SME

Každý Bratislavčan vyhodí 480 kíl odpadu

Každý obyvateľ Bratislavy vyprodukuje ročne 480 kilogramov odpadu. Minulý rok tak Bratislavčania vyprodukovali 216-tisíc ton komunálneho odpadu. Od budúceho roka vstúpi do platnosti nový zákon o odpadoch. Mesto momentálne pripravuje nové všeobecne záväzné


Hlavné mesto vypísalo verejnú súťaž na predaj pozemkov v Podhradí. Konečne sa aj najlukratívnejšia časť Bratislavy dočká zveľadenia. Podklady a podmienky verejnej súťaže si môžu záujemcovia vyzdvihnúť na magistráte do 20. novembra. Hodnota pozemkov ponúkaných v Pohradí sa odhaduje na 600 miliónov korún, v súťaži sa bude dávať prednosť aj najvyššej cenovej ponuke. Mesto si chce predajom pozemkov zlepšiť svoj rozpočet, ktorý je doteraz stratový. Viac o mestských pozemkoch na III. strane. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Každý obyvateľ Bratislavy vyprodukuje ročne 480 kilogramov odpadu. Minulý rok tak Bratislavčania vyprodukovali 216-tisíc ton komunálneho odpadu. Od budúceho roka vstúpi do platnosti nový zákon o odpadoch. Mesto momentálne pripravuje nové všeobecne záväzné nariadenie. Hlavným cieľom zákona je podľa Marty Gojdičovej z ministerstva životného prostredia odpady minimalizovať. Jedným z riešení, ktoré zákon podporuje, je recyklácia.

Vznikne autovrakovisko

Bratislava má už s recyklovaním skúsenosti. Od roku 1994 prebieha separovaný zber papiera, skla a kovov. O rok neskôr sa začalo s recyklovaním odpadov s obsahom škodlivín, ako sú akubatérie, žiarivky, pneumatiky alebo lieky.

Z 216 000 ton komunálneho odpadu (odpad z domácností, drobných stavebných úprav, čistenia parkov, ulíc, cintorínov) vyprodukovaného minulý rok sa podarilo recyklovať len štyri percentá – teda 3594 ton, väčšina – 117 000 ton skončila v spaľovni a 25 000 ton na skládkach v Zohore, Senci či Stupave.

SkryťVypnúť reklamu

„Novinkou pre Bratislavu je len to, že sa musíme postarať o drobný stavebný odpad, dvakrát za rok musíme zabezpečiť separovaný zber objemných odpadov, odpadov s obsahom škodlivín a odpadov, ktoré vzniknú pri úprave verejných priestranstiev – cintorínov či parkov,“ hovorí Anna Krištínová z magistrátu. Mesto musí zriadiť aj parkovisko pre vraky starých automobilov. Tie by mali na budúci rok zmiznúť z ciest. Podľa nového zákona ich na vyhradené parkovisko odprace majiteľ, ak nie je známy, tak správca cesty.

Bratislavčania chcú separovať

Novinkou pre mesto sú aj poplatky. Podľa zákona stanovuje poplatky mesto, vybrať si môže z rozpätia 80 až 1200 korún.

Obce by si mali do svojho nariadenia vybrať sumu podľa svojich skúseností s nákladmi na spracovanie odpadu aj podľa počtu obyvateľov a rozlohy.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavčanov podľa návrhu nového všeobecne záväzného nariadenia pravdepodobne čaká najvyšší polatok – 1200 korún na obyvateľa. Podľa Anny Krištínovej však ani táto suma nestačí na zabezpečenie všetkých povinností.

Aj samotná recyklácia je drahá záležitosť, podľa Ladislava Štibranyho z firmy OLO (Odvoz a likvidácia odpadov) sa však nemôžeme na tento problém pozerať len z ekonomického hľadiska. „Recyklácia je drahá vec, treba zabezpečiť autá, zbernú techniku. Jeden špeciálny farebný kôš, ktorý obyvatelia poznajú, stojí asi 9000 krún. Navyše treba zabezpečiť vytriedenie, pretože ľudia často do košov nahádžu aj to, čo tam nepatrí. Za kilogram skla pritom dostanete 1,20 Sk, za kilogram papiera korunu. Nemožno to však brať čisto ekonomicky. Ak separujeme papier, ušetria sa tony vody na jeho výrobu, nemusí sa vyrúbať kus lesa a náklady sa vrátia v lepšom životnom prostredí,“ hovorí Štibrany. Podľa neho Bratislavčania chcú separovať, žiadajú kontajnery. Najlepšie skúsenosti vraj majú s menšími mestskými časťami, kde ľudia bývajú v rodinných domoch a malých bytovkách.

Odvoz za žetóny

Poplatok 1200 korún môže obec znížiť alebo odpustiť starým ľuďom, mnohodetným rodinám alebo ľuďom sociálne slabým, odkázaným na podporu. Alternatívou je aj tzv. množstvový zber. Napríklad záhradkár z Bratislavy, ktorý vie, že jeho kôš pred záhradou sa naplní za celý rok len päťkrát, si može kúpiť žetóny len na odvoz päťkrát za rok. Ušetrí on aj mesto, ktoré nebude musieť platiť za vývoz poloprázdnych kontajnerov.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ
hajduchova@sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 590
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 745
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 122
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 227
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 640
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 574
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 404
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 563
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 810
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 12 002
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 946
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 117
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 461
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 537
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 5 779
  8. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 139
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  2. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  3. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  5. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  6. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  8. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
SkryťZatvoriť reklamu