Parkovanie sa stáva čoraz problematickejším aj mimo centra. Áut je viac ako miest na parkovanie. Kritická situácia na sídliskách vrcholí vždy popoludní, keď sa ľudia vrátia z práce domov. Autá vidieť parkovať všade, na chodníkoch, na zeleni, priamo pred vchodom do panelákov. A všetci chcú parkovať vedľa domu. „Situácia je najhoršia v Petržalke, na Dolných honoch, ale aj v Karlovej Vsi, Dúbravke a vôbec na všetkých sídliskách," povedal hovorca mestskej polície Peter Pleva. „Len nedávno nás Dúbravčania upozornili na šesť vozidiel, ktoré stáli na tráve. Skončili s papučami." Policajti často riešia problémy s parkovaním dohovorom, tvrdším postihom je pokuta.
Nedostatkom parkovacích miest trpia rovnako obyvatelia najväčšej mestskej časti Petržalky (okolo 120-tisíc obyvateľov), ako aj menšej Dúbravky, kde žije viac ako 38-tisíc ľudí.
Mestské časti problém riešia rôzne, v závislosti od počtu chýbajúcich miest. V Petržalke je celkom 18,5-tisíca parkovacích miest, chýba ich okolo 20-tisíc. Pre porovnanie, v menšej Dúbravke je dnes tritisíc miest na parkovanie, potrebovali by ešte tisíc.
Za posledné tri roky mestská časť v Petržalke postavila 184 nových miest a budúcnosť vidí v parkovacích domoch alebo v hromadných garážach, stavať ich však nebude. „Mestská časť má spracovanú štúdiu rozmiestnenia hromadných garáží. V zmysle štúdie mestská časť podporuje investorov, ktorí prídu so zámerom výstavby takýchto projektov, avšak narážame my i oni na isté problémy - jednak je to cena za garáž či garážové stojisko, jednak je to často nesúhlas obyvateľov s budovaním garáže v blízkosti ich obydlí," hovorí tlačová tajomníčka Milka Podmajerská.
Garážové domy síce efektívne využívajú priestor, Petržalčania však tieto projekty neradi podporujú. Dôvodom je spoplatnenie parkovania, dnes parkujú zadarmo. Druhým bolestivým miestom garážových domov je ich umiestnenie tesne vedľa panelákov. Ľudia nechcú mať pod oknami hluk a výfukové plyny. Tiež sa stáva, že kvôli hromadnej garáži má padnúť v Petržalke taká vzácna zeleň. Príkladom takéhoto domu je zámer na Mamateyovej, kde sa obyvatelia už dva roky bránia výstavbe hromadnej garáže.
„Na jednej strane nás obyvatelia žiadajú o riešenie nepriaznivej situácie v statickej doprave, na strane druhej však hovoria - hromadné garáže áno, ale nie pod mojimi oknami. Treba však povedať, že pri spracovaní štúdie, ktorá hovorí o tom, kde by mohli takéto garáže stáť, boli posudzované všetky relevantné kritériá. Ďalej sme spracovali návrh revitalizácie detských ihrísk. Ten predpokladá prebudovanie niektorých zdevastovaných a nevyužívaných ihrísk na parkoviská," dodala Podmajerská.
Zatiaľ sú v Petržalke štyri hromadné garáže. Okrem toho má mestská časť dokumentáciu na budovanie parkovacích miest úpravou ciest, miesta sa budujú na úkor časti chodníkov či zdevastovanej zelene.
Dúbravka bez hromadných garáží
V Dúbravke zatiaľ o garážových domoch neuvažujú, mestská časť podporuje klasické parkovanie. „Peniaze na výstavu verejných bezplatných parkovísk by síce boli, nemáme však kde stavať," tvrdí hovorca starostu Ľubomír Navrátil. „Preto mestská časť zaväzuje investora, ktorý u nás stavia či už bytové domy, alebo inú vybavenosť, vystavať v okolí aj parkovisko s väčším počtom miest, ako on sám potrebuje." Dúbravka minulý rok v lete dokončila verejné parkovisko pri novom Kostole Ducha svätého, kde je 41 stojísk pre verejnosť, sama nepripravuje stavbu ďalších parkovísk či garáží. Súkromný investor Slovak Investment Group pri obchodnom dome Saratov začal so stavbou parkoviska s celkovou kapacitou 97 miest.
V Novom Meste pribudlo najviac miest
V Novom Meste mestská časť za posledné tri roky vybudovala asi päťsto parkovacích miest za približne 15 miliónov. „Cudzí investori, hlavne obchodné centrá ako Polus či Kaufland vytvorili ďalších 1500 miest," hovorí tlačová tajomníčka novomestkého starostu Valéria Reháčková. V mestskej časti majú jeden parkovací dom na Bárdošovej a šesť platených parkovísk. Počtom obyvateľov sa Nové Mesto môže porovnať s Dúbravkou. Býva tu asi 38-tisíc obyvateľov. Aj napriek vysokému prírastku parkovacích miest problémy s parkovaním pretrvávajú aj v tejto mestskej časti, autá parkujú na chodníkoch a trávnikoch.
„Najhoršia situácia je v okolí Rozvodnej, Bárdošovej a Uhrovej ulice," dodáva Reháčková. Zlá parkovacia situácia sa podľa nej dá riešiť nielen budovaním platených parkovacích miest, ale aj organizáciou dopravy.
Centrum je v noci voľné
Na rozdiel od sídliskových mestských častí majú v Starom Meste problémy s parkovaním hlavne cez deň. V noci ľudia, ktorí chodia do centra za prácou, odchádzajú domov, a centrum sa od áut vyprázdňuje. „V užšom centre je približne sedemtisíc miest. Z toho asi tri tisícky sú na uliciach, dve tisícky sú v podzemných garážach a platených parkoviskách, ďalších dvetisíc miest je vo dvoroch domov," hovorí Ján Morávek z Bratislavskej parkovacej služby. V uliciach centra sa v pracovných dňoch od ôsmej do štvrtej platí za parkovanie päť korún na hodinu, v garážach je státie niekoľkonásobne drahšie. Ročná parkovacia karta stojí 5500 korún, obyvatelia Starého Mesta však platia len päťsto. Za vlastný box zaplatíte ročne od 40-tisíc korún, Staromešťania ho získajú už od 6-tisíc. Invalidi parkujú zadarmo, vyhradené miesta majú aj zdravotne postihnutí návštevníci centra. Verejné parkovacie miesta sa už v Starom Meste nebudujú už dlho, lebo nie je miesto a pozemky v centre sú drahé.
Čo negatívne priniesli problémy s parkovaním
- devastácia zelene
- ničenie chodníkov
- zle zaparkované autá tvoria prekážky v premávke, tiež prekážajú chodcom, bránia prístupu áut odvážajúcich odpad
Parkovanie sprehľadnia tabule
Parkovanie v centre by mal do konca roka sprehľadniť informačný systém, ktorý bude pomocou vyše stovky tabulí na príjazdových cestách do mesta a dôležitých križovatkách informovať o naplnenosti veľkých parkovísk a podzemných garáží. Tabule budú zároveň navádzať na tri záchytné parkoviská pri Auparku, Tescu v Lamači a Avione, kde sa bude parkovať zadarmo a vodiči môžu do centra pokračovať hromadnou dopravou. (mk)
Autor: INGRID DROZDÍKOVÁ, MARTIN KÓNA