SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Aerobik je závislosť, ktorú netreba liečiť

Ak máte pocit, že sa vaše telo čoraz viac začína zaokrúhľovať, existujú dve možnosti, ako sa s tým vyrovnať. Niekto sa začne obmedzovať v jedle, diéty sú však často iba láskavejším pomenovaním pre hladovku.


Oveľa lepším riešením bude, ak upravíte svoj jedálny lístok a dva či tri razy do týždňa si zájdete do fitnescentra. Treba sa len zorientovať v jednotlivých druhoch aerobiku a cesta za lepšou kondíciou sa môže začať. To platí nielen pre ženy. Aj muži majú svoje problémové partie, ale na hodiny aerobiku chodia málo. Pre mužov je ideálnym riešením kickbox aerobik alebo tae bo. Oba druhy využívajú prvky bojových umení. Vo svete je na takýchto hodinách aj polovica klientov mužov. Ďalšou možnosťou je indoor cycling, cvičenie na špeciálnych stacionárnych bicykloch.

Skryť Vypnúť reklamu

Aerobik sa narodil v Amerike

V roku 1968 popísal Američan Keneth H. Cooper vo svojej knihe Aerobics program cvičenia, ktoré malo slúžiť na rozvoj vytrvalosti. Vysvetľuje v nej, ako dosiahnuť optimálnu fyzickú zdatnosť. Program bol založený na postupnom kontrolovanom zvyšovaní dávok cvičenia.

Nápadu sa ujala jeho krajanka Jackie Sorensenová, ktorá ho využívala pri tréningu moderného tanca. Oslovila ním hlavne ženy. Postupne sa do cvičenia dostávali jednoduché gymnastické prvky a aerobik, ako ho poznáme dnes, bol na svete.

Jeho názov vznikol od slova aerobný. Organizmus má počas celej aerobikovej hodiny dostatočný prísun kyslíka, do činnosti sa dostáva väčšina svalových skupín, zlepšuje sa práca dýchacieho, srdcovocievneho a pohybového systému. Jednoducho povedané, pravidelným cvičením sa zlepší celková kondícia vášho organizmu. Dynamická hudba v kombinácii s pohybom pomôže odbúrať nahromadený stres z práce, preto je aerobik ideálnym riešením ako zostať fit.

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepšia závislosť je tá od pohybu

Tak ako v iných športových aktivitách aj pri aerobiku je dôležitá pravidelnosť. Ideálne je nájsť si čas na cvičenie trikrát do týždňa, ak už nestihnete zájsť do fitnescentra, zacvičte si aspoň pri hudbe doma. Niektoré druhy aerobiku sa najprv musíte naučiť cvičiť. Nenechajte sa teda v úvode odradiť tým, že nestíhate s ostatnými. Keď začínali, boli na tom rovnako ako vy. Ak nevládzete, pokojne si urobte prestávku. Kedykoľvek!

Váš výkon sa časom bude zlepšovať, prvé pozitívne zmeny môžete očakávať približne po mesiaci a pol pravidelného cvičenia. Asi po pol roku cvičenia si jasne uvedomíte, že vaša celková kondícia sa zlepšila. Je dôležité neprestať. Ak to urobíte, organizmus sa veľmi rýchlo vráti k východiskovému stavu, je to podobné ako „jojo efekt" pri populárnych redukčných diétach. V ideálnom prípade získate po šiestich mesiacoch cvičenia závislosť od pravidelného pohybu.

Skryť Vypnúť reklamu

ILUSTRAČNÉ FOTO -

ARCHÍV TASR

DRUHY AEROBIKU BODYSTYLING - Je zameraný na postupné spevňovanie a formovanie svalstva na najproblémovejších častiach tela (brucho, boky, stehná). Cvičí sa v stoji alebo v ľahu, využíva sa len hmotnosť vlastného tela, jednoručné činky alebo gumové expandery. Nie je náročný na koordináciu pohybov, ideálny pre začiatočníkov. Nájdete ho aj pod názvom body forming či body work.

KALANETIKA - Pomáha spevňovať a formovať svalstvo, cvičenia sa robia v malom rozsahu, zvládne ich aj ten, kto má problém naučiť sa choreografiu pri iných cvičeniach.

MIX AEROBIC - Cvičenie využívajúce viaceré formy aerobiku, spojené najmä so základnými technikami bojových umení.

FAT BURNER - Aerobné cvičenie s postupným zvyšovaní tepovej frekvencie. Jednoduché prvky sa spájajú do choreografie.

STEP AEROBIK - Cvičenie so stupienkom (stepom), ktorého výška je približne 25 cm. Podstatou je vystupovanie a zostupovanie zo stupienka. Kĺbový systém nie je natoľko zaťažovaný ako pri skokoch či imitovanom behu. Preto je cvičenie vhodné aj pre ľudí s miernou nadváhou. Formuje partie v dolnej polovici tela.

MUSCLE STEP - Podobá sa step aerobiku, ale hodina je doplnená aj o cvičenia na hornú polovicu tela.

DANCE AEROBIK - Klasický aerobik obohatený o tanečné prvky.

AQUA AEROBIK - Cvičenie vo vode, ktoré využíva odpor vody na formovanie svalstva. Je šetrný ku kĺbom, ľuďom s nadváhou, zvládnu ho i úplní začiatočníci. Môže sa cvičiť aj ako súčasť rehabilitácie po zranení.

INDOOR CYCLING - Cvičenie na špeciálnych stacionárnych bicykloch. Je ideálne na odbúravanie tukov na bokoch či stehnách, ale výrazne sa ním zlepšuje aj kondícia. Keďže nie je potrebné učiť sa choreografiu ako pri iných druhoch cvičenia, indoor cycling je vhodný pre absolútnych začiatočníkov, ale aj pre ľudí s nadváhou. Nájdete ho aj pod názvom spinning.

STREČING - Pomáha udržiavať kĺbovú ohybnosť. Môže sa použiť v rozcvičovacej časti hodiny (dynamický strečing) alebo v jej závere ako relaxácia (statický strečing). Môže však byť aj obsahom samostatnej hodiny vo fitnescentre. V takom prípade je vhodný aj pre starších ľudí, ľudí s nadváhou či po zranení. Aby sa dosiahol požadovaný účinok, musí sa vykonávať správne, pod dohľadom inštruktora.

FIT BALL - Cvičenie s veľkými fit loptami. Pomáha spevniť svalstvo celého tela. Je ideálne najmä pri odstraňovaní nesprávneho držania tela.

TAE BO - Vychádza z prvkov bojových umení, preto je mimoriadne vhodné aj pre mužov. Jeho hlavným obsahom sú kopy a údery rukami i nohami, spájané do kombinácií. Pri každom údere či kope treba napnúť celý trup a zapájajú sa svaly celého tela. V spojení s rýchlou a dynamickou hudbou vzniká náročné cvičenie.

KICKBOX AEROBIK - Podobne ako pri tae bo ho charakterizujú kopy a údery spojené do kombinácií. Vychádza z bojového umenia - kickboxu.

BODYPUMPING - Pomocou tyče (môže sa na ňu prikladať závažie) sa precvičujú všetky svalové skupiny. Je to aktivita s nižšou intenzitou, vhodná aj pre ľudí s počiatočnou slabšou kondíciou.

Tri otázky pre.....

ZORU CZOBOROVÚ, manažérku a zakladateľku Slovenskej federácie fitnes

Čo nové sa deje vo svete aerobiku?

„Už dlho sa cvičenie považuje za životný štýl, nielen za zmenšovanie konfekčnej veľkosti či chudnutie. Keďže klientela je rôznorodá, vo svete sa cvičí od rána do neskorého večera. V Amerike sú niektoré fitnescentrá otvorené 24 hodín denne a snažia sa ponúknuť čo najviac foriem aerobiku v rôznych väčších či menších obmenách, aby si každý mohol vybrať podľa chuti. Novinkou je striptíz aerobik, kde sa cvičia tanečné prvky pri „barovej" tyči. Nevyzlieka sa, navštevujú ho mladí aj starší. Je to predovšetkým veľká zábava a odreagovanie."

Ktorá forma aerobiku je momentálne v móde?

„V Amerike je veľkým hitom pilates cvičenie. Vymyslel ho Jozef Pilates, ktorý žil na začiatku minulého storočia. Bol to vynikajúci športovec. Po zranení si vypracoval systém, ktorý mu mal pomôcť vrátiť sa do vrcholnej formy. Časom ho prebrali iní športovci a tanečníci, využíval sa v zdravotnej gymnastike a teraz sa dostáva aj medzi širokú verejnosť. Zameriava sa hlavne na svaly trupu, ktoré sú na celom tele najdôležitejšie a v bežnej populácii vďaka sedavým zamestnaniam najzanedbanejšie. Je to statické cvičenie, využíva najmä hmotnosť vlastného tela, človek sa naučí správne dýchať a správne zapájať svaly v určitých polohách. Aj pilates cvičenie má niekoľko obmien."

Čo chýba našim fitnescentrám ku „svetovosti"?

„Komplexnosť. Každé fitnescentrum by malo mať pod jednou strechou širokú škálu služieb. Posilňovňu, aerobikovú sálu, saunu, vírivku, masáže, bazén, občerstvenie. Je to však záležitosť peňazí. Aby fitnescentrá utiahli takúto veľkú prevádzku, bolo by to veľmi drahé pre ľudí. Dôležité tiež je, aby sa k profesii cvičiteľov dostávali len odborne vyškolení ľudia. Amatér totiž môže napáchať u ľudí veľké škody." FOTO - TASR

Netradičné druhy aerobiku* Medzi ojedinelé ponuky v Bratislave patrí cvičenie pre cukrovkárov. Ponúka ho fitnescentrum A Fit na Miletičovej ulici. „Jednu z prvých prezentácií sme zorganizovali v novembri. Pod názvom dianovum active sme ľuďom ponúkli súbor cvičení, ktoré sú ideálne pre ľudí chorých na cukrovku. Teraz pokračujeme v našom centre. Hodiny sú trikrát do týždňa a na cvičenie sa využívajú fitlopty. Inštruktor sa snaží o čo najindividuálnejší prístup," hovorí Lucia Medeková z fitnescentra A Fit.

* Ďalším netradičným druhom aerobiku je power joga, ktorá vychádza z hathajogy. Vybrané sú cvičenia, ktoré vyhovujú naozaj všetkým vekovým kategóriám aj bez predchádzajúcich skúseností s jogou. „Všetko prebieha v miernom tempe, zameriavame sa na rozvoj sily, pružnosti svalov a zlepšenie kĺbovej pohyblivosti," vysvetľuje Barbora Červenáková z Aerobik štúdia Wellness na Nevädzovej ulici, kde sa power joga s veľkým úspechom cvičí. „Popri telesnej rovnováhe sa zlepšuje aj tá duševná. Štíhlejší zjav sa dá získať naťahovacími cvičeniami, vďaka ktorým sa uvoľňujú body napätia, ktoré uchovávajú toxíny. Veľkým pozitívom je, že power jogou sa darí predchádzať viacerým chorobám či odstraňovať niektoré chorobné prejavy organizmu," dopĺňa Červenáková.

* Mimoriadne zaujímavý je aj kangoo aerobik. Je to hodina neprestajného skákania na špeciálnych pružinových topánkach, ktoré pripomínajú kolieskové korčule. Pri každom zatlačení nohou na zem treba vynaložiť značné úsilie, čím sa zvyšuje intenzita cvičenia. Slide je zasa založený na kĺzavom pohybe v bočnom a čelnom smere. Cvičí sa na špeciálnej podložke s návlekmi na chodidlách, ktoré umožňujú dokonalejší sklz. Ani jeden z týchto dvoch druhov sa však v Bratislave zatiaľ necvičí.

FITNESCENTRÁ Aerobik štúdio Wellness

OD Jadran, Nevädzová 6, 43 19 18 74, www.fitkowellness.szm.sk

Fitness Centrum Zdravíčko

OD Kocka, Seberíniho 14,

www.zdravickoba.sk

Aerobik štúdio Relax

Budatínska 1, 63 83 01 07,

www.studiorelax.sk

A Fit

Miletičova 44, 55 64 65 06, www.afit.sk

Aerobik klub ŠH Mladosť

Trnavská cesta 39, 0904 691 850

Camea Sport Center

Staré grunty 53, 0903 653 175, www.camea.biz

Centrum pre malých a veľkých

na viacerých miestach v meste, 0903 174 885, www.centrum-pohybu.szm.sk

Danube Neptun

Gercenova 8/F, 0905 469 604

Darifit club

na viacerých miestach v meste, 0905 343 255

Duo fit

Osuského 8, 0904 909 909, www.duofit.sk

Femina Fit Line

Panónska cesta 16, 63 53 76 65, www.feminafit.sk

Fit club M

ZŠ Podzáhradná, ZŠ Bieloruská,

0905 788 103, www.m13.sk/fitclubm

Fitness a Aerobik štúdio

Šancová 112, 50 58 22 62,

Fitness centrum Euro gym

Karpatská 2 ( budova YMCA),

52 44 40 50, http://eurobuilding.sk

Fitness centrum Fiat

Mlynské luhy 12,43 41 29 70

Golem club Aupark

Eisteinova-Aupark, 63 53 08 91, www.golemclub.sk

Just Fit

Š. Králika 3/A, 64 53 73 72,

Pohoda, športovo-relaxačné centrum

Kukučínova 38/A (za OD Slimák), 0903 400 805, 0908 743 869

Fitcentrum - Relax 2000

Sartorisova 19 (RD pri hoteli Nivy), www.relax2000.sk

Rolando - športové centrum

Na hriadkach 51, 64 77 54 00, www.rolando.sk

Romero centrum

Ovsištské námestie 1, 0908 782 253

Fitcentrum Siga

ZŠ Hlboká, Lamač

(v novej športovej hale), 0905 530 792

Fitcentrum - ŠKP Karloveský klub

Molecova ul.,

e-mail: viera.kubincova@artmedia.sk

Športový klub Koryo

ZŠ Pri kríži 11, 0905 487 356

Fitcentrum - Top aréna

Šustekova 29-31, 62 41 41 64, www.aquaparkyslovakia.sk

Herkules fitness

Tomášikova 30, 43 42 39 77

Fajn Club

Bratislavská 1/b, 65 95 69 61, www.fajn-club.sk

Fitcentrum W. M. Rača

Gelnická 34, 44 87 11 65,

www.fitcentrum.sk

Fitness Kramáre

Bárdošova 2

Fitnes a squash Centrum

Trnavského 2/b, 65 41 23 45 - 6,

Trifam Club

Hotel Panda, Grösslingová 36, 52 96 26 27, www.trifam.sk

Zora Centrum

Vajnorská 98/h, 44 46 24 04,

www.zoracentrum.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 962
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 829
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 116
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 471
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 085
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 705
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 675
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 863
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 733
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 687
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu