Bratislava je nahlučnejšie mesto

K tomu, že Bratislava je najhlučnejším mestom na Slovensku, najviac prispieva cestná doprava, potom železnica a letecká doprava. Štátny zdravotný ústav naposledy meral hladiny hluku z ciest v roku 1993. Na 90 percentách meracích bodov zistil 65 decibelov.


K tomu, že je Bratislava najhlučnejšie mesto na Slovensku, najviac prispievajú ulice preplnené autami. FOTO SME - PAVOL MAJER



Potom sa hluková štúdiu robila ešte v roku 1995 počítačovým modelovaním. Z 364 úsekov 69 percent prekročilo prípustnú hladinu hluku. Hluk nepriaznivo pôsobí na zdravie človeka, hlavne na nervový systém. V poslednom čase naň najčastejšie pri veľkých dopravných stavbách upozorňujú ochranári.

Mesto však hlukovú siutáciu nemonituruje pravidelne. Zatiaľ sa sleduje len na oddelení územného plánovania magistrátu v súvislosti s novými investičnými zámermi. Výsledok sa spracúva počítačovou metodikou. V cestnej doprave sa dnes objavujú dva protichodné trendy. Jedným je stúpajúci počet áut a s ním narastanie hluku a druhým sú zvýšené nároky na výrobcov automobilov, aby znižovali hlučnosť svojich výrobkov. Nikto nevie, koľko starých škodoviek, trabantov a lád jazdí po bratislavských cestách.

Pri výpočte hluku na magistráte započítavajú koeficient súvisiaci s počtom starších jazdiacich áut zo štatistických údajov z Česka.

Najhlučnejšie ulice v Bratislave sú Staromestská, Mýtna, Štefánikova, Šancová, Krížna, Záhradnícka, Karadžičova, Dostojevského rad, Račianska, Vajnorská, Trnavská a Bajkalská, kde hluk dosahuje vyše 70 decibelov. Hygienická norma pre obytnú zónu stanovuje 50 decibelov, pri hlavnej mestskej komunikácii 60 decibelov, v staršej mestskej zástavbe 65 decibelov, v centre mesta hygienici povolili 70 decibelov.

Hluk, ktorý spôsobuje cestná premávka, zrejme nikto neodstráni, ibaže by sme všetci začali chodiť na bicykloch. Stavbou štyroch diaľničných úsekov v meste: Mierová - Senecká, v Mlynskej doline s tunelom Sitiny, diaľnica na Einsteinovej, severná tangenta a mestský most Košická, ktoré odvedú časť dopravy z centra a odľahčia hlavné ulice, sa však nič nevyrieši. „Po dokončení týchto dopravných stavieb sa hladina hluku buď trochu zníži, alebo zostane rovnaká. Na cestách sa totiž uvoľní miesto pre ďalšie autá,“ povedal Goga z oddelenia územného plánovania magistrátu.

(dro)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 523
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 430
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 939
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 541
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 534
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 493
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 297
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 195