
Pri lete zveríte kufre leteckej spoločnosti. Tá je zodpovedná za straty, poškodenie alebo vykradnutie. Ani jedno nie je na letiskách zvláštnosťou, najväčšie letiská stratené kufre predávajú na dražbe. FOTO – TASR
Cestovanie lietadlom je pohodlné aj preto, že sa nemusíte naťahovať s batožinou. Nie vždy však batožina doletí do cieľa spolu s majiteľom. Minulý rok nahlásilo stratu batožiny 253 cestujúcich, ktorí doleteli do Bratislavy. Ich batožina sa stratila po ceste. Z toho 204 prípadov sa podarilo vyriešiť a cestujúci sa síce s oneskorením, ale predsa k svojej batožine dostali.
Cestujúci sa však sťažujú aj na vykrádanie batožiny na letiskách. Skúsenosti s tým majú letecké spoločnosti aj poisťovne. „Stáva sa to bežne, veci miznú na letisku v Tunise aj v Bratislave,“ povedali nám v cestovnej kancelárii Satur. Bratislavské Letisko Milana Rastislava Štefánika dostalo tento rok päť písomných sťažností na podozrenie z vykrádania, minulý rok dve. Podľa hovorkyne letiska sa sťažovala letecká spoločnosť v zastúpení svojich klientov a sťažnosti „boli klasifikované ako neopodstatnené, pretože sa do dnešného dňa vyšetrovaním nedokázalo, že to bolo u nás a nie na inom letisku“.
Z kufrov miznú najčastejšie cigarety a alkohol, len výnimočne drahšie veci. Zmiznutie cigariet totiž turisti považujú za banálne a často ani nie sú si istí, či si cigarety vôbec pribalili. „Túto sezónu sa to zlepšilo, minulý rok to bol väčší problém, rokovali sme potom so Slovenskou správou letísk, aby prijali nejaké opatrenia. V minulosti zmizli napríklad aj fotoaparáty, alebo sa stalo, že lietadlo meškalo, tak sa potom vytiahla batožina a niektoré veci tam už neboli,“ dozvedeli sme sa v Sature. Skúsenosti s vykrádaním majú aj ďalšie cestovné kancelárie a dve slovenské letecké spoločnosti – Slovenské aerolínie a Air Slovakia. Všetci tvrdia, že je ťažké dokázať, na ktorom letisku veci zmizli. „V minulosti sa to stávalo častejšie, potom sme však hovorili so správou letísk, aby urobili bezpečnostné opatrenia. Túto leteckú sezónu sa tak strácali skôr slnečníky. Odpadol štítok a nevedelo sa, komu patria,“ povedala Zuzana Würflová zo Slovenských aerolínií.
O opatrení, ktoré letisko po minuloročnej sezóne prijalo, hovorí hovorkyňa Ivana Paulínyová: „V batožinovom priestore je počas letnej sezóny stále zamestnanec letiskovej ochrany. Robí aj námatkové kontroly v skrinkách zamestnancov. V letnej sezóne prijímame na výpomoc brigádnikov, ale v batožinovom priestore brigádnik nikdy nie je sám.“
Manipuláciu s batožinou majú na letiskách na starosti tzv. handlingové spoločnosti. Handlingové služby v Bratislave zabezpečuje okrem letiska aj Slovak Air Services (SAS). Na otázku, či majú skúsenosti s vykrádaním batožín, odpovedal Mikuláš Patlovič zo SAS: „Stanú sa aj také veci, a na každom letisku. Snažíme sa preto, aby sa ku kufru nedostali cudzí ľudia. Mali sme pár sťažností. Keď sa to stane u dopravcu, pre ktorého handlujeme my, tak poškodenému vyplatíme alikvótnu čiastku podľa medzinárodných predpisov – to je 20 dolárov za kilogram.“
Koľko peňazí vyplatia poistencom, ktorým sa stratila batožina, sme sa snažili zistiť aj u najväčších slovenských poisťovní ciest do zahraničia. Poisťovňa Union odmietla odpovedať. Podľa hovorkyne Slovenskej poisťovne Lucie Bombošovej však výplaty pri strate batožín predstavujú len zlomok z cestovného poistenia, najviac peňazí ide na preplatenie liečebných nákladov. „Ak sa však poistencovi stratí batožina, mal by reklamáciu uplatňovať u leteckej spoločnosti a vypýtať si od nej aj potvrdenie. Na základe tohto potvrdenia mu poisťovňa stratu preplatí a náklady bude vymáhať od leteckej spoločnosti.“
ANDREA HAJDÚCHOVÁ