SME

Invalidi: S parkovaním máme problémy

V Bratislave žije podľa štatistík štyritisíc vozičkárov a iných ťažko pohybovo postihnutých ľudí. Parkovanie v meste je pre nich ešte komplikovanejšie ako pre zdravých vodičov. "Vyhláška stanovuje, že pred všetkými verejnými budovami, ktoré využívajú ...

V Bratislave žije podľa štatistík štyritisíc vozičkárov a iných ťažko pohybovo postihnutých ľudí. Parkovanie v meste je pre nich ešte komplikovanejšie ako pre zdravých vodičov. "Vyhláška stanovuje, že pred všetkými verejnými budovami, ktoré využívajú aj vozičkári, ako sú úrady štátnej správy či samosprávy, ale aj napríklad pred hypermarketmi musia byť z celkového počtu miest štyri percentá vyhradené pre invalidov," hovorí predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých Monika Vrábľová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Miest je však stále málo. "Napríklad pred Tescom na Kamennom námestí máme len jedno miesto, ktoré nestačí. Na Slovensku to zatiaľ nefunguje ako v zahraničí, kde ostatní vodiči na vyhradenom mieste nikdy nezastavia," hovorí Vrábľová.

Invalidní ľudia majú nárok na dva modré štítky so symbolom vozičkára, v ich dolnej časti je identifikačné číslo. Tieto štítky dajú za predné a zadné sklo auta, v ktorom sa vezú, pričom štítky nie sú viazané na konkrétne auto. Označenia vydávajú občianske združenia postihnutých osôb. Keďže však boli v minulosti často zneužívané, od novembra chystajú zákonodarcovia zmenu. Ešte nie je jasné, či ich budú vydávať dopravné inšpektoráty, alebo iné orgány štátnej správy.

"Zákon umožňuje postihnutým ľuďom zastaviť aj na miestach, kde by iní už dostali papuču. Na nevyhnutne potrebný čas napríklad nemusia dodržiavať ani zákaz státia. Nesmú však pritom ohroziť bezpečnosť premávky," povedal hovorca mestskej polície Peter Pleva. "Ak sa stretneme s invalidom, ktorý si napríklad označenie zabudol doma, ale ukáže nám preukaz, pokutu za nesprávne parkovanie mu, samozrejme, odpustíme."

SkryťVypnúť reklamu

Telesne postihnutí ľudia majú nárok na vyhradené parkovacie miesta v blízkosti bydliska. Tieto miesta prideľujú mestské časti. "V zóne s dopravným obmedzením máme šesťdesiat takýchto vyhradených miest. Vytvorili sme ich na náklady mestskej časti. Vyhradené miesta sú aj mimo centrálnu mestskú oblasť, za posledný rok sme ich vytvorili 34," povedala staromestská hovorkyňa Veronika Belošovičová. "Ďalšia možnosť parkovania je aj na označených spoplatnených miestach. Invalidi tu môžu prvé tri hodiny parkovať zadarmo."

V Petržalke majú do Technopolu, kde sídli miestny úrad, bezbariérový prístup od parkoviska pri Chorvátskom ramene. "Na tomto parkovisku sú pre invalidov vyhradené tri miesta," povedala petržalská hovorkyňa Milka Podmajerská.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe žiadosti mestská časť vyhradí postihnutým parkovacie miesto pri dome. "Žiadateľ v súčasnosti nehradí ani vodorovné a zvislé dopravné značenie, ani tritisíckorunový ročný poplatok za miesto."

Osem parkovacích miest pre invalidov je vyhradených aj v tesnej blízkosti novomestského miestneho úradu. V mestskej časti majú približne tristo takýchto miest.

"Invalidní občania, ktorí majú záujem o vyhradenie parkovacieho miesta v mieste svojho bydliska, sa môžu so svojou žiadosťou obrátiť priamo na starostu. Vyhradenie parkovacieho miesta pre invalida v mieste bydliska je zadarmo," hovorí tlačová tajomníčka novomestského starostu Valéria Reháčková.

Invalidi často potrebujú zaparkovať aj pred sociálnymi úradmi. "Na Vajanského je problém s parkovaním, ľudia zväčša zaparkujú na neďalekom platenom parkovisku, odkiaľ im v prípade potreby pomôžeme prísť k nám. Lepšie sú podmienky v ostatných štyroch našich pracoviskách. Vyhradené parkoviská majú na Karloveskej aj na Kutlíkovej v Petržalke," povedala Alena Stankovičová z úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.

(mi, mk)

O vyhradené parkovisko v mieste bydliska môžu invalidi požiadať na miestnom úrade. K žiadosti je potrebné priložiť doklad o zdravotnom postihnutí a o vlastníctve motorového vozidla s uvedeným evidenčným číslom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 188
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 909
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 914
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 299
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu