SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Giulio Gianini: Vrátil som sa do detstva

Študovali ste scénografiu a vašim pôvodným zameraním bola umelecká fotografia. Čo vás priviedlo k animácii ?


Nositeľom PRIX Klingsor, pôvodne jedinej ceny festivalu udeľovanej osobnosti, ktorá spája výtvarné a režijné kvality sa stal taliansky scenárista, režisér, kameraman a animátor Giulio Gianini. Narodil sa v roku 1927 v Ríme. V roku 1951 sa stal nositeľom prestížnej ceny v oblasti fotografie Golden Ribon (Zlatá stuha). Ako kameraman nakrútil veľa dokumentárnych filmov, venoval sa aj tvorbe hraných filmov. Prvý animovaný film Francúzski dvorania vznikol v roku 1960. Z filmografie vytvorenej spoluprácou s E. Luzzatim boli nominované na Oscara filmy Straka zlodejka - film ocenený hlavnou cenou v Annecy a Pulcinella. Giulia Gianiniho sme požiadali o rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu


Študovali ste scénografiu a vašim pôvodným zameraním bola umelecká fotografia. Čo vás priviedlo k animácii ?

„Bol som už veľmi unavený z mojej dovtedajšej práce. Po skončení jeden a pol mesačnej práce na filme v Las Vegas som si povedal - dosť. Vrátil som sa do Talianska, stretol som sa s Emanuellom Luzzatim a dal mu viaceré návrhy pre našu spoluprácu v oblasti animovaného filmu. Bol to spontánny a radostný nápad. Vytvorili sme prvý animovaný projekt o bojovníkoch. Neskôr sme urobili malú reklamu na cestoviny, v tom čase sa však reklama štýlovo neujala. Prvé úspechy prišli v roku 1960 vďaka hrdinskému eposu Ochrancovia Francúzska, za ním nasledoval Zámok z kariet, Straka zlodejka, Pulcinnella a ďalšie. Vďaka animovanej tvorbe som sa vrátil späť do detstva, veľmi ma oslobodzovala a obveseľovala.“

SkryťVypnúť reklamu

S Emanuelom Luzzatim vytvárate svet, ktorý je súzvukom hudby - operných árií a farebného obrazu. Ako je vôbec možné zredukovať dvojhodinovú operu, do 52 minútovej animovanej podoby?

„V oblasti hudby mi pomohol a podučil ma môj anglický priateľ, špecialista na spracovávanie blokov a kondenzovanie hudby. Je to práca veľmi náročná. Najprv sa robí približná synchronizácia zvukov, priraďujú sa im čísla, ktoré sa potom zaznamenávajú na hárky.“

Ako dlho trvá práca na animovanom filme, od prvého nákresu až po jeho filmové uvedenie ?

„Závisí od toho o aký film ide. Príprava Straky zlodejky trvala dva mesiace, na Čarovnej flaute sme pracovali niekoľko rokov. Podstatný je tiež autor, ktorého hudobné diela si vyberieme pre animované spracovanie. Rossiniho opery sú napríklad vďaka jasnejším frekvenciám hudby ľahšie spracovateľné ako opery Mozartove.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím vás inšpirovala opera W. A. Mozarta Čarovná flauta, že ste sa rozhodli pre jej animované spracovanie ?

„Čarovná flauta sa mi od začiatku veľmi páčila. Je to prekrásna opera, ale pre mnohých ľudí zostane nepochopená. Je plná vnútorných protikladov, prelínajúcich sa dejových línií a záver takisto nie je celkom jasný. Celý príbeh pôsobí až ako ľudová zábava s prvkami teatrálnosti. Je v nej však veľa symbolov a krásnych motívov. Postava Papagena napríklad stelesňuje celé ľudstvo. Myslím, že animovaný film je o čosi zrozumiteľnejší.“

Na predstavení Čarovnej flauty však väčšinu obecenstva tvorili deti. Zdalo sa, že spojenie opery a rýchle sa meniacich farebných obrázkov nebolo pre ne dostatočne pochopiteľné. Pre aké publikum sú určené vaše animované filmy?

„Toto dielo bolo skôr pre dospelých. Je to zvláštne, ale deti za nami aj tak chodia a pýtajú si videokazety Čarovnej flauty alebo Rossiniho opier, ktoré sme zanimovali. Sú očarené skôr maľbou a farbami, ktoré na ne pôsobia abstraktne.“

Film Pulcinella bol v minulosti nominovaný na Oscara. S Emanuellom Luzzatim ste však do Ameriky odmietli cestovať.

„Predstavovali sme si, ako tam pocestujeme, desať dní sa budeme potulovať, dostaneme Oscara a pôjdeme domov. Nakoniec sme si povedali, nepôjdeme nikam, presne ako Pulcinella z nášho filmu, ktorá pochádza ešte z čias neapolskej comedie del arte a Talianom je dôverne známa.“

V čom spočíva podľa vás úspech animovaných filmových rozprávok Walta Disneyho ?

„Nemám nič proti jeho rozprávkam, niektoré sa mi páčia, napríklad Snehulienka. Jeho štýl sa však opakuje, nepredstavuje nové techniky. Napriek tomu vyhovuje americkému vkusu.“

Spomínali ste, že práca na animovaných filmoch je pre vás zábavou a relaxáciou. Chystáte sa ešte takto tvorivo oddychovať?

„Už nie. Štúdio, v ktorom sa animované filmy tvorili, je predané. Snímacie stroje z mojej vlastnej dielne sú uschované v pivnici, pravdepodobne v štádiu hrdzavenia. Bolo to len obdobie môjho života, také isté ako to, v ktorom som sa venoval fotografii či dokumentárnym filmom.“

ZUZANA DINKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 970
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 521
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 406
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 849
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 196
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 728
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 591
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 447
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 177
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 828
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 910
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 883
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 850
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 788
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 768
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu