Bratislava je nefotogenická a nevľúdna, tvrdí režisér Gejza Kendy.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
a na Dunaji (1968), Fanfáry pre Bratislavu (1970), Neopakovateľná jar (1970) a Bratislavské harmónie (1990).
V Plynovej lampe ste zobrazili príbeh slepca, ktorý bol v našom meste lampárom. Aká bola symbolika filmu?
"Bola to krátka balada o odchádzaní istej éry. Tomu slepcovi mohlo byť ukradnuté, či plynové lampy svietia alebo nesvietia, ale bol to jeho život. Celý život zapaľoval plynové lampy. Film sa končí tým, ako blúdi medzi elektrickými lampami - novými vecami, ktorým už nemôže rozumieť."
Prečo toľko dokumentov o Bratislave?
"V Metropole na Dunaji, ktorú sme urobili v roku 1968, sme objavili nádherné kompozície a zákutia Bratislavy. Vo filme mladá dvojica blúdi po starých častiach mesta, ukázali sme zábery z veží, ktoré predtým neboli snímané. Tým filmom som na seba upozornil. Potom som dostával objednávky. Robil som Fanfáry pre Bratislavu, Neopakovateľnú jar, čo bol film poplatný režimu o ,slobodnej' Bratislave a nakoniec Bratislavské harmónie tesne po nežnej revolúcii, ktoré mali slúžiť na našu prezentáciu v zahraničí."
Môžu dokumenty o jednom meste ešte prinášať niečo nové?
"Kliatbou týchto filmov je, že obyčajne chcú do toho napchať všetko - od Adama cez Bernoláka až po Gabčíkovo - Nagymaros. Opakujú sa v nich určité motívy - víno, korunovácie, Staré Mesto... Sú to veľmi prácne filmy, ťažko sa dávajú dohromady. Aj preto sme v Bratislavských harmóniách upustili od veľkého mudrovania a urobili sme vyslovene impresnú snímku."
Natočili ste o Bratislave niečo od roku 1990?
"S Pavlom Dvořákom robíme historické dokumenty už asi 10 rokov. Bratislavy sa týkajú Poklady kniežaťa Biateca o výrobe biatekov, potom Legenda Dovina o Devíne a film o rímskych nálezoch v Rusovciach."
Povedali ste, že Bratislava je pre filmára nefotogenická...
"Je to tak, Bratislava je nevľúdna. Žijem tu už dlhé roky a myslím si, že Starému Mestu chýba ľudský rozmer, teplo. Dunajské nábrežie, Nový most, podhradie, vyľudnené Korzo - už sa toho toľko pokreslilo, no nič sa nedeje. Bratislava je síce kozmopolitnejšia, ale mení sa na biznismenské centrum. Na každom kroku je banka, plno áut, človek sa nemá kam pohnúť. Nemyslím si, že sa mení k lepšiemu."
ELA NAHÁLKOVÁ