Cyklotrasy v Bratislave chýbajú, alebo sa na nich parkuje

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej ...


Cyklisti to majú v uliciach Bratislavy ťažké. Hádam najviac o tom vie cyklista-kuriér.



FOTO SME - PAVOL MAJER

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej či Štúrovej, parkujú autá, trasa z Rače na Račianske mýto je zanedbaná a neoznačená, cyklista ide po cyklotrase a občas po chodníku alebo ceste. Zo vzdialenejších mestských častí sa na bicykli ťažko dostanete do centra. Najnebezpečnejšia je cesta z Devína, je úzka, nemá takmer žiadnu krajnicu, autám sa niet kam uhnúť. Podobná situácia je napríklad pri cyklistike z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi. Nebezpečný úsek po Viedenskej ceste prerušuje aj Medzinárodnú dunajskú cestu, ktorú využívajú aj zahraniční cyklisti smerujúci z Passau do Maďarska.

Peniaze len na hrádzu

Podľa slov Vladimíra Mikuša z magistrátu v meste platí rozvojový dokument o cyklistickej doprave, ktorý je zahrnutý v územnom pláne. Podľa neho sa postupuje. Keď napríklad Tesco chcelo stavať hypermarket v Lamači, muselo svoje plány trochu posunúť, pretože by stálo v ceste budúcej cykloceste. Rozvojový plán sa však ináč nerealizuje.

„Neviem o tom, že by sa v minulých rokoch z rozpočtu mesta financovala cyklistická stavba, podobný projekt nie je v pláne ani v najbližšom období. Všetko však záleží na poslancoch, čo odklepnú z tých málo peňazí, ktoré máme,“ povedal Mikuš.

Jediné, čo mesto pre rozvoj cyklodopravy v poslednom období urobilo, je, že schválilo presun zodpovednosti za hlavné cyklotrasy na STARZ a na túto činnosť mu vlani prikleplo tristotisíc. „Je to smiešna suma na to, čo treba urobiť. Zamerali sme sa na hrádzu, ale len nové značenie stálo dvestotisíc,“ hovorí námestníčka STARZ Zdenka Čemanová.

Podľa riaditeľa Ľubomíra Kadnára chcú zvyšných stotisíc investovať do informačných tabúľ na hrádzi. Na budúci rok požiadali mesto o viac peňazí, ktoré by chceli prednostne použiť na cyklocestu popri Viedenskej ceste, paralelne však rokujú s petržalským úradom, aby túto cestu uzavrel pre dopravu. Prioritou by sa potom stalo prepojenie Devína s Mostom Lafranconi. Je to však projekt s perspektívou 2-3 roky.

Ľ. Kadnár je cyklista, aj do práce chodí len na dvoch kolesách a ako hovorí: „Absolvoval som cestu z Passau do Maďarska, takže viem, čo sa tam urobilo a čo by bolo treba urobiť u nás, ale neverím, že sa toho za krátky čas veľa zmení.“

Vpredu Staré Mesto

Od roku 1990 stúpa v Bratislave počet nehôd s účasťou cyklistu. Pomôcť môžu aj bezpečné cyklotrasy. Ako prvá ich začala vyznačovať Petržalka, väčšinou ide o chodníky rozdelené na časť pre peších a časť pre cyklistov. Najčerstvejšou, v auguste otvorenou cyklotrasou, je trasa spájajúca Vrakuňu s jazerom Štrkovec. V poslednom čase robí pokroky v podpore cyklistov Staré Mesto. Do konca roka sa jeho ulice zmenia na „zónu 30“, čo by malo zrovnoprávniť všetkých účastníkov dopravy. V takých zónach už netreba značiť cyklotrasy. Hviezdoslavovo námestie po dostavaní Carltonu už neotvoria pre dopravu a po Námestie Ľ. Štúra sa rozšíri pešia zóna. Po dostavbe ďalších podzemných garáží na Námestí SNP a v Tatracentre by mali pomaly miznúť autá z ulíc aj vybudovaných cyklotrás (Štúrova) a nechať priestor peším aj cyklistom.

Tým však dopravu znepríjemňuje aj strach o bicykle. „Bicykel si nemáte kde nechať, napríklad do Univerzitnej knižnice je zakázané zobrať bicykel, ale vonku je len holá stena, nemáte si ho o čo zamknúť,“ hovorí člen združenia Bicyba Matúš Bakyta. Tento problém sa v Starom Meste snaží riešiť Bratislavská parkovacia služba. Zo stojanov, ktoré osadila, sa využívajú najmä tie pred Tescom a Starou tržnicou.V piatok osadila nové stojany aj pre ďalšie biele verejné bicykle.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Cyklista sa často do práce alebo do školy dostane rýchlejšie ako auto, má výhodu v zápchach. Urobili sme malý pokus. Stopli sme, ako rýchlo sa môže človek dostať z Patrónky na Račianske mýto. Zrýchlenému autobusu číslo 21 to trvalo 10 minút, počas rannej zápchy na Šancovej 20 minút. Autom mimo špičky 7 minút. Cyklista túto trasu prešiel za 10 minút.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 372
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 518
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 931
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 634
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 487
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 378
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 303
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 263
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134