SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Cyklotrasy v Bratislave chýbajú, alebo sa na nich parkuje

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej ...


Cyklisti to majú v uliciach Bratislavy ťažké. Hádam najviac o tom vie cyklista-kuriér.



FOTO SME - PAVOL MAJER

Deň bez áut mal upozorniť obyvateľov, že existujú aj iné možnosti dopravy, ako auto – napríklad bicykel. V Bratislave majú však cyklisti ťažký život. Žiadna cyklistická trať nie je kompletná. Na kedysi vyznačených cyklotrasách, napríklad na Páričkovej či Štúrovej, parkujú autá, trasa z Rače na Račianske mýto je zanedbaná a neoznačená, cyklista ide po cyklotrase a občas po chodníku alebo ceste. Zo vzdialenejších mestských častí sa na bicykli ťažko dostanete do centra. Najnebezpečnejšia je cesta z Devína, je úzka, nemá takmer žiadnu krajnicu, autám sa niet kam uhnúť. Podobná situácia je napríklad pri cyklistike z Dúbravky do Devínskej Novej Vsi. Nebezpečný úsek po Viedenskej ceste prerušuje aj Medzinárodnú dunajskú cestu, ktorú využívajú aj zahraniční cyklisti smerujúci z Passau do Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze len na hrádzu

Podľa slov Vladimíra Mikuša z magistrátu v meste platí rozvojový dokument o cyklistickej doprave, ktorý je zahrnutý v územnom pláne. Podľa neho sa postupuje. Keď napríklad Tesco chcelo stavať hypermarket v Lamači, muselo svoje plány trochu posunúť, pretože by stálo v ceste budúcej cykloceste. Rozvojový plán sa však ináč nerealizuje.

„Neviem o tom, že by sa v minulých rokoch z rozpočtu mesta financovala cyklistická stavba, podobný projekt nie je v pláne ani v najbližšom období. Všetko však záleží na poslancoch, čo odklepnú z tých málo peňazí, ktoré máme,“ povedal Mikuš.

Jediné, čo mesto pre rozvoj cyklodopravy v poslednom období urobilo, je, že schválilo presun zodpovednosti za hlavné cyklotrasy na STARZ a na túto činnosť mu vlani prikleplo tristotisíc. „Je to smiešna suma na to, čo treba urobiť. Zamerali sme sa na hrádzu, ale len nové značenie stálo dvestotisíc,“ hovorí námestníčka STARZ Zdenka Čemanová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa Ľubomíra Kadnára chcú zvyšných stotisíc investovať do informačných tabúľ na hrádzi. Na budúci rok požiadali mesto o viac peňazí, ktoré by chceli prednostne použiť na cyklocestu popri Viedenskej ceste, paralelne však rokujú s petržalským úradom, aby túto cestu uzavrel pre dopravu. Prioritou by sa potom stalo prepojenie Devína s Mostom Lafranconi. Je to však projekt s perspektívou 2-3 roky.

Ľ. Kadnár je cyklista, aj do práce chodí len na dvoch kolesách a ako hovorí: „Absolvoval som cestu z Passau do Maďarska, takže viem, čo sa tam urobilo a čo by bolo treba urobiť u nás, ale neverím, že sa toho za krátky čas veľa zmení.“

Vpredu Staré Mesto

Od roku 1990 stúpa v Bratislave počet nehôd s účasťou cyklistu. Pomôcť môžu aj bezpečné cyklotrasy. Ako prvá ich začala vyznačovať Petržalka, väčšinou ide o chodníky rozdelené na časť pre peších a časť pre cyklistov. Najčerstvejšou, v auguste otvorenou cyklotrasou, je trasa spájajúca Vrakuňu s jazerom Štrkovec. V poslednom čase robí pokroky v podpore cyklistov Staré Mesto. Do konca roka sa jeho ulice zmenia na „zónu 30“, čo by malo zrovnoprávniť všetkých účastníkov dopravy. V takých zónach už netreba značiť cyklotrasy. Hviezdoslavovo námestie po dostavaní Carltonu už neotvoria pre dopravu a po Námestie Ľ. Štúra sa rozšíri pešia zóna. Po dostavbe ďalších podzemných garáží na Námestí SNP a v Tatracentre by mali pomaly miznúť autá z ulíc aj vybudovaných cyklotrás (Štúrova) a nechať priestor peším aj cyklistom.

SkryťVypnúť reklamu

Tým však dopravu znepríjemňuje aj strach o bicykle. „Bicykel si nemáte kde nechať, napríklad do Univerzitnej knižnice je zakázané zobrať bicykel, ale vonku je len holá stena, nemáte si ho o čo zamknúť,“ hovorí člen združenia Bicyba Matúš Bakyta. Tento problém sa v Starom Meste snaží riešiť Bratislavská parkovacia služba. Zo stojanov, ktoré osadila, sa využívajú najmä tie pred Tescom a Starou tržnicou.V piatok osadila nové stojany aj pre ďalšie biele verejné bicykle.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

Cyklista sa často do práce alebo do školy dostane rýchlejšie ako auto, má výhodu v zápchach. Urobili sme malý pokus. Stopli sme, ako rýchlo sa môže človek dostať z Patrónky na Račianske mýto. Zrýchlenému autobusu číslo 21 to trvalo 10 minút, počas rannej zápchy na Šancovej 20 minút. Autom mimo špičky 7 minút. Cyklista túto trasu prešiel za 10 minút.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 29 054
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 699
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 712
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 731
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 4 772
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 4 291
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 673
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 593
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 378
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 984
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 942
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 794
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 769
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 659
  8. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 537
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu