Systém Bratislavskej integrovanej dopravy sa bude zrejme v prvej polovici tohto roka rušiť. Tento záver vyšiel po stretnutiach odborníkov mesta na dopravu. Potvrdil to Tomáš Fábor, člen dopravnej komisie v mestskom zastupiteľstve. Podľa neho je súčasný systém výhodný najmä pre Mimobratislavčanov, vzniknuté straty či už SAD, alebo železnice však hradí mesto.
Bratislavská integrovaná doprava umožňuje na jednotný cestovný lístok používať železnicu, autobusy SAD a MHD na území mesta. Od budúceho roka má vzniknúť nový systém integrovanej dopravy, na ktorom sa bude podieľať mesto spolu s Bratislavským samosprávnym krajom.
Prvým krokom k novému systému bude založenie obchodnej spoločnosti pod tým istým názvom - Bratislavská integrovaná doprava (BID). Vlastníkmi spoločnosti bude mesto a BSK s rovnakým podielom. Spoločnosť by mala vzniknúť k 1. júlu tohto roka. "Asi v apríli alebo v júni by sme chceli obom zastupiteľstvám - mestskému aj BSK, predložiť návrh na založenie tejto spoločnosti," informoval predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein. Spoločnosť by mala podľa neho študovať a koordinovať cestovné poriadky, pripraviť jednotný cestovný lístok pre celý kraj. Spustenie nového systému sa zatiaľ predpokladá na apríl 2005.
Terajší a budúci BID sa v ponuke služieb líšiť nemusí. Opäť sa zavedie systém jednotného cestovného lístka a pôjde o využívanie viacerých druhov dopravy (MHD, železnica). Ktoré druhy dopravy a ktorí prepravcovia sa do systému zapoja, povie až nový manažment spoločnosti. Zásadný rozdiel oproti terajšiemu systému bude vo financovaní. Okrem mesta sa na ňom bude podieľať aj samosprávny kraj.
Obchodná spoločnosť koordinujúca viaceré druhy dopravy bude otvorená aj susedným krajom. Záujem o vstup síce prejavil Trnavský samosprávny kraj, ten však v minulom roku potvrdil, že pripravený nie je.
Poslanci mesta minulý štvrtok schválili návrh spoločnej deklarácie Bratislavského samosprávneho kraja a hlavného mesta. Zámer založiť spolu s vyšším územným celkom obchodnú spoločnosť vznikol na meste už v roku 2001, keď sa ešte len pripravoval vznik samosprávnych krajov. Rokovania medzi BSK a mestom začali v roku 2002. INGRID DROZDÍKOVÁ
Tržby, platby mesta a počet cestujúcich v BID
Rok | 2001 | 2002 | 2003 |
tržby od cestujúcich | 687 325 | 835 250 | 872 350 |
platby mesta SAD | 1 927 221 | 2 694 860 | 3 363 989 |
platby mesta ŽS | 575 394 | 392 003 | 781 469 |
platby mesta spolu | 2 502 615 | 3 086 863 | 4 145 458 |
počet prepravených | |||
- Bratislavčanov | 1872 | 1941 | 7858 |
- Mimobratislavčanov | 188 280 | 303 302 | 301 347 |
počet cestujúcich spolu | 190 152 | 305 243 | 309 205 |
Zdroj: Informačný materiál MZ