Pokračuje kampaň za vratné obaly

„Občan má právo vybrať si obal výrobku, v poslednom čase však o možnosť výberu prichádza stále viac ľudí,“ hovorí koordinátor neziskovej organizácie Spoločnosť priateľov Zeme Ladislav Hegi. Táto spoločnosť pokračuje v kampani za záchranu vratných obalov.

„Zásadne nekupujem plastové fľaše, nedôverujem im. Uvedomujem si, akou záťažou sú pre životné prostredie,“ povedala herečka Emília Vášáryová, ktorá sa stala patrónkou kampane.

Sklenené fľaše prevládali v našich obchodoch ešte v prvej polovici 90. rokov, kým plastové fľaše boli skoro raritou.

V poslednom čase sa však zintenzívnil tlak niektorých obchodných reťazcov a vytláčajú vratné nápojové obaly. Väčšina alkoholu, sirupov i minerálnych vôd sa začína baliť do jednorazových obalov. Následkom je nárast produkcie komunálneho odpadu, znečisťovanie okolia pohodenými fľašami a zvýšenie finančnej záťaže spotrebiteľov. Ak neekologicky zmýšľajúci človek nemá finančnú motiváciu, fľašu vyhodí. V opačnom prípade fľašu stopercentne vráti.

Podľa koordinátora Spoločnosti priateľov Zeme Ladislava Hegiho spotrebiteľ zaplatí ročne približne 2 000 korún za plastové fľaše. Používanie ekologickejšej vratnej fľaše by ho vyšlo na 200 korún.

„Dopyt verejnosti nestačí, pretože ak sa výrobcovia plastov rozhodnú vytlačiť výrobcov sklenených fliaš, tak sa im to podarí. Dôležité sú legislatívne zmeny,“ hovorí.

Preto Spoločnosť priateľov Zeme vypracovala a presadzuje rad opatrení do pripravovaného zákona o obaloch na základe skúseností najúspešnejších štátov EÚ v tejto oblasti. Rozhodujúce sú systémové opatrenia v legislatíve, hlavne náprava ekonomických podmienok - odstránenie ekonomickej diskriminácie vratných obalov, zreálnenie cien - zohľadnenie vplyvov obalov na životné prostredie v cenách.

Ochranári chcú v rámci kampane v najbližších týždňoch navštíviť 15 slovenských miest, prvým bola včera Bratislava. (lg)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 744
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 643
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 487
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 399
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 055
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 647
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 480
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 280
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 214