
Mesiac fotografie vždy venuje priestor surrealizmu. Tentoraz sa budeme môcť ponoriť do neuveriteľného sveta Poliaka Ryszarda Horowitza. V roku 1967 založil v New Yorku fotografické štúdio. Pracuje v reklame, ale táto činnosť neuspokojuje jeho surrealistického ducha, preto produkuje aj špeciálne lahôdky. Koláže, ktorým sa však reklamní magnáti vyhýbajú.
Každý mesiac má svoje špecifikum, aj november. Pre Bratislavu je už po trinásty raz Mesiacom fotografie. Festival dávno prestal byť zaujímavým len pre úzky okruh profesionálov. Výstavné siene, múzeá, ale aj kaviarne a otvorené priestranstvá Starého Mesta sa menia na unikátnu scénu svetovej fotografie.
Z viac ako tridsiatich výstav nebude ľahké vyberať. Dramaturgia podujatia zostáva zameraná predovšetkým na fotografické dianie v strednej a východnej Európe. Slovenskí fotografi budú konfrontovaní s autormi z Belgicka, Českej republiky, Litvy, Nemecka, Ruska, ale i Veľkej Británie. Z našich si treba pozrieť Slovensko 003 objektívom Lucie Nimcovej, kolektívnu výstavu Portrét v slovenskej fotografii a zaujímavosťou bude Súkromná žena, výber zo súčasnej ženskej fotografie.
Francúzska nostalgia
K najväčším ťahákom festivalu však budú patriť snímky Roberta Doisneaua. Talent francúzskeho básnika čiernobielych fotografií bol kritikmi neraz degradovaný na prázdny sentiment. Doisneau svoj objektív vždy odvracal od násilia, krikľavosti a dravosti doby a zaostroval ho na poetické, nostalgické okamihy života.
Podobný zážitok sľubujú fotografie Florence Chevallierovej – sú ako pohľad do vybrúsenej krištáľovej gule. Mozaika krehkých zázrakov života a prchavých okamihov šťastia je jej autorskou doménou.
Američania v Bratislave
Autorom svetového mena, ktorého prácu priblíži veľkolepá retrospektíva, je na slovenský pôvod hrdý Američan Duane Michals. Ku svojim fotografiám píše texty, pretože chce, „aby povedali viac, než vravia“. Toto nutkanie bude aj dôvodom jeho fotosekvencií – za sebou radené fotografie sa čítajú takmer ako poviedky. Sú plné symbolov, náznakov a filozofického pátrania.
Američanka Nancy Goldringová patrila v 60-tych rokoch ku skupine mladých umelcov ovplyvnených pop-artom, plných bláznivých nápadov. Robili provokatívne projekty namierené proti ikonám amerického sveta reklamy, biznisu a supermarketov. Nancyne fotografie si z tohto obdobia ponechali len silné vizuálne pôsobenie prostredníctvom tvarov a farieb. Revoltu nahradilo vizionárstvo.
Joel Meyerowitz dostal ako jediný povolenie fotografovať po 11. septembri Ground Zero. Jeho snímky zachytávajú demolácie, záchranné a rekonštrukčné práce na mieste, kde stálo WTC.
Návštevnosť vysoká, výstav menej
Bratislava teda opäť začína žiť fotografiou. Zapája sa tak do reťaze 25 hlavných miest, v ktorých sa Mesiac fotografie organizuje. Keďže návštevnosť expozícií sa v minulých rokoch vyšplhala nad 150-tisíc, určite je na škodu, že hoci úroveň výberu stúpla, obyvateľom i návštevníkom mesta sa ponúka o desať výstav menej.
MILADA ČECHOVÁ