O naplnenosti podzemnej garáže informuje značka na Uršulínskej. Do konca roka by mali podobné tabule aj so smerovými šípkami pribudnúť i na príjazdových cestách do mesta, aj na strategických križovatkách.
FOTO SME - PAVOL MAJER
garáží.
„Stred mesta rozdelíme do troch zón, Centrum-sever, Centrum-juh a Historické centrum. Tabule budú vodičov navádzať na trinásť parkovísk v centre s kapacitou približne dvetisíc miest alebo tri záchytné parkoviská pri Auparku, Avione a Tescu v Lamači, kde sa spolu zmestí šesťtisíc áut. Na záchytných parkoviskách sa bude parkovať zadarmo, vodiči odtiaľ môžu do centra pokračovať hromadnou dopravou," vysvetlil riaditeľ Mestského parkovacieho systému Igor Dula. Od nového navádzacieho systému si sľubuje, že autá pôjdu rovno do voľnej garáže a nebudú krúžiť bezcieľne ulicami centra.
Zároveň však bude potrebné upraviť cenu za pouličné parkovanie. V Bratislave sa na uliciach centra dosiaľ parkuje za päť korún na hodinu, čo je najmenej spomedzi všetkých slovenských krajských miest, a niekoľkonásobne menej ako v súkromných podzemných garážach a veľkokapacitných parkoviskách. „Zákon nám dovoľuje pýtať až sto korún za hodinu. Zatiaľ nie je jasné, kedy a o koľko sa bude parkovné v uliciach zvyšovať," povedal hovorca primátora Milan Vajda.
Informácie na tabuliach budú aktualizovať pomocou esemesiek. Vodiči však nedostanú informáciu, koľko miest je voľných, ako je bežné vo väčších európskych mestách. Na displeji sa budú striedať len slovíčka „voľné" a „plné". Zamestnanci Mestského parkovacieho systému vyčíslili, že náklady na osadenie tabulí a vybavenie softvérom budú asi desať miliónov, prevádzka si ročne vyžiada dvestotisíc. Náklady by sa mali vrátiť za osem rokov.
„V Londýne či New Yorku je najväčšou zamestnaneckou výhodou voľná parkovacia karta, ktorá sa cení viac ako trinásty plat. Za niekoľko rokov to tak asi bude aj v Bratislave," naznačil vývoj v meste riaditeľ Mestského parkovacieho systému Igor Dula.
Anketa: ANDREA PUŠKÁŠOVÁ, lekárka: „Parkovanie v meste je podľa mňa drahé. Zaparkovať za päť korún na hodinu je cez deň takmer nemožné a za tri hodiny v podzemnej garáži zaplatím aj sto korún. Mesto mi nedáva inú možnosť, ako chodiť autom, lebo hromadná doprava je nekvalitná, a najmä večer má hrozné intervaly."
JURAJ HLAVATÝ, podnikateľ: „Parkujem v meste každý deň, takže keby som mal auto nechávať na súkromných parkoviskách, nedoplatil by som sa. Niekedy chytím na ulici miesto hneď, ale často krúžim aj dvadsať minút. Odmietam však cestovať autobusom, keď si platím drahé poistenie za auto. Veď načo mi je, aby stálo pred domom?"
ERIK MATULA, grafik: „Do centra nechodím s autom veľmi často, len keď potrebujem niečo vybaviť. Keď sa chodím večer do mesta zabaviť, chodievame taxíkom. Nerobí mi problém raz za čas zaplatiť stovku na niektorom zo súkromných parkovísk. Podľa mňa je normálne, že v centre je parkovanie drahšie ako v iných štvrtiach. Skúste lacno zaparkovať v Prahe, Viedni alebo Budapešti." (mk)