Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré je zaradené medzi mokrade medzinárodného významu a je na zozname potenciálnych území NATURA 2000. Tie sú chránené európskym spoločenstvom,“ píše sa v stanovisku ochranárov.
Podľa nich projekt predpokladá rozšírenie a začlenenie mosta spolu s prístupovou cestou do tzv. nultého okruhu Bratislavy. Mal by byť diaľničného typu. „Takéto riešenie presadzuje najmä zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v spolupráci s vládnymi inštitúciami Dolného Rakúska,“ tvrdia. Predseda dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein však hovorí, že kraj diaľnicu nepreferuje. „Na sever od Bratislavy potrebujeme cestné prepojenie s Rakúskom, nepredpokladáme však, že to bude diaľnica. Ani na rakúskej strane diaľnica nie je. Typ spomínanej komunikácie závisí od koncepcie nultého okruhu. To bude ešte predmetom politických rokovaní. V súčasnosti sa hľadajú zdroje len na stavbu mosta,“ reaguje Filistein. Zmluvu o spolupráci oboch krajín, ktorá zahŕňa aj prepojenie k Marcheggu, podpísali okrem krajov aj najvyšší štátni predstavitelia.
V Devínskej Novej Vsi dnes stojí železničný most, ktorého druhá koľaj nikdy nebola dokončená. Rakúska strana má záujem o dokončenie mosta a vybudovanie prístupovej cesty priamo k Volswagenu. Jej záujem súvisí s výstavbou priemyselného parku v Marcheggu. Plánuje, že tadiaľto budú chodiť kamióny priamo do závodu v Devínskej Novej Vsi. „S kamiónovou dopravou nesúhlasilo mesto ani kraj,“ informoval ešte Filistein. Kraj pre čo najmenší zásah do prírody naplánoval trasovanie cesty v násype železničnej trate. Pre nákladnú dopravu odporúča spojenie železnicou. Zámeru cestného prepojenia s Rakúskom sa však vzdať nechce.
O tom, aká doprava pôjde cez toto prírodné územie, rozhodne budúci majiteľ cesty. Ak to bude cesta druhej triedy, môže ním byť kraj alebo mesto. V prípade prvej triedy a rýchlostných komunikácií bude majiteľom štát.
Ochranári od vlády žiadajú vypracovať štúdiu, ktorá navrhne najvhodnejšie dopravné spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom. „Až potom by sa malo pristúpiť k realizácii konkrétnych projektov a hodnoteniu ich dopadu na životné prostredie v rámci EIA,“ hovorí Tatiana Šutiaková zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku.
Bratislavský kraj bude ďalej iniciovať stretnutie s ochranármi. Výsledkom by malo byť dohodnuté kompromisné riešenie.
INGRID DROZDÍKOVÁ
Milan Janák z inštitútu pre aplikovanú ekológiu Daphne o území informuje: „Niva Moravy predstavuje jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe. Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska prirodzenej ochrany pred povodňami a znižovania znečistenia vôd. Hoci časti územia premenené na ornú pôdu stratili mnohé zo svojich prírodných hodnôt, majú stále vysoký potenciál na obnovu.“