Pokračuje kampaň za vratné obaly

„Občan má právo vybrať si obal výrobku, v poslednom čase však o možnosť výberu prichádza stále viac ľudí,“ hovorí koordinátor neziskovej organizácie Spoločnosť priateľov Zeme Ladislav Hegi. Táto spoločnosť pokračuje v kampani za záchranu vratných obalov.

„Zásadne nekupujem plastové fľaše, nedôverujem im. Uvedomujem si, akou záťažou sú pre životné prostredie,“ povedala herečka Emília Vášáryová, ktorá sa stala patrónkou kampane.

Sklenené fľaše prevládali v našich obchodoch ešte v prvej polovici 90. rokov, kým plastové fľaše boli skoro raritou.

V poslednom čase sa však zintenzívnil tlak niektorých obchodných reťazcov a vytláčajú vratné nápojové obaly. Väčšina alkoholu, sirupov i minerálnych vôd sa začína baliť do jednorazových obalov. Následkom je nárast produkcie komunálneho odpadu, znečisťovanie okolia pohodenými fľašami a zvýšenie finančnej záťaže spotrebiteľov. Ak neekologicky zmýšľajúci človek nemá finančnú motiváciu, fľašu vyhodí. V opačnom prípade fľašu stopercentne vráti.

Podľa koordinátora Spoločnosti priateľov Zeme Ladislava Hegiho spotrebiteľ zaplatí ročne približne 2 000 korún za plastové fľaše. Používanie ekologickejšej vratnej fľaše by ho vyšlo na 200 korún.

„Dopyt verejnosti nestačí, pretože ak sa výrobcovia plastov rozhodnú vytlačiť výrobcov sklenených fliaš, tak sa im to podarí. Dôležité sú legislatívne zmeny,“ hovorí.

Preto Spoločnosť priateľov Zeme vypracovala a presadzuje rad opatrení do pripravovaného zákona o obaloch na základe skúseností najúspešnejších štátov EÚ v tejto oblasti. Rozhodujúce sú systémové opatrenia v legislatíve, hlavne náprava ekonomických podmienok - odstránenie ekonomickej diskriminácie vratných obalov, zreálnenie cien - zohľadnenie vplyvov obalov na životné prostredie v cenách.

Ochranári chcú v rámci kampane v najbližších týždňoch navštíviť 15 slovenských miest, prvým bola včera Bratislava. (lg)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 397
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 024
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 085
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 723
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 601
  7. Kam do tepla v januári? 1 972
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 614
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 974