
Najnovšie súkromné parkovisko vzniklo aj na Konventnej ulici. Po spoplatnení sa počet parkujúcich áut výrazne znížil.
Časť plateného parkoviska, ktoré minulý týždeň pribudlo medzi Novým mostom a Rybárskym cechom, je zatiaľ čiernou stavbou. Informoval o tom stavebný úrad na Miestnom úrade v Starom Meste. Ide o úzky úsek bývalej zelenej plochy na Vydrici. Doteraz tam Bratislavčania parkovali zadarmo. „Na túto lokalitu evidujeme žiadosť o umiestnenie stavby – dočasné objekty správy územia. Konanie je prerušené. Vyzvali sme navrhovateľa, aby upresnil polohu, funkciu a dobu trvania dočasných objektov vo väzbe na konkrétne povolenie, respektíve opatrenia v území,“ povedala Mária Kulmanová, vedúca oddelenia územného rozhodovania a stavebného poriadku. „Je to nepovolená stavba,“ dodala.
Žiadosť podal majiteľ pozemku spoločnosť Avant, ktorá bude v podhradí v budúcnosti stavať. Ako povedal predseda jej predstavenstva Juraj Dobrocký, dokumenty majú v poriadku. Celú akciu však vybavoval zamestnanec, ktorý je dlhodobo práceneschopný, preto podrobnosti poskytne tlači neskôr. Kým spoločnosť nezačne so stavebnou činnosťou, prenajala pozemok súkromnej firme, aby tu prevádzkovala parkovisko.
Firma prevádzkuje parkovisko aj v druhej časti, v okolí reštaurácie. Z územia, kde sa predtým parkovalo zadarmo, sa po spoplatnení autá presunuli inam. „Už sa nám ozvalo Slovenské národné múzeum, ktoré má objekty na Žižkovej ulici,“ povedala Tatiana Kratochvílová, dopravná manažérka mestskej časti. „Po spoplatnení miesta na Vydrici začali vodiči využívať najbližšiu Židovskú ulicu a múzeum má problém dostať sa k svojim budovám.“
Nečakaný vznik parkovísk na súkromných pozemkoch je v Starom Meste častým javom. Vznikajú väčšinou na miestach po zbúraných budovách. Majitelia pozemkov, kým nezačnú stavať, dočasne berú zisk zo spoplatňovania parkovísk. Takéto nekoordinované pribúdanie súkromných parkovísk sťažuje dopravné vzťahy v okolí, vyvoláva sťažnosti obyvateľov, ktorí ich posielajú na miestny úrad. Úrad však veľa robiť nemôže. Ešte pred rokom prevádzkové poriadky parkovísk aj ceny schvaľovala mestská časť. Dovoľoval jej to paragraf vo všeobecne záväznom nariadení o zóne s dopravným obmedzením. Paragraf sa však zrušil, pretože schvaľovanie prevádzkových poriadkov nemalo oporu vo vyššom právnom predpise. „Dnes nemáme možnosť regulovať takéto parkovanie,“ potvrdila Kratochvílová.
Podobná situácia ako na Vydrici nastala nedávno na Konventnej ulici. Verejné parkovisko sa po reštitúcii dostalo do súkromných rúk. Reštituent parkovanie spoplatnil a dnes je málo využívané. Parkovanie sa presunulo na predimenzované cesty. Dočasné parkoviská už boli na Grosslingovej ulici, Ul. 29. augusta, Mickiewiczovej ulici, dnes na Špitálskej ulici.
„Zatiaľ to vyzerá tak, že problém je v cenách za parkovanie. Kým sa dá lacno alebo protizákonne parkovať na uliciach, chodníkoch či zeleni, vodiči nebudú využívať podzemné garáže,“ hovorí dopravná manažérka.
FOTO SME – PAVOL MAJER