Pokračuje kampaň za vratné obaly

„Občan má právo vybrať si obal výrobku, v poslednom čase však o možnosť výberu prichádza stále viac ľudí,“ hovorí koordinátor neziskovej organizácie Spoločnosť priateľov Zeme Ladislav Hegi. Táto spoločnosť pokračuje v kampani za záchranu vratných obalov.

„Zásadne nekupujem plastové fľaše, nedôverujem im. Uvedomujem si, akou záťažou sú pre životné prostredie,“ povedala herečka Emília Vášáryová, ktorá sa stala patrónkou kampane.

Sklenené fľaše prevládali v našich obchodoch ešte v prvej polovici 90. rokov, kým plastové fľaše boli skoro raritou.

V poslednom čase sa však zintenzívnil tlak niektorých obchodných reťazcov a vytláčajú vratné nápojové obaly. Väčšina alkoholu, sirupov i minerálnych vôd sa začína baliť do jednorazových obalov. Následkom je nárast produkcie komunálneho odpadu, znečisťovanie okolia pohodenými fľašami a zvýšenie finančnej záťaže spotrebiteľov. Ak neekologicky zmýšľajúci človek nemá finančnú motiváciu, fľašu vyhodí. V opačnom prípade fľašu stopercentne vráti.

Podľa koordinátora Spoločnosti priateľov Zeme Ladislava Hegiho spotrebiteľ zaplatí ročne približne 2 000 korún za plastové fľaše. Používanie ekologickejšej vratnej fľaše by ho vyšlo na 200 korún.

„Dopyt verejnosti nestačí, pretože ak sa výrobcovia plastov rozhodnú vytlačiť výrobcov sklenených fliaš, tak sa im to podarí. Dôležité sú legislatívne zmeny,“ hovorí.

Preto Spoločnosť priateľov Zeme vypracovala a presadzuje rad opatrení do pripravovaného zákona o obaloch na základe skúseností najúspešnejších štátov EÚ v tejto oblasti. Rozhodujúce sú systémové opatrenia v legislatíve, hlavne náprava ekonomických podmienok - odstránenie ekonomickej diskriminácie vratných obalov, zreálnenie cien - zohľadnenie vplyvov obalov na životné prostredie v cenách.

Ochranári chcú v rámci kampane v najbližších týždňoch navštíviť 15 slovenských miest, prvým bola včera Bratislava. (lg)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 883
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 510
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 079
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 590
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 280
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 909
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 847
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 484
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 389
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 709