
Žaba na prameni, ako si ju predstavuje Igor Forus. Je súčasťou expozície Salónu 2003.
FOTO SME – PAVOL MAJER
Dve veľké čierne plátna s bielymi krivkami (na snímke vpravo od žaby) sú Modlivky Vladimíra Kudlíka. Teda ženy, ktoré zrejme zožerú svojho samčeka.
Spomínané diela sú súčasťou ďalších asi 140, momentálne zapĺňajúcich priestory Umelky, Umeleckej besedy Slovenska. Tohtoročný Salón, ktorý pravidelne usporadúvajú členovia Spoločnosti voľných výtvarných umelcov, je zmesou výtvarných žánrov, námetov a techník.
Už vo vstupnej hale vítajú návštevníka netradičné „obrazy“ Jána Kondiča. Erupcia a Kométa sú síce zavesené v ráme na stene, ale realizované v kove, sú to teda plastiky. Zaujímavé je aj vedľa stojace Podobenstvo v čase od toho istého autora, stojí za to zaoberať sa týmto filozofujúcim podobenstvom aspoň zopár minút.
Spomedzi diel šesťdesiatich vystavujúcich umelcov spomeňme ešte zábavné fotografie-autoportréty Júliusa Kollera s názvom Muzeálna kultúrna situácia (UFO), Ranné cvičenia Ladislava Bergera, dúhovými farbami hýriace abstrakcie Vladimíra Šimanovského, Adama a Evu Andreja Augustína. Z plastík priťahuje hrdzavý Lesný duch Mikuláša Lukáča, Vajce-dom Martina Pokorného a Hniezda Ladislavy Snopkovej.
V Umeleckej besede nájdete do 28. októbra diela autorov z Bratislavy, Záhoria a ďalších miest Slovenska. Výstava je predajná. Ale nedajte sa oklamať páskami prelepenými cez obrazy Bohdana Jelinaka, ktoré doďaleka hlásajú Zadané a Predané. Autor zastáva názor, že názov každého diela má k divákovi kričať informáciu o svojom základnom obsahu. Má aj diela s názvami Skvelé a Úbohé. Skrátka, pokojne a s iróniou pomenuje to, čoho sa iní boja.