SME

Život nadaného dieťaťa nie je rozprávka

V Európe je vraj každé piate dieťa mimoriadne nadané. Nadaní teda tvoria 20 percent populácie. Sú prínosom pre spoločnosť? Ak nie, prečo sa ich výnimočnosť vytráca? Odpoveď sme hľadali v Škole a Gymnáziu pre mimoriadne nadané deti na Teplickej ulici, ...


V Škole pre mimoriadne nadané deti na Teplickej vládne pokojná, tvorivá a rodinná atmosféra. Učiteľa na prvý pohľad v triede neobjavíte. Za katedrou pokojne môže sedieť žiak a učiteľ – v lavici. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


V Európe je vraj každé piate dieťa mimoriadne nadané. Nadaní teda tvoria 20 percent populácie. Sú prínosom pre spoločnosť? Ak nie, prečo sa ich výnimočnosť vytráca? Odpoveď sme hľadali v Škole a Gymnáziu pre mimoriadne nadané deti na Teplickej ulici, ktorá má za sebou práve desať rokov starostlivosti o ne.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ len jedna škola

Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium na Teplickej sú zatiaľ na Slovensku jediné. Je zvláštne, že nikto nepochybuje o potrebe rozvíjať mimoriadne športové alebo umelecké nadanie. Keď však ide o intelektuálne nadanie, reagujeme ľahostajne alebo s predsudkami. Pritom sa na Slovensku s vysokým intelektovým potenciálom rodí 2 až 5 percent detí. Majú vynikajúce abstraktné myslenie, vidia súvislosti, ktoré iným unikajú. Ale majú aj mnoho problémov, s ktorými si často nevedia poradiť ani rodičia či učitelia. Nezaslúžia si pomoc, prekonanie bariér?

„Nadané deti, hoci stoja na opačnom konci ako deti mentálne postihnuté, potrebujú rovnakú starostlivosť, aj keď kvalitatívne odlišnú,“ tvrdí riaditeľka Školy pre nadané deti Jolana Laznibatová. Zaradenie mimoriadne nadaných detí do primeraného kolektívu považuje za veľmi dôležité.

SkryťVypnúť reklamu

Učiteľom tykajú

Očakávali sme, že v škole plnej hyperaktívnych detí bude krik, ale opak je pravdou. Vládne v nej pokojná, tvorivá, rodinná atmosféra. Deti sa aj počas hodiny pohybujú po triede uvoľnene, ako im vyhovuje. Žiak si v pohode sedí za katedrou a učiteľ v lavici. A navyše – tykajú si. „Je to nutné, pre svoju precitlivenosť potrebujú k učiteľovi dôverný vzťah. Autority ‘neuznávajú‘, lebo ich nechápu,“ vysvetľuje Laznibatová. Berú každého ako rovnocenného partnera. „Nemôžem učiteľovi hovoriť ‘vy‘, to by museli byť dvaja,“ také je vysvetlenie nadaného matematika.

„Intelektuálne nadanie sa nedá naučiť, dá sa však rozvíjať. Aj preto sa deťom nepredkladá hotová látka, problémy musia riešiť samy. Je to neustály tréning mozgu a deťom sa to páči,“ hovorí riaditeľka.

SkryťVypnúť reklamu

Matematické úlohy riešia teda samostatne, učiteľ nemáva výklad pri tabuli. Ak príklad vyriešia – a týka sa to aj riešenia problémov na iných hodinách, pokojne sa presunú na koberec. Nachádza sa v každej triede. Sadnú si naň a skladajú z lega. Aspoň tretina hodiny sa odohráva na koberci, angličtina takmer celá. V rozvrhu je aj netypický predmet, Obohatenie. Deti si vyberú oblasť, ktorá ich najviac zaujíma a venujú jej vyučovaciu hodinu, ale aj všetok „ušetrený“ čas na ostatných hodinách. Potom svoje obohatenie prezentujú v ročníkovej práci.

Nadané dieťa

* sa rodí s vyššou hmotnosťou, často trpí na alergie a ekzémy

* skoro po narodení rozoznáva ľudí a predmety, skoro chodí, potrebuje málo spánku

* býva podráždené, precitlivené, neprispôsobivé, hyperaktívne, môže mať ľahkú mozgovú disfunkciu

* je citlivejšie a zraniteľnejšie

* má vynikajúcu pamäť, je originálne, rýchlo sa učí

* nepreberá nekriticky názory iných

* je zvedavé, všímavé, hľadá nové informácie, zaoberá sa encyklopédiami, rado pracuje s počítačom

* má veľa poznatkov z rôznych oblastí

* má výrazný rečový prejav a bohatú slovnú zásobu

* nemá rado opakovanie, pri zaujímavej práci vydrží dlho, pri nezaujímavej ani chvíľu, nudí sa

* dobre sa koncentruje, dokáže robiť i viac vecí odrazu

* radšej pracuje samo ako v kolektíve

* má špecifický zmysel pre humor a málo priateľov

Schopnosť mimoriadneho rozvoja sa v puberte vytráca, problémy môžu pretrvaváť

Máte dieťa, ktoré nedokáže obsedieť, je zvedavé, nezávislé, nevie sa prispôsobiť, vždy musí mať pravdu a nerešpektuje autority? A nielen to. Je precitlivené, hádže sa o zem, odmieta si zaväzovať šnúrky alebo hoci aj ísť na záchod, len aby bolo v opozícii? Radia vám navštíviť psychológa? Urobte to. Možno až on zistí, že IQ vášho dieťaťa presahuje hranicu 130 a dieťa je teda mimoriadne nadané.

Výnimočné deti majú v škole problémy. Pretože sú obvykle hyperaktívne, nedokážu obsedieť. Pretože majú zrýchlený intelektuálny vývin, ľahko sa učia. Nenávidia opakovanie, pre svoju vynikajúcu pamäť ho nepotrebujú. Správne odpovede vykrikujú na celú triedu, lebo nedokážu čakať na odpovede ostatných. Pod lavicou sa hrajú alebo čítajú, dokážu totiž súčasne robiť viac činností a výklad učiteľa im pritom neuniká.

Možno by sme im mohli závidieť, ale život nadaného dieťaťa ani zďaleka nepripomína rozprávku.

Veda sa mimoriadne nadanými zaoberá systematicky sto rokov. Zatiaľ konštatuje, že sa už rodia s atypickým mozgom (rozdiel je v počte podporných buniek neurónov).

Nadané deti sú naozaj „iné“. Pre svoj individualizmus a „čudácke“ správanie nemávajú veľa priateľov, nevedia sa prispôsobovať. V bežných triedach, kde je okolo tridsať žiakov, musia nutne byť problémové, pretože naozaj duševne trpia. Učitelia aj spolužiaci s nimi strácajú trpezlivosť. A oni napokon tiež niečo strácajú – svoje nadanie.

Američania už desaťročia sledujú vývin takýchto detí. Pokúšali sa preklenúť ich sklon k samotárstvu, začleniť ich do menších kolektívov rôznych detí. Hoci učitelia mali na nadané deti viac času, museli brať ohľad aj na ostatné, pomalšie. Problém „nudy“ sa neodstránil. Nadané deti ani neťahali so sebou tie „normálne“. Práve naopak, časom rezignovali, škola sa im znechutila, znenávideli učenie. Pretože ich mozog v období formovania nemal dostatočné množstvo príslušných podnetov, tiež sa „prispôsobil“ – schopnosť mimoriadneho rozvoja sa v puberte vytratila. (mi)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 187
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 348
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 467
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 958
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 374
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 362
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 174
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 396
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 695
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 714
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 782
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 925
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 393
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 701
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu