Poslanec parlamentu Jirko Malchárek predloží pri schvaľovaní štátneho rozpočtu pozmeňovací návrh, aby na tratiach Bratislava Kúty a Bratislava Dunajská Streda v budúcom roku namiesto Železničnej spoločnosti osobnú dopravu prevádzkovala Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť. „Hlavnou výhodou tejto zmeny by bola výrazne nižšia cena, čím by sa dalo ušetriť okolo 22 miliónov korún, ktoré štát môže použiť na iné účely," uviedol Malchárek. Majoritným akcionárom BRKS je Bratislavský samosprávny kraj, ktorý vlastní 51 percent akcií. „Ak tento návrh prejde, bude to vlastne precedens," hovorí predseda dopravnej komisie kraja a predseda predstavenstva BRKS Roman Filistein. „Štát totiž od samopráv žiada, aby koordinovali vlakovú a autobusovú dopravu, ale kraj môže len schvaľovať cestovné poriadky. Schválením pozmeňovacieho návrhu by sme sa mohli reálne ujať koordinácie dopravy. Štát tým ušetrí. Okrem toho by sme mohli odfinancovať realizáciu prvej etapy bratislavskej rýchlodráhy."
V štátnom rozpočte je na výkony Železničnej spoločnosti na dotknutých tratiach určených viac ako 67 miliónov korún. Tie isté výkony na tratiach Bratislava Kúty a Bratislava Dunajská Streda však dokáže regionálna spoločnosť pre samosprávne kraje prevádzkovať za 45 miliónov. V rámci tejto sumy by regionálna spoločnosť prevádzkovala navyše denne šesť osobných vlakov na trati Bratislava Trnava a v rámci prvej etapy bratislavskej rýchlodráhy aj štyridsať vlakov denne na úseku Devínska Nová Ves Bratislava.
Podľa poslanca Malchárka je úspora 22 miliónov výsledkom racionálneho návrhu. Ušetrené peniaze by sa podľa neho mohli presunúť v rámci kapitoly rezortu dopravy na rok 2004 do položky výdavkov štátu, určených na spolufinancovanie povstupových programov Európskej únie.
Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť v súčasnosti prevádzkuje osobnú železničnú dopravu na tratiach Záhorská Ves Zohor a Zohor Bratislava.
(dro, sita)