SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Podhradie a nábrežie majú za sebou slávnu minulosť

Ktovie, aký pôvod má nemecký názov Podhradia Zuckermandl? Žeby osadníci pochádzali z Zukmantelu? Nevieme. Zato o názve Podhradské nábrežie pri prievoze nemáme nijaké pochybnosti. Vieme, že Belo II. v roku 1137 daroval v Prešporku a v celej župe tretinu ..


Podhradské nábrežie – Zuckermandel okolo roku 1935. FOTO – ARCHÍV P. HORANSKÉHO

Dunajské nábrežie na konci 19. storočia. FOTO – ARCHÍV MESTA BRATISLAVY

Ktovie, aký pôvod má nemecký názov Podhradia Zuckermandl? Žeby osadníci pochádzali z Zukmantelu? Nevieme. Zato o názve Podhradské nábrežie pri prievoze nemáme nijaké pochybnosti. Vieme, že Belo II. v roku 1137 daroval v Prešporku a v celej župe tretinu mýtneho aj prievozného práva benediktínskemu opátstvu sv. Martina v Panonhalme.

Druhú tretinu prievozu dostal prešporský hlavný župan, zrejme vtedy, keď sa vytvorila župa. Tretia tretina ostala dočasne v rukách kráľa, kým ju veľkodušne nedaroval pilišskému opátstvu. Nevieme, kedy sa to stalo, pravdepodobne za Bela III. alebo Ondreja II. Faktom je, že Belo IV. v rokoch 1248 a 1254 potvrdil pilišskému opátovi Jánovi právo prešporského prievozu. Z ďalšieho dekrétu vysvitá, že k prešporskému prievozu patrilo aj suché mýto vo Štvrtku na Ostrove.

Biskup sa zriekol desiatkov

Mýtne poplatky však neplynuli v celej výške do rúk zákonných majiteľov, lebo jedna desatina na základe dekrétu kráľa Imricha z roku 1198 patrila ostrihomskému biskupovi. Biskup sa v roku 1306 zriekol v prospech prešporského prepoštstva a kapituly práva vyberať desiatky. Pilišské opátstvo poberalo patričný diel z prievozných a mýtnych poplatkov pol druha storočia, zatiaľ čo pannonhalmské opátstvo sa nezrieklo nárokov na tieto poplatky do najnovších čias, pravda, nezaobišlo sa to bez súdnych sporov.

Prievoz sa nachádzal pod Hradom, pri Vodnej veži, ktorú postavil opát Ján v roku 1252. Kráľ Albert v roku 1439 daroval mestu mýtne a prievozné právo spolu s mostom s podmienkou, že mesto je povinné udržiavať most na vlastné trovy. Od tých čias prešlo právo vyberať mýtne a prievozné poplatky na mesto. Potvrdil to v roku 1471 aj kráľ Matej Korvín, lebo „mesto urobilo krajine veľké služby“. Mesto si uplatňovalo toto právo, kým sa ho nezrieklo pri stavbe nového stáleho mosta.

Vojenské zásielky

Obyvatelia Podhradského nábrežia boli väčšinou prievozníci. Dôležitú úlohu hrali spolu so svojimi pomocníkmi za vlády kráľa Žigmunda, keď prepravovali vojenské zásielky v boji proti Turkom. V mestských účtovných knihách sú dlhé zoznamy výdavkov na prievozníkov a ich člny. Neprepravovali len obyčajných cestujúcich, ale aj kráľovský dvor, húfy jarmočníkov, zavše vojenské jednotky, výzbroj, delá, vozy, pušky.

Slávna minulosť Podhradia

V stredoveku tu bývali aj významné trhy s loďami. Kráľ Matej Korvín si tu v roku 1496 zadovážil časť lodí potrebných v boji proti Turkom. Vladislav II. si tu v roku 1496 kúpil lode na prepravu sriemskeho vína. Najnovšie regulácie dunajského nábrežia, ktoré presahujú aj Podhradské nábrežie, úplne zmenili obraz tejto mestskej časti. Dnes zaujalo miesta prievozníkov zopár garbiarov a irchárov. V roku 1904 postavili na konci nábrežia novú mestskú plaváreň, ktorá veľmi oživila tieto končiny.

(Nabudúce Karloveská cesta.)

Úryvok z knihy Tivadara Ortvaya Ulice a námestia Bratislavy – Podhradie. Kniha pôvodne vyšla v roku 1905. Názvy ulíc a miest sú dobové, niektoré námestia sa zmenili na ulice a naopak, prípadne zbúraním úplne zanikli.

Vyšlo vo vydavateľstve Albert Marenčin PT

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 827
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 10 726
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 304
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 944
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 645
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 094
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 686
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 194
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 396
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 400
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 881
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 316
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 381
  6. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 098
  7. Ján Valchár: 4 mesiace štvordňovej vojny 1 555
  8. Pavel Macko: Mafia je čoraz nenažratejšia. Kde je protikorupčná koalícia? 1 518
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu