SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Cyklotrasy v Bratislave chýbajú, alebo sa na nich parkuje

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej ...


Cyklisti to majú v uliciach Bratislavy ťažké. Hádam najviac o tom vie cyklista-kuriér.



FOTO SME - PAVOL MAJER

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej či Štúrovej, parkujú autá, trasa z Rače na Račianske mýto je zanedbaná a neoznačená, cyklista ide po cyklotrase a občas po chodníku alebo ceste. Zo vzdialenejších mestských častí sa na bicykli ťažko dostanete do centra. Najnebezpečnejšia je cesta z Devína, je úzka, nemá takmer žiadnu krajnicu, autám sa niet kam uhnúť. Podobná situácia je napríklad pri cyklistike z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi. Nebezpečný úsek po Viedenskej ceste prerušuje aj Medzinárodnú dunajskú cestu, ktorú využívajú aj zahraniční cyklisti smerujúci z Passau do Maďarska.

Skryť Vypnúť reklamu

Peniaze len na hrádzu

Podľa slov Vladimíra Mikuša z magistrátu v meste platí rozvojový dokument o cyklistickej doprave, ktorý je zahrnutý v územnom pláne. Podľa neho sa postupuje. Keď napríklad Tesco chcelo stavať hypermarket v Lamači, muselo svoje plány trochu posunúť, pretože by stálo v ceste budúcej cykloceste. Rozvojový plán sa však ináč nerealizuje.

„Neviem o tom, že by sa v minulých rokoch z rozpočtu mesta financovala cyklistická stavba, podobný projekt nie je v pláne ani v najbližšom období. Všetko však záleží na poslancoch, čo odklepnú z tých málo peňazí, ktoré máme,“ povedal Mikuš.

Jediné, čo mesto pre rozvoj cyklodopravy v poslednom období urobilo, je, že schválilo presun zodpovednosti za hlavné cyklotrasy na STARZ a na túto činnosť mu vlani prikleplo tristotisíc. „Je to smiešna suma na to, čo treba urobiť. Zamerali sme sa na hrádzu, ale len nové značenie stálo dvestotisíc,“ hovorí námestníčka STARZ Zdenka Čemanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa riaditeľa Ľubomíra Kadnára chcú zvyšných stotisíc investovať do informačných tabúľ na hrádzi. Na budúci rok požiadali mesto o viac peňazí, ktoré by chceli prednostne použiť na cyklocestu popri Viedenskej ceste, paralelne však rokujú s petržalským úradom, aby túto cestu uzavrel pre dopravu. Prioritou by sa potom stalo prepojenie Devína s Mostom Lafranconi. Je to však projekt s perspektívou 2-3 roky.

Ľ. Kadnár je cyklista, aj do práce chodí len na dvoch kolesách a ako hovorí: „Absolvoval som cestu z Passau do Maďarska, takže viem, čo sa tam urobilo a čo by bolo treba urobiť u nás, ale neverím, že sa toho za krátky čas veľa zmení.“

Vpredu Staré Mesto

Od roku 1990 stúpa v Bratislave počet nehôd s účasťou cyklistu. Pomôcť môžu aj bezpečné cyklotrasy. Ako prvá ich začala vyznačovať Petržalka, väčšinou ide o chodníky rozdelené na časť pre peších a časť pre cyklistov. Najčerstvejšou, v auguste otvorenou cyklotrasou, je trasa spájajúca Vrakuňu s jazerom Štrkovec. V poslednom čase robí pokroky v podpore cyklistov Staré Mesto. Do konca roka sa jeho ulice zmenia na „zónu 30“, čo by malo zrovnoprávniť všetkých účastníkov dopravy. V takých zónach už netreba značiť cyklotrasy. Hviezdoslavovo námestie po dostavaní Carltonu už neotvoria pre dopravu a po Námestie Ľ. Štúra sa rozšíri pešia zóna. Po dostavbe ďalších podzemných garáží na Námestí SNP a v Tatracentre by mali pomaly miznúť autá z ulíc aj vybudovaných cyklotrás (Štúrova) a nechať priestor peším aj cyklistom.

Skryť Vypnúť reklamu

Tým však dopravu znepríjemňuje aj strach o bicykle. „Bicykel si nemáte kde nechať, napríklad do Univerzitnej knižnice je zakázané zobrať bicykel, ale vonku je len holá stena, nemáte si ho o čo zamknúť,“ hovorí člen združenia Bicyba Matúš Bakyta. Tento problém sa v Starom Meste snaží riešiť Bratislavská parkovacia služba. Zo stojanov, ktoré osadila, sa využívajú najmä tie pred Tescom a Starou tržnicou.V piatok osadila nové stojany aj pre ďalšie biele verejné bicykle.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Cyklista sa často do práce alebo do školy dostane rýchlejšie ako auto, má výhodu v zápchach. Urobili sme malý pokus. Stopli sme, ako rýchlo sa môže človek dostať z Patrónky na Račianske mýto. Zrýchlenému autobusu číslo 21 to trvalo 10 minút, počas rannej zápchy na Šancovej 20 minút. Autom mimo špičky 7 minút. Cyklista túto trasu prešiel za 10 minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 648
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 548
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 10 158
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 913
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 549
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 734
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 479
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 456
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 391
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu