SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Ochranári sú proti autám, Rakúšania plánujú kamióny

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré .

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré je zaradené medzi mokrade medzinárodného významu a je na zozname potenciálnych území NATURA 2000. Tie sú chránené európskym spoločenstvom,“ píše sa v stanovisku ochranárov.

Podľa nich projekt predpokladá rozšírenie a začlenenie mosta spolu s prístupovou cestou do tzv. nultého okruhu Bratislavy. Mal by byť diaľničného typu. „Takéto riešenie presadzuje najmä zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v spolupráci s vládnymi inštitúciami Dolného Rakúska,“ tvrdia. Predseda dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein však hovorí, že kraj diaľnicu nepreferuje. „Na sever od Bratislavy potrebujeme cestné prepojenie s Rakúskom, nepredpokladáme však, že to bude diaľnica. Ani na rakúskej strane diaľnica nie je. Typ spomínanej komunikácie závisí od koncepcie nultého okruhu. To bude ešte predmetom politických rokovaní. V súčasnosti sa hľadajú zdroje len na stavbu mosta,“ reaguje Filistein. Zmluvu o spolupráci oboch krajín, ktorá zahŕňa aj prepojenie k Marcheggu, podpísali okrem krajov aj najvyšší štátni predstavitelia.

SkryťVypnúť reklamu

V Devínskej Novej Vsi dnes stojí železničný most, ktorého druhá koľaj nikdy nebola dokončená. Rakúska strana má záujem o dokončenie mosta a vybudovanie prístupovej cesty priamo k Volswagenu. Jej záujem súvisí s výstavbou priemyselného parku v Marcheggu. Plánuje, že tadiaľto budú chodiť kamióny priamo do závodu v Devínskej Novej Vsi. „S kamiónovou dopravou nesúhlasilo mesto ani kraj,“ informoval ešte Filistein. Kraj pre čo najmenší zásah do prírody naplánoval trasovanie cesty v násype železničnej trate. Pre nákladnú dopravu odporúča spojenie železnicou. Zámeru cestného prepojenia s Rakúskom sa však vzdať nechce.

O tom, aká doprava pôjde cez toto prírodné územie, rozhodne budúci majiteľ cesty. Ak to bude cesta druhej triedy, môže ním byť kraj alebo mesto. V prípade prvej triedy a rýchlostných komunikácií bude majiteľom štát.

SkryťVypnúť reklamu

Ochranári od vlády žiadajú vypracovať štúdiu, ktorá navrhne najvhodnejšie dopravné spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom. „Až potom by sa malo pristúpiť k realizácii konkrétnych projektov a hodnoteniu ich dopadu na životné prostredie v rámci EIA,“ hovorí Tatiana Šutiaková zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku.

Bratislavský kraj bude ďalej iniciovať stretnutie s ochranármi. Výsledkom by malo byť dohodnuté kompromisné riešenie.

INGRID DROZDÍKOVÁ

Milan Janák z inštitútu pre aplikovanú ekológiu Daphne o území informuje: „Niva Moravy predstavuje jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe. Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska prirodzenej ochrany pred povodňami a znižovania znečistenia vôd. Hoci časti územia premenené na ornú pôdu stratili mnohé zo svojich prírodných hodnôt, majú stále vysoký potenciál na obnovu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 258
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 259
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 6 245
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 957
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 808
  6. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 3 737
  7. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 717
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 686
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 8 692
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 100
  3. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 024
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 738
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 246
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 819
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 816
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 765
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu