 000 ton na skládkach v Zohore, Senci či Stupave.

SkryťVypnúť reklamu

„Novinkou pre Bratislavu je len to, že sa musíme postarať o drobný stavebný odpad, dvakrát za rok musíme zabezpečiť separovaný zber objemných odpadov, odpadov s obsahom škodlivín a odpadov, ktoré vzniknú pri úprave verejných priestranstiev – cintorínov či parkov,“ hovorí Anna Krištínová z magistrátu. Mesto musí zriadiť aj parkovisko pre vraky starých automobilov. Tie by mali na budúci rok zmiznúť z ciest. Podľa nového zákona ich na vyhradené parkovisko odprace majiteľ, ak nie je známy, tak správca cesty.

Bratislavčania chcú separovať

Novinkou pre mesto sú aj poplatky. Podľa zákona stanovuje poplatky mesto, vybrať si môže z rozpätia 80 až 1200 korún.

Obce by si mali do svojho nariadenia vybrať sumu podľa svojich skúseností s nákladmi na spracovanie odpadu aj podľa počtu obyvateľov a rozlohy.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavčanov podľa návrhu nového všeobecne záväzného nariadenia pravdepodobne čaká najvyšší polatok – 1200 korún na obyvateľa. Podľa Anny Krištínovej však ani táto suma nestačí na zabezpečenie všetkých povinností.

Aj samotná recyklácia je drahá záležitosť, podľa Ladislava Štibranyho z firmy OLO (Odvoz a likvidácia odpadov) sa však nemôžeme na tento problém pozerať len z ekonomického hľadiska. „Recyklácia je drahá vec, treba zabezpečiť autá, zbernú techniku. Jeden špeciálny farebný kôš, ktorý obyvatelia poznajú, stojí asi 9000 krún. Navyše treba zabezpečiť vytriedenie, pretože ľudia často do košov nahádžu aj to, čo tam nepatrí. Za kilogram skla pritom dostanete 1,20 Sk, za kilogram papiera korunu. Nemožno to však brať čisto ekonomicky. Ak separujeme papier, ušetria sa tony vody na jeho výrobu, nemusí sa vyrúbať kus lesa a náklady sa vrátia v lepšom životnom prostredí,“ hovorí Štibrany. Podľa neho Bratislavčania chcú separovať, žiadajú kontajnery. Najlepšie skúsenosti vraj majú s menšími mestskými časťami, kde ľudia bývajú v rodinných domoch a malých bytovkách.

Odvoz za žetóny

Poplatok 1200 korún môže obec znížiť alebo odpustiť starým ľuďom, mnohodetným rodinám alebo ľuďom sociálne slabým, odkázaným na podporu. Alternatívou je aj tzv. množstvový zber. Napríklad záhradkár z Bratislavy, ktorý vie, že jeho kôš pred záhradou sa naplní za celý rok len päťkrát, si može kúpiť žetóny len na odvoz päťkrát za rok. Ušetrí on aj mesto, ktoré nebude musieť platiť za vývoz poloprázdnych kontajnerov.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ
hajduchova@sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu