SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Pokračuje kampaň za vratné obaly

„Občan má právo vybrať si obal výrobku, v poslednom čase však o možnosť výberu prichádza stále viac ľudí,“ hovorí koordinátor neziskovej organizácie Spoločnosť priateľov Zeme Ladislav Hegi. Táto spoločnosť pokračuje v kampani za záchranu vratných obalov.

„Zásadne nekupujem plastové fľaše, nedôverujem im. Uvedomujem si, akou záťažou sú pre životné prostredie,“ povedala herečka Emília Vášáryová, ktorá sa stala patrónkou kampane.

Sklenené fľaše prevládali v našich obchodoch ešte v prvej polovici 90. rokov, kým plastové fľaše boli skoro raritou.

V poslednom čase sa však zintenzívnil tlak niektorých obchodných reťazcov a vytláčajú vratné nápojové obaly. Väčšina alkoholu, sirupov i minerálnych vôd sa začína baliť do jednorazových obalov. Následkom je nárast produkcie komunálneho odpadu, znečisťovanie okolia pohodenými fľašami a zvýšenie finančnej záťaže spotrebiteľov. Ak neekologicky zmýšľajúci človek nemá finančnú motiváciu, fľašu vyhodí. V opačnom prípade fľašu stopercentne vráti.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa koordinátora Spoločnosti priateľov Zeme Ladislava Hegiho spotrebiteľ zaplatí ročne približne 2 000 korún za plastové fľaše. Používanie ekologickejšej vratnej fľaše by ho vyšlo na 200 korún.

„Dopyt verejnosti nestačí, pretože ak sa výrobcovia plastov rozhodnú vytlačiť výrobcov sklenených fliaš, tak sa im to podarí. Dôležité sú legislatívne zmeny,“ hovorí.

Preto Spoločnosť priateľov Zeme vypracovala a presadzuje rad opatrení do pripravovaného zákona o obaloch na základe skúseností najúspešnejších štátov EÚ v tejto oblasti. Rozhodujúce sú systémové opatrenia v legislatíve, hlavne náprava ekonomických podmienok - odstránenie ekonomickej diskriminácie vratných obalov, zreálnenie cien - zohľadnenie vplyvov obalov na životné prostredie v cenách.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochranári chcú v rámci kampane v najbližších týždňoch navštíviť 15 slovenských miest, prvým bola včera Bratislava. (lg)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 900
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 391
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 616
  4. Aká je chémia vôní 10 393
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 394
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 773
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 743
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 167
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu