SME

Ochranári sú proti autám, Rakúšania plánujú kamióny

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré .

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré je zaradené medzi mokrade medzinárodného významu a je na zozname potenciálnych území NATURA 2000. Tie sú chránené európskym spoločenstvom,“ píše sa v stanovisku ochranárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa nich projekt predpokladá rozšírenie a začlenenie mosta spolu s prístupovou cestou do tzv. nultého okruhu Bratislavy. Mal by byť diaľničného typu. „Takéto riešenie presadzuje najmä zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v spolupráci s vládnymi inštitúciami Dolného Rakúska,“ tvrdia. Predseda dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein však hovorí, že kraj diaľnicu nepreferuje. „Na sever od Bratislavy potrebujeme cestné prepojenie s Rakúskom, nepredpokladáme však, že to bude diaľnica. Ani na rakúskej strane diaľnica nie je. Typ spomínanej komunikácie závisí od koncepcie nultého okruhu. To bude ešte predmetom politických rokovaní. V súčasnosti sa hľadajú zdroje len na stavbu mosta,“ reaguje Filistein. Zmluvu o spolupráci oboch krajín, ktorá zahŕňa aj prepojenie k Marcheggu, podpísali okrem krajov aj najvyšší štátni predstavitelia.

SkryťVypnúť reklamu

V Devínskej Novej Vsi dnes stojí železničný most, ktorého druhá koľaj nikdy nebola dokončená. Rakúska strana má záujem o dokončenie mosta a vybudovanie prístupovej cesty priamo k Volswagenu. Jej záujem súvisí s výstavbou priemyselného parku v Marcheggu. Plánuje, že tadiaľto budú chodiť kamióny priamo do závodu v Devínskej Novej Vsi. „S kamiónovou dopravou nesúhlasilo mesto ani kraj,“ informoval ešte Filistein. Kraj pre čo najmenší zásah do prírody naplánoval trasovanie cesty v násype železničnej trate. Pre nákladnú dopravu odporúča spojenie železnicou. Zámeru cestného prepojenia s Rakúskom sa však vzdať nechce.

O tom, aká doprava pôjde cez toto prírodné územie, rozhodne budúci majiteľ cesty. Ak to bude cesta druhej triedy, môže ním byť kraj alebo mesto. V prípade prvej triedy a rýchlostných komunikácií bude majiteľom štát.

SkryťVypnúť reklamu

Ochranári od vlády žiadajú vypracovať štúdiu, ktorá navrhne najvhodnejšie dopravné spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom. „Až potom by sa malo pristúpiť k realizácii konkrétnych projektov a hodnoteniu ich dopadu na životné prostredie v rámci EIA,“ hovorí Tatiana Šutiaková zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku.

Bratislavský kraj bude ďalej iniciovať stretnutie s ochranármi. Výsledkom by malo byť dohodnuté kompromisné riešenie.

INGRID DROZDÍKOVÁ

Milan Janák z inštitútu pre aplikovanú ekológiu Daphne o území informuje: „Niva Moravy predstavuje jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe. Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska prirodzenej ochrany pred povodňami a znižovania znečistenia vôd. Hoci časti územia premenené na ornú pôdu stratili mnohé zo svojich prírodných hodnôt, majú stále vysoký potenciál na obnovu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  4. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  5. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  6. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  7. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  1. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  2. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  8. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 10 553
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 6 745
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 610
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 115
  5. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 876
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 3 631
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 546
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 461
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 16 979
  2. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 14 701
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 797
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 778
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 555
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 6 131
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 995
  8. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 5 436
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  2. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  3. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  4. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  5. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  6. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  7. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  8. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
SkryťZatvoriť reklamu