SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Ochranári sú proti autám, Rakúšania plánujú kamióny

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré .

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré je zaradené medzi mokrade medzinárodného významu a je na zozname potenciálnych území NATURA 2000. Tie sú chránené európskym spoločenstvom,“ píše sa v stanovisku ochranárov.

Podľa nich projekt predpokladá rozšírenie a začlenenie mosta spolu s prístupovou cestou do tzv. nultého okruhu Bratislavy. Mal by byť diaľničného typu. „Takéto riešenie presadzuje najmä zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v spolupráci s vládnymi inštitúciami Dolného Rakúska,“ tvrdia. Predseda dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein však hovorí, že kraj diaľnicu nepreferuje. „Na sever od Bratislavy potrebujeme cestné prepojenie s Rakúskom, nepredpokladáme však, že to bude diaľnica. Ani na rakúskej strane diaľnica nie je. Typ spomínanej komunikácie závisí od koncepcie nultého okruhu. To bude ešte predmetom politických rokovaní. V súčasnosti sa hľadajú zdroje len na stavbu mosta,“ reaguje Filistein. Zmluvu o spolupráci oboch krajín, ktorá zahŕňa aj prepojenie k Marcheggu, podpísali okrem krajov aj najvyšší štátni predstavitelia.

Skryť Vypnúť reklamu

V Devínskej Novej Vsi dnes stojí železničný most, ktorého druhá koľaj nikdy nebola dokončená. Rakúska strana má záujem o dokončenie mosta a vybudovanie prístupovej cesty priamo k Volswagenu. Jej záujem súvisí s výstavbou priemyselného parku v Marcheggu. Plánuje, že tadiaľto budú chodiť kamióny priamo do závodu v Devínskej Novej Vsi. „S kamiónovou dopravou nesúhlasilo mesto ani kraj,“ informoval ešte Filistein. Kraj pre čo najmenší zásah do prírody naplánoval trasovanie cesty v násype železničnej trate. Pre nákladnú dopravu odporúča spojenie železnicou. Zámeru cestného prepojenia s Rakúskom sa však vzdať nechce.

O tom, aká doprava pôjde cez toto prírodné územie, rozhodne budúci majiteľ cesty. Ak to bude cesta druhej triedy, môže ním byť kraj alebo mesto. V prípade prvej triedy a rýchlostných komunikácií bude majiteľom štát.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochranári od vlády žiadajú vypracovať štúdiu, ktorá navrhne najvhodnejšie dopravné spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom. „Až potom by sa malo pristúpiť k realizácii konkrétnych projektov a hodnoteniu ich dopadu na životné prostredie v rámci EIA,“ hovorí Tatiana Šutiaková zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku.

Bratislavský kraj bude ďalej iniciovať stretnutie s ochranármi. Výsledkom by malo byť dohodnuté kompromisné riešenie.

INGRID DROZDÍKOVÁ

Milan Janák z inštitútu pre aplikovanú ekológiu Daphne o území informuje: „Niva Moravy predstavuje jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe. Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska prirodzenej ochrany pred povodňami a znižovania znečistenia vôd. Hoci časti územia premenené na ornú pôdu stratili mnohé zo svojich prírodných hodnôt, majú stále vysoký potenciál na obnovu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 629
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 485
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 122
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 682
  5. Po Slovensku na motorke 6 770
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 371
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 917
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 792
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 588
  10. Crème de la crème po slovensky 3 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu