Autobusová stanica na Mlynských Nivách je, zdá sa, najväčším ťahákom v tendri na SAD Bratislava, do majetku ktorej pozemky so stanicou patria. Spomedzi štyroch záujemcov v súťaži o predaj 49 percent akcií bratislavského dopravcu sa totiž objavili tri finančno-realitné skupiny.
„Víťaz výberového konania bude známy po jeho schválení vládou. Z časového hľadiska nie je v súčasnom štádiu rozhodovacieho procesu možné určiť konkrétny termín," odpovedala Dagmar Hlavatá z kancelárie ministra hospodárstva na otázku, kedy bude súťaž ukončená.
Aj napriek snahe ministerstva hospodárstva mená záujemcov nezverejňovať (obálky s ponukami podľa tlačového oddelenia ministerstva vraj otvorené ešte neboli), konkrétni účastníci tendra boli známi. A časť z nich sa netají, že v tendri nejde len o dopravu.
Ani doprava v SAD Bratislava nie je nezaujímavá. V minulom roku skončil bratislavský dopravca so ziskom okolo 30 miliónov korún.
1. garantovaná
„Problematika privatizácie SAD má dve stránky - dopravnú a realitnú," potvrdil Ján Zach, hovorca 1. garantovanej, ktorá je jedným z účastníkov tendra.
Podľa odborníkov na reality budova a jej umiestnenie na Mlynských nivách je viac ako lukratívna. Pre investorov ideálne využitie získa vtedy, ak sa stanica presunie pod zem a na povrchu sa vybuduje obchodný komplex, doplnený prípadne o administratívu. Pričom náklady do nehnuteľnosti budú neporovnateľne vyššie než nákup nových autobusov v rámci SAD.
„Našou doménou je práve oblasť realitná. Dopravnú časť projektu budeme riešiť v spolupráci s odborníkmi z tohto odvetvia z pozície investora," hovorí Zach. Aktivity 1. garantovanej siahajú do viacerých projektov a nehnuteľností, ako sú poisťovňa Kontinuita či Štúdio Koliba. Je aj majiteľom časti Kollárovho námestia.
HB Reavis Group
Ďalším účastníkom tendra je spoločnosť HB Reavis Group, do súťaže sa prihlásila spolu s dopravnou spoločnosťou ČSAD Brno. HB Reavis v Bratislave zrealizovala administratívny komplex Bratislava Business Center I - IV, nákupno-zábavné centrum Aupark, nový administratívny projekt Apollo Business Center. „Hlavnou činnosťou našej spoločnosti je development nehnuteľností, preto sa bude zameriavať na efektívne využitie nehnuteľnosti v majetku SAD Bratislava. Skupina ČSAD Brno ako účastník integrovaného dopravného systému v Juhomoravskom kraji sa môže stať jedným z garantov riešenia verejného dopravného systému," potvrdil finančný riaditeľ HB Reavis Group Ivan Valent.
Avera, J&T Finance Group
Tretí záujemca, spoločnosť Avera je klientskou spoločnosťou skupiny J&T Finance Group. Jej partnerom pre tento projekt je ČSAD Havířov. Hovorca J&T Finance Group Maroš Sýkora povedal: „Na rozdiel od našej konkurencie, ktorá sa usiluje o kúpu SAD pre pozemok pod autobusovou stanicou, našou prioritou je rozvoj dopravy. ČSAD Havířov prináša skúsenosti v doprave a J&T zase skúsenosti s reštrukturalizáciou, vedením obchodných spoločností a s logistikou (napríklad priemyselný park v Devínskej Novej Vsi)."
Skupina J&T poskytuje spoločnosti Avera know-how v oblasti reštrukturalizácie spoločnosti, logistiky a nehnuteľností. Zároveň poskytne v prípade úspechu v tendri aj časť finančných zdrojov.
Blaguss
Posledným záujemocom v tendri je rakúska dopravná spoločnosť Blaguss. Ako povedal jeden z jej spoločníkov Robert Blaguss, spoločnosť má skúsenosti s budovaním dopravných regionálnych systémov v Rakúsku. Orientuje sa na dopravu v rámci celej Európy v oblasti mestskej, medzimestskej osobnej a pravidelnej vnútroštátnej a medzištátnej autobusovej dopravy, ale aj nákladnej zmluvnej prepravy a cestovného ruchu.
Čo plánujú investori so stanicou
Avera - Zmena interiéru stanice na moderné polyfunkčné centrum. Predpokladá zriadenie maloobchodnej predajne potravín, bankovej pobočky, ponechanie pošty.
Blaguss - Zmena autobusovej stanice Mlynské nivy na moderný areál v spolupráci s niektorou slovenskou firmou.
HB Reavis Group - Podľa investora autobusová stanica v súčasnosti už nespĺňa parametre modernej stanice európskeho typu a zároveň nedochádza k adekvátnemu využitiu pozemkov v užšom centre mesta. Na tom istom mieste plánuje vybudovať novú stanicu 21. storočia.
1. garantovaná - Uvažuje o možnosti presunúť dopravné prvky pod úroveň terénu a existujúci nadúrovňový priestor obohatiť o nové obchodné centrum. (dro)
SAD Bratislava
Počet zamestnancov: 785
Počet autobusov: 292 (z toho 21 na plyn. pohon)
Počet prímestských liniek: 44
Počet diaľkových liniek: 6
Počet medzištátnych liniek: 13
zdroj: www.eurolines.sk