SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Ovládanie auta je už dnes samozrejmosťou

Vhodným obdobím na absolvovanie vodičského kurzu môže byť zima, pretože autoškoly ponúkajú rôzne akciové zľavy. V Bratislave existuje veľké množstvo autoškôl. Ako sa medzi nimi orientovať?


FOTO SME – PAVOL MAJER

Absolvovať vodičský kurz možno už v priebehu niekoľkých týždňov. Autoškoly sa ochotne prispôsobujú časovým podmienkam zákazníka.

Výber firmy by mal do istej miery zohľadňovať vzdialenosť od bydliska alebo zamestnania záujemcu.

Za špeciálne vyučovanie, keď sa učiteľ venuje iba jednému študentovi, sú príplatky.

Samozrejme, nie je na škodu vopred sa oboznámiť s podmienkami výučby u daného lektora. Každý inštruktor má za sebou špeciálny výcvik spojený s psychologickými testmi.

Ceny kurzov sú rôzne, v súčasnosti sa pohybujú od 7- do 16-tisíc. Závisí to aj od typu kurzu. Vyššia cena spravidla predstavuje aj viacej praktickej výučby v premávke.

Veľký rozdiel medzi cenami môžu spôsobovať značky používaných áut. Za primeraný poplatok sa dá jazdiť na luxusnejšom vozidle. Vek vozidiel v autoškole vyplýva zo zákona - auto nesmie mať viac ako šesť rokov. Každá autoškola musí mať v ponuke aj vlastný trenažér.

Pravidlom býva, že autoškoly sídliace mimo centra mávajú kurzy lacnejšie. Dnes sa dá suma za kurz splácať postupne - no nie vždy bez niekoľkopercentného navýšenia.

Na výber sú rýchlokurzy, kde absolvovanie teoretickej časti trvá štyri týždne, pri normálnom kurze sú to tri mesiace. Semináre sa otvárajú priebežne viackrát do mesiaca.

Ak si záujemca neskôr plánuje vodičské oprávnenie rozšíriť, z časového i finančného hľadiska je jednoduchšie absolvovať školenie naraz.

K vyplnenej prihláške donesie klient osvedčenie o lekárskej prehliadke. Tlačivo sa dá stiahnuť z väčšiny internetových stránok autoškôl a potvrdiť u všeobecného praktického (obvodného) lekára. Do rozšíreného kurzu treba mať aj výpis z evidenčnej karty vodiča, ktorý sa získava na dopravnom inšpektoráte spolu s 50-korunovým kolkom.

Samotný kurz pozostáva z teoretickej a praktickej časti. Po absolvovaní teórie sa jazdy musia uskutočniť a ukončiť do jedného roka. Povinné sú tri hodiny jazdy na cvičisku, až potom môže budúci vodič pod dohľadom inštruktora jazdiť v premávke. Čas jázd autoškola po dohode prispôsobí požiadavkám klienta.

Kurz zahŕňa aj prednášku zo zdravotníckej prípravy a základnú študijnú literatúru a cvičné testy.

Podmienky na úspešné absolvovanie autoškoly sú takmer všade rovnaké. Ku dňu skúšok treba bezpodmienečne dosiahnuť vek najmenej 18 rokov a na zápis na záverečné skúšky priniesť potvrdenie o zaplatení správnych poplatkov v hodnote 1100 korún.

Test pozostáva z teoretickej časti (pravidlá cestnej premávky) a z praktickej časti, nazvanej údržba. Záujemca má nárok na dva opravné termíny.

Autoškoly organizujú aj školenia profesionálov a kondičné jazdy pre vodičov, ktorí si chcú preveriť alebo zlepšiť svoje schopnosti.

Vodič je po absolvovaní skúšok ešte dva roky v skúšobnej lehote. Ak počas tohto obdobia spraví tri priestupky, preukaz sa mu odníme.

Vybavenie medzinárodne platného preukazu na dva roky na okresnom dopravnom inšpektoráte stojí 50 korún.

DOROTA KRÁKOVÁ

CENNÍKZákladný výcvik na skupinu „B“ – osobný automobil od 7500

„A“ – motocykel od 4500

„C“ – nákladný automobil od 18500

„B“ rozšírenie na „A“ plus „C“ od 16000

„B“ plus „T“ – traktor od 13100

Individuálny výcvik od 11950

Kondičné a doškoľovacie jazdy od 280/vyuč. hodina

Školenie vodičov od 230/vyuč. hodina

Cena 45-minútovej kondičnej jazdy od 275

Cena 90-minútovej kondičnej jazdy od 550

Ceny sú v slovenských korunách.

AUTOŠKOLYALFA, Ružová dolina 8 55 42 58 61

Apollo, Mlynské luhy 7 43 42 42 07

Asa, Šancová 112 55 41 04 24

Dolanský, Ľubovnianska 8 63 81 48 28

Ficker, Pribinova 24 44 45 51 22

Gama, Záhradnícka 93 55 41 05 29

Ikara, Hrobákova 34 62 24 05 65

Junior, Herlianska 5 43 33 54 08

Marína, Kočánkova 153 62 25 06 80

Kolpach, Šustekova 1 62 31 88 59

Mercury, Saratovská 26 64 28 49 65

Niké, Grösslingova 8 52 96 30 00

Prim, Trnavská cesta 32 55 56 68 93

Profit, Pekná cesta 17 44 88 50 03

Quattro, Budatínska 31 63 83 71 00

Rubín, Istrijská 2 64 77 75 48

Sola, Levárska 11 65 42 60 58

Star, Vazovova 6 44 25 73 55

Tomi, Mlynské nivy 55 56 26 62

Valušek, Sch.-Trnavského 14 64 53 40 63

Waso, Haanova 21 62 41 09 20

Výber firiem je náhodný.

Povolenia sa vydávajú podľa kategórie

Písmeno M znamená, že vodič môže jazdiť na malom motocykli, A – veľký motocykel, B je klasické oprávnenie na riadenie osobného automobilu, C je pre nákladný automobil, D sú vozidlá na hromadnú prepravu osôb, T traktor a E znamená návesy a prívesy.

Na získanie povolenia riadiť vozidlá skupín D treba mať 2 roky praxe v jazde a potvrdenie o praxi (napríklad od zamestnávateľa). Povolenie na riadenie traktorov platí len v SR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 451
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 586
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 457
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 879
  5. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 3 983
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 802
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 701
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 677
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 494
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 177
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 769
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 866
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 803
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 672
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 893
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 2 562
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu