
Ťažiskovým dielom výstavy Neznáme barokové obrazy zo zbierok GMB je Navštívenie Panny Márie Franza Antona Maulbertscha. Zachytáva stretnutie Márie s Alžbetou na schodoch pred Zachariášovým domom.
FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ
vé obrazy.
„Pred siedmimi rokmi som pripravovala stálu expozíciu barokového umenia. Tu sú vystavené špičkové diela majstrov európskeho ohlasu, ale ešte vždy sa mi zdalo, že galéria má dosť kvalitných diel, ktoré by mohli byť pre verejnosť zaujímavé. Bolo ich však treba reštaurovať,“ hovorí kurátorka výstavy Želmíra Grajciarová.
Renovačné práce si vyžiadali niekoľko rokov, pre uskutočnenie výstavy však boli neodmysliteľné. A tak je prehliadka toho najlepšieho zo stredoeurópskeho maliarstva 18. storočia aj prezentáciou úlohy reštaurátora. „Toto poslanie je stále nedocenené a reštaurátorovi sa často nedostane žiadneho uznania,“ myslí si kurátorka. Preto je pod každým dielom aj meno a k dispozícii sú protokoly, ktoré dokumentujú proces rekonštrukcie diela vrátane fotografií pred zahájením a po dokončení. Dve z vystavených diel sú ešte v štádiu reštaurovania, aby mohli návštevníci porovnať rozdiely.
„Trvá dlho, kým sa z obrazu odstráni povrchová vrstva nečistôt a laku. A niekedy sa aj stane, že pod touto vrstvou objavíme nové, staršie maľby, neskôr premaľované. Tým sa proces ešte predĺži,“ komentuje Grajciarová. Podobná situácia nastala pri reštaurovaní obrazov Nanebovzatie Panny Márie od neznámeho rehoľného maliara a Zasnúbenie Svätej Kataríny. Reštaurátori náhodou odkryli latinský nápis v spodnej časti plátna a v druhom prípade postavu anjelika.
Ťažiskovým obrazom výstavy je posledná akvizícia galérie, kúpená zo súkromnej zbierky tento rok, mimoriadne kvalitná maľba Franza Antona Maulbertscha. „Bol to génius stredoeurópskeho formátu a Navštívenie Panny Márie je špičkou nielen v rámci galérie. Podobné diela sa už nekupujú každý deň, je to skôr výnimka. Veľmi sa tešíme, že dielo máme,“ zdôverila sa Grajciarová.
Výstava potrvá do 18. januára.
DOROTA KRÁKOVÁ