Kritickí aj laickí diváci sa zišli v piatok na otváracom koncerte siedmeho ročníka festivalu súčasnej hudby Melos-Étos. Jeho prioritou nie sú preplnené sály. Skladateľ Vladimír Bokes, prítomný v publiku, bol spokojný s účasťou: „Keď na takýto koncert ...
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Kritickí aj laickí diváci sa zišli v piatok na otváracom koncerte siedmeho ročníka festivalu súčasnej hudby Melos-Étos. Jeho prioritou nie sú preplnené sály. Skladateľ Vladimír Bokes, prítomný v publiku, bol spokojný s účasťou: „Keď na takýto koncert príde 150 ľudí, na naše pomery to stačí. Treba si uvedomiť, že centrá kultúry sú inde, v mestách, ktoré sú desaťkrát, päťkrát väčšie ako Bratislava.“
Na programe boli symfónie od Vladimíra Bokesa a Witolda Lutoslawského v podaní orchestra Slovenskej filharmónie a „nesymfonická“ Sinfonia Luciana Beria pod taktovkou maďarského dirigenta Zsolta Nagya.
Bokesova Symfónia č. 6 mala svetovú premiéru. Medzi divákmi po jej uvedení rezonovali slová „pekná, lyrická“. Podľa Bokesa súčasná hudba nie je len pre náročného diváka a vyššiu spoločnosť: „Táto hudba má dôležitú funkciu lakmusového papierika, ktorý ponoríme do spoločnosti. Ak spoločnosť odmieta súčasné umenie, znamená to, že je v kríze.“ Nestotožnil sa ani s názorom, že súčasnej hudbe chýbajú ľúbivé melódie: „Aj Mozart a Beethoven boli vo svojej dobe nemelodickí. Faktor času hrá svoje. Možno ľudia roku 2300 budú túto hudbu počúvať ako melodickú a krásnu.“
Veľký potlesk zožal zlatý klinec programu – osemčlenný anglický spevácky zbor Synergy Vocals. Predviedol vyčerpávajúci francúzsko-anglický polospievaný výkon v Sinfonii Luciana Beria. Speváci po sebe v pravidelných intervaloch pokrikovali „prestaňte!“ a súčasťou textu bolo aj poďakovanie dirigentovi a odkaz na Bokesovu symfóniu. ELA NAHÁLKOVÁ