SME

Giulio Gianini: Vrátil som sa do detstva

Študovali ste scénografiu a vašim pôvodným zameraním bola umelecká fotografia. Čo vás priviedlo k animácii ?


Nositeľom PRIX Klingsor, pôvodne jedinej ceny festivalu udeľovanej osobnosti, ktorá spája výtvarné a režijné kvality sa stal taliansky scenárista, režisér, kameraman a animátor Giulio Gianini. Narodil sa v roku 1927 v Ríme. V roku 1951 sa stal nositeľom prestížnej ceny v oblasti fotografie Golden Ribon (Zlatá stuha). Ako kameraman nakrútil veľa dokumentárnych filmov, venoval sa aj tvorbe hraných filmov. Prvý animovaný film Francúzski dvorania vznikol v roku 1960. Z filmografie vytvorenej spoluprácou s E. Luzzatim boli nominované na Oscara filmy Straka zlodejka - film ocenený hlavnou cenou v Annecy a Pulcinella. Giulia Gianiniho sme požiadali o rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Študovali ste scénografiu a vašim pôvodným zameraním bola umelecká fotografia. Čo vás priviedlo k animácii ?

„Bol som už veľmi unavený z mojej dovtedajšej práce. Po skončení jeden a pol mesačnej práce na filme v Las Vegas som si povedal - dosť. Vrátil som sa do Talianska, stretol som sa s Emanuellom Luzzatim a dal mu viaceré návrhy pre našu spoluprácu v oblasti animovaného filmu. Bol to spontánny a radostný nápad. Vytvorili sme prvý animovaný projekt o bojovníkoch. Neskôr sme urobili malú reklamu na cestoviny, v tom čase sa však reklama štýlovo neujala. Prvé úspechy prišli v roku 1960 vďaka hrdinskému eposu Ochrancovia Francúzska, za ním nasledoval Zámok z kariet, Straka zlodejka, Pulcinnella a ďalšie. Vďaka animovanej tvorbe som sa vrátil späť do detstva, veľmi ma oslobodzovala a obveseľovala.“

SkryťVypnúť reklamu

S Emanuelom Luzzatim vytvárate svet, ktorý je súzvukom hudby - operných árií a farebného obrazu. Ako je vôbec možné zredukovať dvojhodinovú operu, do 52 minútovej animovanej podoby?

„V oblasti hudby mi pomohol a podučil ma môj anglický priateľ, špecialista na spracovávanie blokov a kondenzovanie hudby. Je to práca veľmi náročná. Najprv sa robí približná synchronizácia zvukov, priraďujú sa im čísla, ktoré sa potom zaznamenávajú na hárky.“

Ako dlho trvá práca na animovanom filme, od prvého nákresu až po jeho filmové uvedenie ?

„Závisí od toho o aký film ide. Príprava Straky zlodejky trvala dva mesiace, na Čarovnej flaute sme pracovali niekoľko rokov. Podstatný je tiež autor, ktorého hudobné diela si vyberieme pre animované spracovanie. Rossiniho opery sú napríklad vďaka jasnejším frekvenciám hudby ľahšie spracovateľné ako opery Mozartove.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím vás inšpirovala opera W. A. Mozarta Čarovná flauta, že ste sa rozhodli pre jej animované spracovanie ?

„Čarovná flauta sa mi od začiatku veľmi páčila. Je to prekrásna opera, ale pre mnohých ľudí zostane nepochopená. Je plná vnútorných protikladov, prelínajúcich sa dejových línií a záver takisto nie je celkom jasný. Celý príbeh pôsobí až ako ľudová zábava s prvkami teatrálnosti. Je v nej však veľa symbolov a krásnych motívov. Postava Papagena napríklad stelesňuje celé ľudstvo. Myslím, že animovaný film je o čosi zrozumiteľnejší.“

Na predstavení Čarovnej flauty však väčšinu obecenstva tvorili deti. Zdalo sa, že spojenie opery a rýchle sa meniacich farebných obrázkov nebolo pre ne dostatočne pochopiteľné. Pre aké publikum sú určené vaše animované filmy?

„Toto dielo bolo skôr pre dospelých. Je to zvláštne, ale deti za nami aj tak chodia a pýtajú si videokazety Čarovnej flauty alebo Rossiniho opier, ktoré sme zanimovali. Sú očarené skôr maľbou a farbami, ktoré na ne pôsobia abstraktne.“

Film Pulcinella bol v minulosti nominovaný na Oscara. S Emanuellom Luzzatim ste však do Ameriky odmietli cestovať.

„Predstavovali sme si, ako tam pocestujeme, desať dní sa budeme potulovať, dostaneme Oscara a pôjdeme domov. Nakoniec sme si povedali, nepôjdeme nikam, presne ako Pulcinella z nášho filmu, ktorá pochádza ešte z čias neapolskej comedie del arte a Talianom je dôverne známa.“

V čom spočíva podľa vás úspech animovaných filmových rozprávok Walta Disneyho ?

„Nemám nič proti jeho rozprávkam, niektoré sa mi páčia, napríklad Snehulienka. Jeho štýl sa však opakuje, nepredstavuje nové techniky. Napriek tomu vyhovuje americkému vkusu.“

Spomínali ste, že práca na animovaných filmoch je pre vás zábavou a relaxáciou. Chystáte sa ešte takto tvorivo oddychovať?

„Už nie. Štúdio, v ktorom sa animované filmy tvorili, je predané. Snímacie stroje z mojej vlastnej dielne sú uschované v pivnici, pravdepodobne v štádiu hrdzavenia. Bolo to len obdobie môjho života, také isté ako to, v ktorom som sa venoval fotografii či dokumentárnym filmom.“

ZUZANA DINKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 120
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 737
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 992
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 374
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 956
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 223
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 065
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 922
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 780
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 336
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 256
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 685
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 250
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 870
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 738
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 604
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu