SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Ochranári sú proti autám, Rakúšania plánujú kamióny

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré .

Environmentálne mimovládne organizácie sú znepokojené prípravou projektu mosta Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorý sa zo zámeru lávky pre cyklistov zmenil na cestný most pre autá. „Projekt predstavuje vážne ohrozenie unikátneho územia nivy Moravy, ktoré je zaradené medzi mokrade medzinárodného významu a je na zozname potenciálnych území NATURA 2000. Tie sú chránené európskym spoločenstvom,“ píše sa v stanovisku ochranárov.

Podľa nich projekt predpokladá rozšírenie a začlenenie mosta spolu s prístupovou cestou do tzv. nultého okruhu Bratislavy. Mal by byť diaľničného typu. „Takéto riešenie presadzuje najmä zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v spolupráci s vládnymi inštitúciami Dolného Rakúska,“ tvrdia. Predseda dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein však hovorí, že kraj diaľnicu nepreferuje. „Na sever od Bratislavy potrebujeme cestné prepojenie s Rakúskom, nepredpokladáme však, že to bude diaľnica. Ani na rakúskej strane diaľnica nie je. Typ spomínanej komunikácie závisí od koncepcie nultého okruhu. To bude ešte predmetom politických rokovaní. V súčasnosti sa hľadajú zdroje len na stavbu mosta,“ reaguje Filistein. Zmluvu o spolupráci oboch krajín, ktorá zahŕňa aj prepojenie k Marcheggu, podpísali okrem krajov aj najvyšší štátni predstavitelia.

Skryť Vypnúť reklamu

V Devínskej Novej Vsi dnes stojí železničný most, ktorého druhá koľaj nikdy nebola dokončená. Rakúska strana má záujem o dokončenie mosta a vybudovanie prístupovej cesty priamo k Volswagenu. Jej záujem súvisí s výstavbou priemyselného parku v Marcheggu. Plánuje, že tadiaľto budú chodiť kamióny priamo do závodu v Devínskej Novej Vsi. „S kamiónovou dopravou nesúhlasilo mesto ani kraj,“ informoval ešte Filistein. Kraj pre čo najmenší zásah do prírody naplánoval trasovanie cesty v násype železničnej trate. Pre nákladnú dopravu odporúča spojenie železnicou. Zámeru cestného prepojenia s Rakúskom sa však vzdať nechce.

O tom, aká doprava pôjde cez toto prírodné územie, rozhodne budúci majiteľ cesty. Ak to bude cesta druhej triedy, môže ním byť kraj alebo mesto. V prípade prvej triedy a rýchlostných komunikácií bude majiteľom štát.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochranári od vlády žiadajú vypracovať štúdiu, ktorá navrhne najvhodnejšie dopravné spojenia medzi Slovenskom a Rakúskom. „Až potom by sa malo pristúpiť k realizácii konkrétnych projektov a hodnoteniu ich dopadu na životné prostredie v rámci EIA,“ hovorí Tatiana Šutiaková zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku.

Bratislavský kraj bude ďalej iniciovať stretnutie s ochranármi. Výsledkom by malo byť dohodnuté kompromisné riešenie.

INGRID DROZDÍKOVÁ

Milan Janák z inštitútu pre aplikovanú ekológiu Daphne o území informuje: „Niva Moravy predstavuje jedno z najzachovanejších záplavových území riek v strednej Európe. Okrem prírodných hodnôt má územie veľký význam z hľadiska prirodzenej ochrany pred povodňami a znižovania znečistenia vôd. Hoci časti územia premenené na ornú pôdu stratili mnohé zo svojich prírodných hodnôt, majú stále vysoký potenciál na obnovu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  5. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  8. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 25 525
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 18 379
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 428
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 931
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 789
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 579
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 352
  8. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 193
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 132
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 027
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu