SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

V kolkárňach často vznikali spory, tiekla aj krv

Športová galériaHistória kolkov siaha sedemtisíc rokov dozadu. Spočiatku to boli len hry, v ktorých sa kameňom (hádzaním a neskôr gúľaním) zasahovali vzdialené ciele. Zmeniť kameň z bojového nástroja na športový dokázali ako prví Germáni. Podľa dobových


Kolky boli spočiatku len dobrou zábavou a vyplnením voľného času. Dnes je to šport ako každý iný. Náročný na techniku, taktiku, fyzickú i psychickú kondíciu. ŠTARTFOTO - PETER POSPÍŠIL



zápisov vrhali guľaté kamene na zostavu troch, siedmich či deviatich kolkov z konských kostí alebo dreva.

Prvý hodnoverný doklad o kolkoch je v kronike mesta Rothenburg a pochádza z roku 1147. Táto hra sa rýchlo rozširovala. Veľa sa hrávalo o peniaze, vznikali spory, krvavé bitky, a tak sa kolky dostávali v mestách medzi zakázané zábavy.

Kolkárne boli súčasťou krčiem

Bratislavská kolkárska história sa začína na sklonku 19. storočia. Na verejných priestranstvách sa budovali nekryté jednodráhové kolkárne. Deviateho októbra 1872 bol založený Klub bratislavských kolkárov (Pressburger Kegel Clubb). Na prelome 19. a 20. storočia a v prvých rokoch 20. storočia nadobudla kolkárska hra komerčný charakter. Kolkárne stavali súkromníci, krčmári a výčapníci, ktorým tento druh zábavy prinášal nemalé zisky. Z takto získaných prostriedkov postupne zveľaďovali svoje priestory a malú časť financií vyčlenili pre chlapcov - stavačov kolkov. Medzi najznámejšie vtedy postavené bratislavské kolkárne patrili tie U Pohančeníka, Sulovského, Elizáka, Bošňáka, na Ahoji, na Patrónke, pod Hradom, na dnešnej Vazovovej ulici, U Slováka či na Račištorfskej ulici.

Po vojne sa z hry stáva šport

Charakter športovej hry nadobudli kolky v Bratislave a postupne na celom Slovensku po prvej svetovej vojne. Vo väčších mestách sa vytvárali skupiny nesúce názvy podnikov a firiem. V našom meste to boli napríklad Vojenský súd, Tabaková réžia či Lekári štátnej nemocnice. Tieto i ďalšie skupiny sa stretávali v Károlyiho kolkárni, kde od roku 1922 zvádzali medzi sebou neľútostné kolkárske súboje.

Po rozdelení republiky riadil kolky Slovenský amatérsky kolkársky zväz, ktorý rozbehol v roku 1944 prvú organizovanú súťaž na Slovensku - Bratislavskú ligu, v ktorej hralo 17 tímov. Víťazom sa stal Tatran Bratislava. V pravidlách, ktoré vyšli v roku 1946, sa píše aj o tom, že v kolkárňach sa zakazuje fajčiť, počas zápasu piť liehové nápoje a prikazujú sa jednotné úbory. Dlhé biele nohavice, tričko a tenisky. Výrazným úspechom bolo v roku 1962 pridelenie 5. majstrovstiev sveta Bratislave. Nová šesťdráhová kolkáreň na Pasienkoch bola svedkom zisku prvého titulu majstrov sveta pre kolkárov ČSSR.

V Bratislave sú v súčasnosti štyri kolkárne, viacero tímov, ktoré hrajú súťaže na rôznych výkonnostných úrovniach. Ak si chcete kolky vyskúšať, môžete zájsť do troch kolkární, ktoré slúžia aj verejnosti. Pravidlá pre rekreačných hráčov môžu byť veľmi jednoduché. Jedným hodom guľou zvaliť čo najviac kolkov. Každá zvalená kolka znamená bod.

MIESTO OTVORENÉ CENA INÉ KONTAKT
Kolkáreň TJ Spoje, podľa dohody 1 dráha - 300 Sk na 1 hod., šatňa 150 Sk, tenisky 45 52 08 07

Hviezdna ul. 1 celá kolkáreň (4 dráhy) 1000 Sk/h s bielou podrážkou

Kolkáreň Pasienky, podľa dohody 1 dráha - 200 Sk na 1 hod., šatne sú v cene, tenisky 44 37 21 01

Trnavská 31 každá ďalšia dráha 100 Sk naviac, s bielou podrážkou

celá kolkáreň (6 dráh) 720 Sk

Kolkáreň Inter, podľa dohody 6 dráh - 2000 Sk na 1 hod. (v cene šatne sú v cene, 53 41 35 00,
Turčianska ulica   je sauna, vírivka, spoločenská tenisky s bielou 0907 110 631
    miestnosť), 6 dráh 1200 Sk/h, 6 dráh a podrážkou, objednávky (p. Dobrucký)

spoločenská miestnosť 1600 Sk/h minimálne na 3 hod

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 357
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 151
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 954
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 151
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 702
  8. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 1 260
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 895
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 926
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 670
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 549
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu