
Andrea Dinková – Luisa, Plamen Prokofiev – Rodolfo. FOTO - ARCHÍV
V rámci tradície predvedenia hudobno-dramatického diela v závere Bratislavských hudobných slávností uviedla Opera Slovenského národného divadla Luisu Miller od Giuseppe Verdiho. Prvá premiéra sa konala vo štvrtok, druhá v sobotu. Menej známym titulom Verdiho sa zároveň začala divadelná sezóna Opery.Pred naštudovaním post dirigenta novo obsadil Peter Feranec: „Veľkú pozornosť som venoval hudobnej príprave, akceptoval som verdiovský zápis. Mojou snahou bolo názorovo sa na partitúru zjednotiť so sólistami. Luisa Miller bude po hudobnej stránke patriť k najťažším predstaveniam repertoáru SND, preto bolo najdôležitejšie vypracovať orchester.“
Libreto podľa drámy Friedricha Schillera Úklady a láska napísal Salvatore Cammarano. Ide o menej známy Verdiho titul, väčšina jeho opier bola monumentálna, s pateticko-historickým obsahom. Luisa Miller znamená prelom vo Verdiho tvorbe. Ako tridsaťpäťročný, slávny a dosť bohatý sa z prepracovanosti a zo zdravotných dôvodov utiahol na vidiek. Začal sa viac považovať za člena strednej vrstvy a hlbšie si všímať život jej príslušníkov.
Pri tvorbe libreta Luisy Millerovej posunuli Verdi a Cammarano dej z nemeckého malomesta osemnásteho storočia do Tirolska v sedemnástom storočí. Zo Schillerovho originálu zostali len hlavné postavy, dej sa zúžil a sociálna dráma zredukovala na ľúbostnú. Opera je poňatá v duchu žánrovej tradície neapolskej opery druhej polovice 19. storočia, a to hlavne Cammaranovou zásluhou – dôsledne odstraňoval alebo menil všetky Schillerove motívy až k najväčšiemu možnému zjednodušeniu.
V bratislavských podmienkach uvádza Opera SND Verdiho, ako ho nepoznáme. Bez gest a pátosu, komornejšieho, sústredeného na osobný príbeh. Dráma sa už nepredvádza v monumentálnej výpravnosti, ale v javiskovej situácii, v áriách a duetách, vo vyjadrovaní základných ľudských citov – lásky, nenávisti, zúfalstva.
„Režisérov zámer je hľadať v diele určité novosti, zvláštnosti, ktoré možno využiť na javisku. Mal som záujem, aby sólisti nielen spievali, ale aby Luisa Miller bola hraná ako skutočne hudobne vysoko dramatické dielo. Zo vzťahov medzi postavami vznikajú krásne dramatické situácie a divák by sa mal nechať unášať dielom podobne ako my, keď sme ho študovali,“ povedal režisér Miroslav Fischer.
Výtvarné stvárnenie scény pôsobí po výpravnosti, na akú sme u Verdiho diel zvyknutí, veľmi jednoducho. Jej autor Milan Ferenčík nehľadal dekoratívnosť. Nechal sa inšpirovať motívom pretrhnutia snov, ilúzií, pretrhnutia života. Tak aj scéna je pretrhnutou kresbou, maľovanou ilúziou.
Menej známy Verdiho titul má v sebe veľký tvorivý potenciál, to sa týka zvlášť hlavných postáv. Na ich naštudovanie sa medzi sólistami opery našli vynikajúci protagonisti. Luisu Miller môžete vidieť v podaní Andrey Dankovej, Boženy Ferancovej, Adriany Kohútkovej a Ivety Matyášovej. Ako Rodolfo sa predstaví Gurgen Ovsepian a Plamen Prokopiev. Grófa von Waltera spievajú Ján Galla, Peter Mikuláš a Gustáv Beláček. Vojvodkyňu von Ostheim Denisa Hamarová, Jitka Sapara-Fischerová a Denisa Šlepkovská. Wurma Vladimír Kubovčík, Martin Malachovský a Juraj Peter.
MILADA ČECHOVÁ