Pätnásťsekundový limit, po ktorom sa zablokujú označovače za prítomnosti revízora v autobuse, môže robiť problém v systéme nezorientovaným návštevníkom mesta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Obyčajné označovanie lístkov v prostriedkoch hromadnej dopravy môže byť komplikované hlavne pre turistov. Ak totiž do vozidla nastúpi revízor, ide to oznámiť vodičovi a palubný počítač automaticky zablokuje označovače lístkov po 40 metroch od zastávky alebo 15 sekundách od zavretia dverí. Tento čas však nemusí stačiť ľuďom, ktorí sa so systémom bratislavských označovačov stretli prvýkrát.
"Koncom minulého roka sme po deviatich rokoch prišli na návštevu Slovenska. Nastúpili sme do trolejbusu pred Autobusovou stanicou Mlynské nivy. Chvíľu trvalo, kým sa v preplnenom vozidle všetci dostali k označovaču. Kým som zistil, ako sa tam lístok vkladá, oznámil mi vedľa stojaci revízor, že je neskoro, lebo sa označovače zablokovali," povedal Ján Rybovič, ktorý žije v Austrálii. "Je to zložité hlavne pre turistov nehovoriacich po slovensky, ktorí sa o tomto intervale nemajú ako dozvedieť. Keď som nevedel, ako si lístok označiť, pýtal som sa okolostojacich. Namiesto toho, aby mi revízor pomohol, ticho vyčkával, kedy mi bude môcť dať pokutu," hovorí Rybovič. Austrálskemu Slovákovi, ktorý sa pokute vyhol len vďaka pomoci ostatných spolucestujúcich, sa nepáči 15-sekundový interval. "Keď jednými dverami do autobusu nastúpi desať ľudí a označenie jedného lístka trvá v priemere dve sekundy, je fyzicky nemožné, aby to všetci načas stihli."
Proti nedostatočnému informovaniu sa DPB bráni. "Turisti si informácie o označovaní lístkov môžu prečítať v troch jazykoch vo všetkých našich predajniach lístkov aj na všetkých zastávkach s presklenými informačnými plochami," povedala Zuzana Horčíková z dopravného podniku. "Problémy by nemali vznikať, veď čím viac ľudí nastupuje, tým dlhšie autobus stojí na zastávke, a tak si väčšina z nich označí lístok, ešte kým sa zatvoria dvere. Prepravný poriadok hovorí, že cestujúci má mať lístok pripravený a označiť si ho hneď pri nástupe."
Predpisy DPB musia pamätať aj na možné zneužívanie čiernymi pasažiermi. Pre bežného človeka cestujúceho hromadnou dopravou každý deň určite nie je problém lístok si včas označiť. Záleží však aj na prístupe revízorov, ako sa budú správať k zmäteným turistom. Nie vždy totiž ide o ľudí s úmyslom cestovať načierno. (mk)
anketa
Viete, že označovače revízor po svojom nástupe nechá zablokovať?
Karol Hrochvala, študent: "Viem o tom, podľa mňa je to v poriadku, akurát je to subjektívne, tých pätnásť sekúnd. Z pohľadu revízora je to nutné, ale ďalších päť sekúnd pre včas nezorientovaných by tiež neuškodilo."
Zlatica Ľalíková, nezamestnaná: "Neviem, ani ma to nezaujíma, lebo mám električenku. Ale raz sa mi stalo, že keď v autobuse bol revízor, nechali označovač zablokovaný aj na zastávke. Ľudia, čo nastúpili, si nemohli označiť lístok, a revízor ich aj tak kontroloval."
Juraj Külle, učiteľ: "Zdá sa mi to úplne normálne, chápem revízorov. Keby to tak nefungovalo, stačilo by čiernym pasažierom len nosiť lístok a označiť si ho, keď zbadajú revízora. A to by sa mne ako platiacemu cestujúcemu nepáčilo."